4 курс, фізико-математичний факультет
Науковий керівник
Дегтярьова.Н.В., кандидат педагогічних наук, доцент
Сумський державний педагогічний університет
імені А.С. Макаренка
Scratch – середовище програмуваннядає можливість учням молодшого й середнього шкільного віку створювати ігри, фільми,анімовані ролики і багато іншого. ПрограмаScratch в об’єктно-орієнтованному середовищі складається з різнобарвних блоків команд. Створення програм, уScratch відбувається шляхом суміщення графічних блоків встеках. При правильному поєднанні блоків відбувається виконання запрограмованих дій. Різні типи даних мають різні форми блоків, підкреслюючи сумісність / несумісність об’єктів між собою. Є можливість змін – у програмі дозволяється експериментувати з новими діями у процесі виконання завдання. Допускається виконання складнихкоманд – створюється модель з великою кількістю об’єктів. Створений проект Scratch можна розмістити наплатформі scratch.mit.edu.
Дослідженню даного питання присвячена велика кількість наукових та науково-популярних публікацій. Методичним особливостям вивчення програмного середовища Scratch учнями різних ланок приділяли увагу Каймина В. А.[1], Еремин Е. А [2], Саган О. В. [3], Кащеев Л. Б., Коваленко С. В., Коваленко С. Н.[5] та інші.
Однією з принципових переваг даного середовища є вільне поширення програмного продукту.Сама ідеологіяScratch дозволяє реалізувати під час навчання сучасні методи і технології навчання такі, як проблемний підхід і метод проектів. Після вивчення основних конструкцій та можливостей середовища вчитель ставить завдання створити й розробитипроект за зразком, а потім надає змогу учням виявити творчість та спробувати змінити за власним бажанням готовий проект [4].
Завдання мають бути різні за змістом та рівнем складності. Аналіз роботи уScratchдемонструє, що програма є простою і легко опановується. Також важливою особливістю проектуScratch є постійно діюче співтовариство користувачів. Власні розробки можна викладати до спільноти і переглядати пропоновані. Учні швидко і з задоволенням починають працювати у вказаному середовищі, а можливість змінювати спрайти ще більше їх зацікавлює та спонукає до вивчення різних дій з ними. В цьому випадку репродуктивне навчання слугує для набуття досвіду та реалізації індуктивного підходу у навчанні. Після ознайомлення та первинного закріплення учнів варто навчити виконувати роботи за зразком. Корисно продемонструвати спільноту сервісу з готовими розробками. Пропонуємо учням обрати розробки, що сподобалися, та повторити їх. Потім пропонуємо учню пояснити іншим той проект, у якому він найкраще розібрався та готовий пояснити його самотужки. Після цього пропонуємо участь у конкурсі робіт у Scratch, що проводиться як позакласний захід.
Таким чином учень формує у себе окремі елементи ключових компетентностей:
- набуває конкретних практичних навичок;
- формує уміння публічних виступів;
- вчиться аргументовано відповідати на питання;
- розуміє краще наскільки вчителю складно керувати великою кількістю дітей, що мають різний темп;
- краще засвоює сам матеріал, навчається розбиратися у окремих аспектах середовища та його функціях.
Також можна відмітити, що відбувається розвиток пізнавальної діяльності учня; при зацікавленні йому більш легко мотивувати себе на діяльність; формується правильне відношення до раціональності при пошуку рішень; учень оволодіває проектною діяльністю тощо [6].
Програмне середовище Scratch створювалося для творчості дітей та опанування в ігровій формі основ алгоритмізації. Проте швидко завоювало і продовжує залучати прихильників і на даний час. З огляду на простоту, вільну поширюваність та зрозумілість була введена в школи для вивчення в молодших класах. Тому, не дивлячись на велику кількість публікацій уже на даний час, залишається актуальною темою та полем для створення нових розробок та рекомендацій.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- КайминаВ. А. Методика преподавания темы “Программирование в среде Scratch”: Навчальнийпосібник.«Курсив», 2009. 195 с.
- ЕреминЕ. А.«Информатика» Среда Scratch – первое знакомство.Навчальнийпосібник «Первое сентября». 537 с.
- Саган О. В. Методика навчання інформатики в початковій школі.URL: https://docplayer.net/75975577-Metodika-navchannya-informatiki-v-pochatkovih-klasah.html. (Дата звернення 11.02.2020)
- Методика викладання теми «Програмування в середовищіScratch» в школі.https://lektsii.org/6-38384.html. (Дата звернення 11.02.2020)
- Кащеев Л. Б., Коваленко С. В., Коваленко С. Н. Информатика. Основы визуального программирования: Учеб. пособие /. – Харьков: Веста, 2011.-192 с.
- Дегтярьова Н.В. Доцільність поєднання різнихформ контролю знаньнауроках інформатики в старших класах. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2010. № 4(6). С. 166-173.