ЯЦЬКО А.В.
студентка І курсу магістратури, факультету початкової освіти
Науковий керівник: Паршукова Л.М.
старший викладач кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій
Уманський державний педагогічний університет
імені Павла Тичини
Ні для кого не є секретом, що сучасних школярів з кожним роком все важче залучати до вивчення навчального матеріалу. Для багатьох підлітків барвисті дрібнички (мобільні телефони, MP3-та CD-плеєри, цифрові фотокамери), позбавлені смаку телевізійні програми і відеофільми набагато цінніше навчання та опанування основ наук. Не припиняються спроби знайти ті стимули, які допомогли б залучити школярів до навчання. Хитрощі вчителів вражають уяву: це і оцінки (занижені, завищені, що заохочують), і створення ситуацій успіху, і використання мультимедіа та комп’ютерних технологій, і застосування електронних енциклопедій, і допуск до самостійного використання технічних засобів «просунутих» учнів, і змагання, і багато -багато іншого. Але часом зусилля вчителів не дають належних результатів, а навчальний процес нагадує самі справжні бойові дії: вчителі наступають на учнів зі знаннями, які ті повинні засвоїти, учні відбиваються, ховаючись за стіну байдужості або ведучи партизанську війну, наприклад, заважаючи учням, які хочуть вчитися , але бояться «помсти» з боку тих, для кого навчання нічого не значить. Більшість вчителів усвідомлюють, що способи насильницького насадження знань належного результату не дали, та й не дадуть, бо всіяне насильно ніколи не буде прийнято і засвоєно, а якщо і буде, то неміцно і ненадовго. Настав час, коли боротьбу має змінити співробітництво, необхідне переосмислення можливостей стимулів, які десятиліттями використовувались у радянській школі, даючи позитивний ефект, а в російській школі, з-за її прагматизму, забуті. Хоча в нинішніх реаліях, коли в середовищі молоді панують ідеали, близькі до аморальності, це зробити важко, і в цьому напрямку ще потрібні серйозні дослідження.
У сучасній педагогічній літературі досі не існує навіть чіткого визначення «нестандартний урок». Найбільш поширеною є характеристика такого уроку як імпровізованого навчального заняття, що має нестандартну (невизначену) структуру та незвичайний задум і організаційну форму. Це урок, позбавлений шаблону, трафарету в його організації, він ґрунтується на оригінальному, творчому підході у визначенні змісту, методів, засобів навчання. У переважній більшості методичних праць нестандартний урок розглядається як нова форма уроку. Аналізуючи істинність такого формулювання, нагадаю, що урок сам є формою організації навчання. Тому одна форма (нестандартний урок) не може бути формою іншого (уроку в цілому). З огляду на це пропоную розглянути нестандартні уроки як новий тип уроків, які мають гнучку структуру та характеризуються особливою довірчою атмосферою між учасниками навчального процесу.
Ознаки та принципи нестандартного уроку:
Істотними ознаками нестандартного уроку є:
- гнучкість структурної організації;
- зміна усталених функцій учителя й учнів (учні є активними суб’єктами навчально-пізнавальної діяльності);
- активне застосування групових форм роботи;
- максимальна реалізація міжпредметних зв’язків.
До принципів нестандартних уроків можна віднести:
- відмова від шаблону в організації уроку, від рутини і формалізму в проведенні;
- максимальне залучення учнів класу до активної діяльності на уроці;
- підтримка альтернативності, множинності думок;
- розвиток функції спілкування на уроці як умова забезпечення взаєморозуміння, спонукання до дії, відчуття емоційного задоволення;
- «прихована» (педагогічно доцільна) диференціація учнів за навчальним можливостям, інтересам, здібностям і нахилам;
- використання оцінки в якості формуючого, а не тільки результуючого інструменту.
Нестандартний урок – це можливість розвивати свої творчі здібності та особистісні якості, оцінити роль знань і побачити їх застосування на практиці, відчути взаємозв’язок різних наук, це самостійність і зовсім інше ставлення до своєї праці.
Нестандартні форми проведення уроків дають можливість не тільки підняти інтерес учнів до предмету, що вивчається,а так само розвивати їх творчу самостійність, навчати роботі з різними, самими незвичайними джерелами знань.
У творчому досвіді вчителів України існує близько п’ятдесяти нестандартних форм організації освітнього процесу.
С.В. Кульневич та Т. П. Лакоценіна виділяють свої групи нестандартних уроків:
- Уроки зі зміненим способом організації (лекції, захист ідей, урок взаємоконтролю).
- Уроки, пов’язані з фантазією (урок-казка, театралізований урок).
- Уроки, що імітують які-небудь види діяльності (урок-екскурсія, урок- експедиція).
- Уроки з ігровою змагальною основою (вікторина, КВК).
- Уроки з трансформацією стандартних способів організації (семінар, залік, урок-моделювання).
- Уроки з оригінальною організацією (урок взаємонавчання, урок-монолог).
- Уроки-аналогії певних дій (урок-суд, урок-аукціон).
- Уроки-аналогії з відомими формами й методами діяльності (урок-диспут, урок-дослідження).
Список використаних джерел
- Бабкіна Н. В. Використання розвиваючих ігор і вправ у навчальному процесі // Початкова школа ..- М., 1998.
- Губанова О. В., Льовкіна І. С. Використання ігрових прийомів на уроках // Початкова школа.-М., 1997.
- Модильовський Г. І. Нестандартні форми уроків позакласного читання // Початкова школа .- М., 1997.