Дата зміни інформації:

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ ЗДО

ГАРБАР С.В.

викладач кафедри дошкільної освіти

Уманський державний педагогічний університет

імені Павла Тичини

На сучасному етапі в Україні відбувається становлення нової системи освіти, орієнтованої на входження у світовий інформаційно-освітній простір. Цей процес супроводжується істотними змінами в педагогічній теорії та практиці навчально-виховного процесу, який повинен сприяти гармонійному входженню дитини в інформаційне суспільство. З розвитком технологій стрімко змінюється і стандарт  дошкільної освіти. Відповідно до нормативних документів, що регламентують впровадження ІКТ у діяльність закладу дошкільної освіти, сучасний заклад  має бути динамічним, позитивним простором, мета якого полягає в оптимізації розвивального потенціалу дітей, а широке впровадження інформаційних технологій дасть змогу забезпечити перехід на новий рівень аналізу,  оцінки, контролю за якістю діяльності як вихованців, так і педагогів.

Аналіз літературних джерел (А. Бірюкович, Г. Грезійон, С. Іванова, Н.Лисенко, В. Могільова, С. Новосьолова, Д. Солпітер та ін.) свідчить, що використання інформаційно-комунікаційних технологій в педагогічному процесі ЗДО позитивно впливає на рівень розвитку пізнавальної сфери дітей, сприяє підвищенню зацікавленості дошкільнят у навчанні, стимулює пізнавальну активність, розвиває мислення, мовлення, пам’ять, уяву, увагу тощо. Дані наукових досліджень (Ю. Горвиц, Є. Зворигіна, Л. Чайнова та ін.) дозволяють розглядати інформаційно-комунікаційні технології в дошкільній освіті як засіб успішної реалізації завдань дошкільної освіти; комплекс навчально-методичних матеріалів, що охоплює технічні й інструментальні засоби обчислювальної техніки; систему наукових знань про їх роль і місце в навчальному процесі ЗДО, форми та методи застосування для вдосконалення діяльності педагогів і дітей та їхньої взаємодії [2, с.71].

У педагогічній діяльності можна використовувати різні засоби: комп’ютер, ноутбук, інтерактивну дошку, принтер, сканер, телевізор, відео, DVD, CD, музичний центр, цифровий фотоапарат, відеокамеру.

Так,  в роботі з дошкільниками можна використовувати розвиваючі та навчальні ігри («Планета Земля», «Гра на музичних інструментах», «Слухняний олівець», «Вивчаємо алфавіт», «Світ рослин», «Рідкісні тварини», «Острів математики» і т.д.) за допомогою яких ознайомлювати дітей з світом музики, прослуховувати голоси тварин і звуки світу природи, насолоджуватися красою рідного краю, милуватися красою водоспаду і слухати дзюрчання струмочка або спів птахів;  переглядати мультиплікаційні фільми або певні фрагменти; здійснювати віртуальні подорожі на море, в інші міста, планети, острови і т.д.

Велику роль відіграють використання ІКТ і для самих педагогів. Скорочується робота педагога з паперовими носіями, менше потрібно часу для підготовки наочно-дидактичного матеріалу до безпосередньо освітньої діяльності, підбирає додатковий пізнавальний матеріал. Педагог може оформити свою документацію, звіти, діагностику, стендові доповіді. Можна скласти, оформити барвисті буклети, брошури та листівки. Підібрати необхідні картинки, ілюстрації, як безпосередньої діяльності, так і для оформлення стендів, інформаційних кутків, ширм. Можна за допомогою сканера відсканувати творчі дитячі роботи і відправити на різні конкурси і чекати на результати. Необхідний матеріал можна роздрукувати в декількох варіантах і випустити необхідну кількість примірників для роботи з дітьми (розфарбовування, намалювати відсутні фігури або деталі, готові шаблони, складання узорів) [1, с.30].

Кожен педагог повинен вільно користуватися комп’ютером і сучасним мультимедійним обладнанням, створювати свої освітні ресурси і активно використовувати їх у своїй педагогічній діяльності.

У результаті впровадження в роботу закладів дошкільної освіти ІКТ можна очікувати такі результати: посилення мотивації навчання; активізація навчальної діяльності дітей на основі посилення їх ролі як суб’єктів навчальної діяльності; розширення меж самостійної діяльності дошкільників; індивідуалізація процесу навчання; урізноманітнення форм подання інформації; урізноманітнення типів навчальних завдань; створення навчального середовища, яке забезпечує «занурення» дитини  в уявний світ, у певні розвивальні ситуації; постійне застосування ігрових прийомів; забезпечення негайного зворотного зв’язку, можливість рефлексії [3].

ІКТ сприяє  підвищенню інтерактивності освітньої системи в закладі дошкільної освіти, перейти від пояснювально-ілюстративного способу навчання до діяльнісного, за якого дитина стає активним суб’єктом, а не пасивним об’єктом освітньої діяльності. Тож, навчання дітей стає якіснішим, цікавим і продуктивнішим, сприяє усвідомленому засвоєнню знань та формуванню мотивації до навчання, а головне – сприяє адаптації дітей до життя в інформаційному суспільстві.

Список використаних джерел

  1. Мотурнак Є.В. Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій у дошкільному навчальному закладі. Практика управлінням дошкільним закладом. 2012. № 5. С. 30-35.
  2. Петрова О.Ю. Удосконалення інформаційно-комунікаційної компетентності педагогів дошкільного навчального закладу. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2012. № 5. С. 71-77.
  3. Єресько О.В. Освіта в Україні: курс на ефективне використання інформаційно-комунікаційних технологій. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2012. № 1. С. 4-6.