Дата зміни інформації:

ОВЧАР О.О. “ВИВЧЕННЯ ОПЕРАЦІЙНИХ СИСТЕМ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ В ЗОШ “

ІІ курс магістратури, факультет менеджменту освіти і науки

Науковий керівник:

Малежик П.М., кандидат фізико-математичних наук

Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

Інформатика в школі – це навчальний предмет завданням якого є набуття учнями знань і навичок використання сучасної обчислювальної техніки.

Знання операційних систем(ОС) є дуже важливим для розуміння роботи та отримання практичних навичок в користуванні комп’ютерами, мобільними засобами, мультимедійними пристроями та інше. Знання, отримані в школі повинні стати міцним фундаментом для подальшої освіти і постійного освоєння нових інформаційних технологій та комп’ютерної техніки.

Операційна система (ОС) – це єдина програма, яка виконується на комп’ютері з моменту його ввімкнення і до завершення роботи. Всі інші програми виконуютьсяза допомогою операційної системи, звертаючись за ресурсами до ОС, керуютьсяОС або людиною (оператором, користувачем) та завершують роботу з допомогою ОС. Розповсюдженість ОС є одним з критеріїв прийняття рішення, що саме вивчати по цій темі на уроках інформатики в ЗОШ.

Розповсюдженість сучасних операційних систем в світі за 2019 рік:

Android – 40.60%; Windows – 36.05%; iOS – 17.63%; Mac OS – 4.20%; Linux – 0.80%; Інші ОС – 0,72 %

В пояснювальній записці до Навчальної програмиінформатики (рівень стандарту) [1] вказано перелік завдань інформатичної освіти:вільно, відповідально й безпечно використовувати сучасні інформаційні технології та цифрові пристрої, а також самостійно опановувати нові;створювати інформаційні продукти, працюючи індивідуально або в команді.

Школа готує дітей до подальшого навчання (опанування професії) або/та працевлаштування. Згідно з ст. 193 Кодексу Законів про Працю України, мають право на працевлаштування особи починаючи з 14 років, а це вік учнів 9-10 класу. Отже в разі відсутності певних важливих знань, цей недолік може вплинути на успішність підлітка, як в опануванні майбутньої професії, так і знизити його шанси при працевлаштуванні.

Розглянемо розподіл навчальних годин на вивчення розділів програми “Інформатика” 5-9 класи:

Рис 1. Розподіл навчальних годин на вивчення розділів програми “Інформатика” 5-9 класи (всього 245 годин)

Як бачимо на вивчення ОС відводиться всього 1% часу з навчальної програми 5-9 класи. Хоча для освоєння інших 99% навчального матеріалу з інформатики, учневі необхідно ввімкнути комп’ютер і в першу чергу він матиме справу з ОС. Тобто базові знання і розуміння принципів роботи ОС необхідні для подальшої роботи за комп’ютером, як учню так і майбутньому працівнику.

Аналізуючи шкільний курс інформатики з погляду підготовки майбутніх спеціалістів з різних галузей, наприклад «Економіка та підприємництво» або «Економічна теорія» можна зрозуміти наскільки необхідне вивчення ОС . Для сучасного фахівця з сучасними ERP (Entreprise Resourse Planning)системами управління підприємством, такими як 1С Підприємство, MicrosoftDynamics, та інші, глибокі знання ОС необхідні для роботи та конфігурування самих цих систем. Наприклад, через регулярні зміни в законодавстві у фінансовій, податковій та інших сферах економічної діяльності, відбувається зміна конфігурації ERP-системи, такі як, оновлення і доповнення конфігурації «1С Підприємство», тож знання ОС є важливими, базовими і обов’язковими для вивчення.

Інформаційні технології стрімко розвиваються, необхідно гнучко коригувати навчальні програми для збереження актуальності знань і навичок, набутих учнями.

З теми Операційні системи пропонується доповнити діючі навчальні програми уроками з наступними темами:Архітектура ОС; Інтерфейс ОС; Налаштування ОС. Дані теми можуть бути включені в навчальну програму за рахунок скорочення інших тем або як теми додаткових занять (факультатив з інформатики). Також підготовлений матеріал може бути запропонований для самостійного вивчення учнями.На основі аналізу особливостей розвитку сучасних операційних мереж, статистики їх поширення, рекомендовано ОС Windows і Android, як базові для практичного вивчення в школі.

Приділяючи більше часу вивченню теми «Операційні системи» можна суттєво поглибити знання з питань, які необхідні в майбутній професійній діяльності. Поглибивши знання не тільки про інтерфейс, а й про можливості налаштування ОС ми закладаємо надійний фундамент для підготовки майбутніх спеціалістів з багатьох видів діяльності.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

  1. Програма курсу ІНФОРМАТИКА 5 – 9 класи загальноосвітніх навчальних закладів [Електронний ресурс]. – 2019. – Режим доступу до ресурсу:https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas