Дата зміни інформації:

ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОГО МИСЛЕННЯ У ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ

ПАРШУКОВА А.С.

студентка 154 групи, факультету фізики, математики та інформатики

Науковий керівник: Паршукова Л.М.

старший викладач кафедри інформатики і ІКТ

Уманський державний педагогічний університет

 імені Павла Тичини

Система освіти в Україні за останнє десятиліття та роки пандемії пережила великі зміни. У Законі про освіту вказується, що його зміст і спрямованість є одним з найбільш істотних факторів суспільного розвитку, які забезпечують створення умов для самореалізації особистості в нових соціальних умовах життя [2]. Освіта повинна відповідати світовому рівню, не знижуючи вимог до традиційних сфер закладів середньої і вищої освіти.

Сучасний розвиток інформаційно-комп’ютерних технологій спонукає виникненню в учнів запитів, які вчитель не може ігнорувати. Учитель йдучи до школи, готуючись до уроків задає собі запитання: «Як зробити урок цікавим, пізнавальним, творчим? Які форми та методи організації роботи для учнів на уроці використати?

Творчі здібності людини є одним з найвагоміших факторів розвитку людської цивілізації. Саме тому ми завдалися питанням формування творчості мислення на уроках інформатики. Учні на уроці, що мають гнучкий розум зазвичай одразу пропонують значну кількість варіантів рішень, комбінуючи та переставляючи окремі елементи проблемної ситуації, адже гнучкість розуму складається із здібності до відокремлення суттєвих ознак з безлічі випадкових і здатність швидко перебудовуватися з однієї ідеї на іншу. Систематичність та послідовність в роботі вчителя інформатики, який пропонує учням творчі завдання дозволяє керувати процесом творчості. Без них гнучкість може перетворитися на «перегони ідей», коли рішення до кінця не продумуються.

У випадку, коли учень, який має багато ідей, зачасту не може вибрати серед них потрібну. Вона нерішуча та залежна від тих, хто її оточує. Завдяки систематичності всі ідеї зводяться до певної системи і послідовно аналізуються. Доволі часто за такого аналізу абсурдна на перший погляд ідея перетворюється і відкриває шлях до вирішення проблеми.

Свої знання та досвід вчитель повинен поєднувати з використанням ігрових технік, спільної роботи з документами та веденням блогу, щоб отримати високі результати засвоєння знань учнів.

У зв’язку з швидкими темпами розвитку ІКТ-технологій та процесом переходу до інформаційного суспільства перед системою освіти постає нове завдання: розробити технології, які забезпечили б формування в учнів уміння вчитися, оперувати і управляти інформацією, швидко приймати рішення та якісно організовувати свою інформаційну діяльність.

Крім того, Інтернет (соціальні мережі, онлайн-ігри, Інтернет-серфінг) та комп’ютерні технології стають невід’ємною частиною життя сучасного школяра. Це призводить до обмеження кола інтересів дітей та зниження рівня їх пізнавальної активності. Особливої актуальності набуває проблема створення умов та використання інноваційних форм навчання на уроках інформатики.

Вчитель повинен поєднати засвоєння теоретичного матеріалу та формування нових вмінь і навичок таким чином, щоб пізнавальна активність учнів була на високому рівні. Методи, що використовуються вчителем, повинні підвищувати ефективність самостійної роботи учнів, розвивати їх творчі здібності та дозволяти вчителеві здійснювати творчий підхід до організації уроків.

Різноплановість друкованих дидактичних засобів, що інтегруються в навчальний процес, допомагають ефективно розв’язувати ряд педагогічних проблем:

  • отримання знань та їх інтеграція в свою систему знань;
  • уточнення та розширення понять;
  • підвищення мотивації до самоосвіти;
  • реалізація креативного потенціалу;
  • розвиток навичок спілкування при роботі в команді;
  • активізація найменш зацікавлених учнів.

Зміст та структуру уроків з використання друкованих дидактичних матеріалів вчитель повинен планувати відповідно обраної теми. Для цього необхідно об’єктивно оцінити вміння учнів працювати з комп’ютерною технікою, користуватися браузером, пошуковою системою, програмами офісного пакету OpenOffice та знання правил безпечного використання Інтернет-ресурсів.

Дидактичні матеріали можна використовувати у таких типах уроків, як: засвоєння нових знань, формування знань та умінь, застосування знань та умінь, а також узагальнення знань умінь та навичок.

Основною роллю друкованих дидактичних матеріалів є підвищення інтересу до предмету, активності під час навчального процесу на уроці, а також кращому засвоєнню учнями нової теми.

Враховуючи всі переваги й можливості дидактичних матеріалів, не варто забувати, що основний навчальний зміст несе класичний підручник, а дидактичні матеріали використовуються засіб підтримки його професійної діяльності.

Тож робимо висновок, щоб стимулювати творче мислення, творчу активність та відкинути негативний вплив критичності, використовуються різні методи і засоби.

Ось деякі з них:

  • наведення аналогії, або асоціації, коли який-небудь складний процес або явище порівнюється з простішим і зрозумілим.
  • створення лепбуків. Це метод колективного розв’язання проблеми. Пошук ідей ведеться за умов, коли критика заборонена і кожна ідея, навіть жартівлива і безглузда, винагороджується. Часто при виконанні творчого завдання виникають нові й оригінальні шляхи розв’язання проблемних ситуацій;
  • метод розробки ментальних карт. В його основі лежить матриця сполучень ознак об’єктів або самих об’єктів. Учень може придумати зв’язок та спробувати довести, що таке сполучення можливе[2].

Зрозуміло, що на сьогоднішній день вчителі покликані зробити урок творчим, цікавим, пізнавальним, таким, що може розкрити творчий потенціал особистості, дасть змогу постійно підтримувати високий тонус дитячої уваги, навчить приймати самостійні рішення, саме інтерактивні технології та ігрові завдання.

Урок – це творчість вчителя. Навіть, якщо провести урок по одній і тій же темі, за одними і тими же технологіями, але різними вчителями, в результаті маємо різні уроки.

Список використаних джерел

1. Буйницька О.П. Інформаційні технології та технічні засоби навчання. Навч. посіб. К.: Центр учбової літератури, 2012. 240 с.

  1. Паршукова Л.М. Дидактичні матеріали з інформатики / Навчально-методичний посібник. / Л.М. Паршукова //Уманський державний педагогічний університет. Умань. 2015. – 79 с. Режим доступу: http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/handle/6789/4605

3.Паршукова Л.М. Розробка дидактичних і методичних засобів з інформатики /Режим доступу: http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/handle/6789/2764