Дата зміни інформації:

СПОСОБИ ВИКОРИСТАННЯ ВПРАВ СТВОРЕНИХ У СЕРЕДОВИЩІ КОНСТРУКТОРА LEARNINGAPPS У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

ТЮТЯ М.М.

викладач-стажист кафедри фахових методик та інноваційних технологій у початковій школі

Уманський державний педагогічний університет

 імені Павла Тичини

Нині акцент у педагогіці робиться на застосування інноваційних технологій, особливо інтерактивних технологій навчання, оскільки вони значно підвищують ефективність освітнього процесу, сприяють високому інтелектуальному розвитку учнів, забезпечують оволодіння навичками особистісного саморозвитку, мисленнєвими здібностями, творчістю тощо [2].

Інтерактивне навчання, на думку О. Пометун, – це «специфічна форма організації пізнавальної діяльності, яка має передбачувану мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність» [4, с. 9].

Конструктор LearningApps призначений для розробки та зберігання інтерактивних завдань з різних предметів, дисциплін, за допомогою яких учні та студенти можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу [1].

Вправи, створені в LearningApps можна застосовувати на різних етапах уроку, серед них є такі: «знайди пару», «класифікація», «числова пряма», «просте упорядкування», «вільна текстова відповідь», «фрагменти зображень», «вікторина», «заповни пропуски», «перший мільйон», «пазл», «контент», «кросворд», «знайди слова», «де це?», «скачки» та ін. Найпоширенішим типом уроку який використовується в учительській практиці є комбінований урок тому виокремимо етапи та можливі вправи, що є доцільними для застосування. Наведемо приклад.

Актуалізація опорних знань передбачає повторення, уточнення та систематизацію знань, умінь та навичок, які стануть основою для вивчення нової теми. Для етапу актуалізації знань можна підготувати кросворд чи знайди слова, або заповни пропуски, використовуючи сервіс LearningApps [3]. Вони легко створюються і при виконанні не потребують великої кількості часу та зусиль учнів.

Вивчення нового матеріалу – первинне сприймання й осмислення нових знань може здійснюватися за допомогою різних методів та прийомів: розповіді, пояснення, бесіди, роботи з підручником, створення проблемних ситуацій, демонстрації наочних посібників тощо. Сервіс LearningApps передбачає вправи, які допомагають викладати новий матеріал: це інструменти створення нотаток та карт розуму. Для роботи в групах чи центрах під час вивчення нового матеріалу можна використати вправу «Колекція вправ». Кожна група отримує інструкцію щодо виконання завдання певної вправи з колекції, після чого презентує свою роботу. Також як елемент наочності можна додати вправу «Аудіо- та відео- контент» де відповідного поданого матеріалу (наприклад пісні чи репортажу) задаються питання по типу вписати пропущене слово чи фразу [3].

Узагальнення, систематизація та закріплення вивченого матеріалу здійснюється шляхом виконання молодшими школярами системи усних і письмових вправ. На даному етапі найдоцільніше використовувати завдання з категоризації текстів та зображень, так як вони дозволяють перевірити комплексність знань учня [2]. На LearningApps є шаблони для створення вправ на класифікацію в різних варіантах: розподілити написи чи зображення у кілька областей на екрані; при появі певного напису, визначити до якої категорії він належить; скласти пазл; пошук пар; спланувавши достатньо часу, можна використати такий ігровий елемент, як гра «Перший мільйон» тощо. Для закріплення вивченого матеріалу можна запропонувати невелике змагання на основі вивченого матеріалу: учні в командах намагаються наввипередки дати відповіді на питання і так ніби брати участь в «Скачках» де кожна правильна відповідь наближає до фінішу.

Підсумки уроку: на цьому етапі вчитель має коротко проаналізувати та узагальнити набуті знання учнів, акцентувати увагу на основних нових поняттях, які вивчали на уроці. Можна організувати голосування за творчі роботи, виконані під час уроку і виставити ніби рейтинг в «Числова пряма» чи «Впорядкування» [3].

Домашнє завдання: розглянемо не сам етап уроку а можливі завдання, які будуть цікавими для виконання і відповідатимуть дидактичній меті. Всі перелічені завдання можна оформити так, що їх можна виконати з будь якого смартфону вдома, але «Скачки», «Де це» і «Порахувати», мають режим гри на двох. Наприклад у грі порахувати задаються вирази і учні по черзі вирішують, а потім показується хто зробив правильно. Учні в позаурочний час можуть об’єднуватись і в режимі гри вивчати нове при  чому є елемент змагання, що позитивно може вплинути на мотиваційну складову.

Застосування технічних можливостей та інструментів програмних засобів LearningApps, поєднання їх потенціалу із традиційними педагогічними прийомами дозволяє створити ефективні та цікаві сучасні уроки, а простота і функціональність даного середовища має однакову ефективність як при очному так і дистанційному навчанні.

Список використаних джерел

  1. LearningApps – інтерактивні вправи. Інтернет-сервіси в освітньому просторі : веб-сайт. URL: http://internet-servisi.blogspot.com (дата звернення 11.03.2022)
  2. Використання інтерактивних технологій на уроках в початкових класах. Всеосвіта – національна освітня платформа : URL: https://vseosvita.ua (дата звернення 11.03.2022)
  3. Волкова О. Б., Бількевич Л. Ю.  Використання Інтернет-сервісу LearningApps на уроках інформатики в початковій школі. Збірник вправ. Біла Церква : БЗШ І-ІІІ ступенів № 5. 2018. 67 с.
  4. Пометун О. І. Енциклопедія інтерактивного навчання. Бібліотека журналу «Історія і суспільствознавство в школах України: теорія та методика навчання. № 5–6 (8). 95 с.