Дата зміни інформації:

РОЗВИТОК ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧИТЕЛІВ ЗЗСО ЗА ДОПОМОГОЮ НАВЧАЛЬНИХ ТРЕНІНГІВ

МАХОМЕТА Т.М.

кандидат педагогічних наук, доцент,

декан факультету фізики, математики та інформатики

ТЯГАЙ І.М.

кандидат педагогічних наук, доцент,

доцент кафедри вищої математики та методики навчання математики

Уманський державний педагогічний університет

 імені Павла Тичини

Інтенсивний розвиток світової цивілізації, глобальна трансформація освіти, інтелектуалізація праці, а також освітянські реалії сьогодення в умовах пандемії, вказують на те, що однією із актуальних проблем, яка потребує негайного вирішення, є відсутня належна цифрова освітня політика, низький рівень цифрової компетентності вчителів та учнів тощо.

Все це вказує на те, що сучасному суспільству потрібен вчитель, який володіє актуальними знаннями та здатен, використовуючи передові педагогічні та інформаційно-комунікаційні технології, якісно задовольнити освітні потреби споживачів освітніх послуг.

Активне використання суб’єктами освітнього процесу інформаційно-комунікаційних технологій сприяє не лише інформатизації системи освіти, а й зростанню професійних компетентностей педагогів. Однією з професійних компетентностей, яка має бути сформована у вчителя закладів загальної середньої освіти є компетентність у галузі інформаційних технологій, розвиток якої здійснюється під час використання інтегрованих дидактичних систем, комп’ютера, ресурсів Інтернету та дистанційного навчання.

Проблема неперервної освіти вчителів-практиків, професійна діяльність яких займає одне з чільних місць у розвитку суспільства, зумовлена сучасними змінами парадигм суспільного розвитку, новизною особистісних та соціальних вимог до системи професійної освіти педагога та його готовності до підвищення кваліфікації в системі неперервної професійної освіти.

Однією з активних форм отримання знань у системі неперервної освіти вчителя є навчальний тренінг. Тренінг походить від англійського «to train», що означає «навчати, тренувати, дресирувати». Разом з тим, тренінг – це водночас і цікаве спілкування, і захопливий процес пізнання себе та інших, і ефективна форма опанування знань, розширення досвіду, і спосіб формування вмінь та навичок [1].

На відміну від традиційних, тренінгові форми навчання повністю охоплюють увесь потенціал людини: рівень та обсяг її компетентності (соціальної, емоційної та інтелектуальної), самостійність, спроможність до ухвалення рішень, взаємодії тощо.

У межах реалізації міжнародного проєкту «Модернізація педагогічної вищої освіти з використання інноваційних інструментів викладання» (MoPED) програми ЄС Еразмус + КА2 – Розвиток потенціалу вищої освіти, № 586098-EPP-1-2017-1-UA-EPPKA2-CBHE-JP учасниками Уманського державного педагогічного університету було проведено серії навчальних тренінгів для учителів закладів загальної середньої освіти незалежно від їх професійного спрямування. Метою проведення даних тренінгів було підвищення цифрової компетентності вчителів, ознайомлення їх із сучасними інноваційними засобами та технологіями навчання. Тематика тренінгів була наступною: «Go-Lab Ecosystem», «Технології дослідницького навчання», «Обчислювальне мислення», «Розвиток цифрової компетентності засобами мобільних технологій», «Від класичного уроку до дослідницького навчання», «Дослідницьке навчання: створення ILS на платформі Go-Lab», «Технологія мобільного навчання: використання Classroom у шкільній практиці», «Технологія розвитку критичного мислення в учнів», «STEM-освіта: робототехніка, використання давачів мобільних пристроїв для фізичного експерименту», «Впровадження в освітній процес технології «Перевернутий клас»», «Технологія «Шість капелюхів»: розвиток критичного мислення учнів», «Технологія «Скрайбінг»: яскраве подання навчального матеріалу», «Mentimeter.com – онлайн-опитування в режимі реального часу», «Формування soft skills у здобувачів освіти під час реалізації освітнього процесу», «Використання мультимедійної дошки як одна з вимог сучасного освітнього процесу в умовах інформаційного суспільства», «Віртуальні інтерактивні дошки як сучасний засіб навчального матеріалу», «Платформи та сервіси дистанційного навчання» та інші.

Під час навчальних тренінгів учасники дізналися як ефективніше організовувати освітні заходи, зберігати та створювати файли у хмарних сховищах, автоматично оцінювати завдання учнів та результативно організовувати роботу в групах тощо. Команда тренерів продемонструвала різноманітні безкоштовні онлайн-інструменти для проведення офлайн та онлайн-занять, для яскравого представлення навчального матеріалу, здійснення контролю навчальних знань учнів тощо. Такі онлайн-інструменти, як: Kahoot!, LearningApps та інші, були продемонстровані під час тренінгів, що сприяють розвитку цифрової компетентності вчителя.

Отже, зростання ролі інформаційно-комунікаційних технологій в освіті та повсякденному житті людини потребує формування цифрової компетентності кожної особистості. Цей процес покладений на вчителя як основного агента дій та рушія сучасних реформ. Саме тому постало питання неперервного підвищення їхнього рівня цифрової компетентності – якості, сформованість якої дозволяє педагогу на високому професійному рівні використовувати електронні освітні ресурси з метою пошуку, логічного відбору, систематизації, використання навчального матеріалу та організації результативного освітнього процесу.

Список використаних джерел

  1. Панчук О.С. Використання елементів тренінгу та ігрових вправ на уроках основ здоров’я. 7 клас: Навчально-методичний посібник. ММК, 2015. 50 с.