Дата зміни інформації:

САСІНА Ю. “ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАННЯ РОБОТИ ЗІ SCRATCH УЧНІВ СЕРЕДНЬОЇ ЛАНКИ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ”

4 курс, фізико-математичний факультет

Науковий керівник

Дегтярьова.Н.В., кандидат педагогічних наук, доцент

Сумський державний педагогічний університет

 імені А.С. Макаренка

Scratch – середовище програмуваннядає можливість учням молодшого й середнього шкільного віку створювати ігри, фільми,анімовані ролики і багато іншого. ПрограмаScratch в об’єктно-орієнтованному середовищі складається з різнобарвних блоків команд. Створення програм, уScratch відбувається шляхом суміщення графічних блоків встеках. При правильному поєднанні блоків відбувається виконання запрограмованих дій. Різні типи даних мають різні форми блоків, підкреслюючи сумісність / несумісність об’єктів між собою. Є можливість змін – у програмі дозволяється експериментувати з новими діями у процесі виконання завдання. Допускається виконання складнихкоманд – створюється модель з великою кількістю об’єктів. Створений проект Scratch можна розмістити наплатформі scratch.mit.edu.

Дослідженню даного питання присвячена велика кількість наукових та науково-популярних публікацій. Методичним особливостям вивчення програмного середовища Scratch учнями різних ланок приділяли увагу Каймина В. А.[1], Еремин Е. А [2], Саган О. В. [3], Кащеев Л. Б., Коваленко С. В., Коваленко С. Н.[5] та інші.

Однією з принципових переваг даного середовища є вільне поширення програмного продукту.Сама ідеологіяScratch дозволяє реалізувати під час навчання сучасні методи і технології навчання такі, як проблемний підхід і метод проектів. Після вивчення основних конструкцій та можливостей середовища вчитель ставить завдання створити й розробитипроект за зразком, а потім надає змогу учням виявити творчість та спробувати змінити за власним бажанням готовий проект [4].

Завдання мають бути різні за змістом та рівнем складності. Аналіз роботи уScratchдемонструє, що програма є простою і легко опановується. Також важливою особливістю проектуScratch є постійно діюче співтовариство користувачів. Власні розробки можна викладати до спільноти і переглядати пропоновані. Учні швидко і з задоволенням починають працювати у вказаному середовищі, а можливість змінювати спрайти ще більше їх зацікавлює та спонукає до вивчення різних дій з ними. В цьому випадку репродуктивне навчання слугує для набуття досвіду та реалізації індуктивного підходу у навчанні. Після ознайомлення та первинного закріплення учнів варто навчити виконувати роботи за зразком. Корисно продемонструвати спільноту сервісу з готовими розробками. Пропонуємо учням обрати розробки, що сподобалися, та повторити їх. Потім пропонуємо учню пояснити іншим той проект, у якому він найкраще розібрався та готовий пояснити його самотужки. Після цього пропонуємо участь у конкурсі робіт у Scratch, що проводиться як позакласний захід.

Таким чином учень формує у себе окремі елементи ключових компетентностей:

  • набуває конкретних практичних навичок;
  • формує уміння публічних виступів;
  • вчиться аргументовано відповідати на питання;
  • розуміє краще наскільки вчителю складно керувати великою кількістю дітей, що мають різний темп;
  • краще засвоює сам матеріал, навчається розбиратися у окремих аспектах середовища та його функціях.

Також можна відмітити, що відбувається розвиток пізнавальної діяльності учня; при зацікавленні йому більш легко мотивувати себе на діяльність; формується правильне відношення до раціональності при пошуку рішень; учень оволодіває проектною діяльністю тощо [6].

Програмне середовище Scratch створювалося для творчості дітей та опанування в ігровій формі основ алгоритмізації. Проте швидко завоювало і продовжує залучати прихильників і на даний час. З огляду на простоту, вільну поширюваність та зрозумілість була введена в школи для вивчення в молодших класах. Тому, не дивлячись на велику кількість публікацій уже на даний час, залишається актуальною темою та полем для створення нових розробок та рекомендацій.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. КайминаВ. А. Методика преподавания темы “Программирование в среде Scratch”: Навчальнийпосібник.«Курсив», 2009. 195 с.
  2. ЕреминЕ. А.«Информатика» Среда Scratch – первое знакомство.Навчальнийпосібник «Первое сентября». 537 с.
  3. Саган О. В. Методика навчання інформатики в початковій школі.URL: https://docplayer.net/75975577-Metodika-navchannya-informatiki-v-pochatkovih-klasah.html. (Дата звернення 11.02.2020)
  4. Методика викладання теми «Програмування в середовищіScratch» в школі.https://lektsii.org/6-38384.html. (Дата звернення 11.02.2020)
  5. Кащеев Л. Б., Коваленко С. В., Коваленко С. Н. Информатика. Основы визуального программирования: Учеб. пособие /. – Харьков: Веста, 2011.-192 с.
  6. Дегтярьова Н.В. Доцільність поєднання різнихформ контролю знаньнауроках інформатики в старших класах. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2010. № 4(6). С. 166-173.