Дата зміни інформації:

ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ЗЗСО

НАКОНЕЧНИЙ В.В.

студент 1 курсу, факультету фізики, математики та інформатики

ТЕРТИЧНИЙ Т.С.

студент 1 курсу, факультету фізики, математики та інформатики

Науковий керівник: Тітова Л.О.

викладач-стажист кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій

Уманський державний педагогічний університет

імені Павла Тичини

Педагогічна доцільність використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освітньому процесі визначається цілями розвитку особистості здобувача освіти та ґрунтується на методичному призначенні тих чи інших програмних засобів. Призначення визначається методичними цілями, реалізація яких можлива лише з допомогою даних ПЗ, або зумовлена необхідністю інтенсифікації освітнього процесу. Це і створює підстави для застосування ІКТ у викладанні тих чи інших дисциплін.

Необхідно зазначити, що, в основному, доцільність застосування ІКТ, і, зокрема, програмних засобів навчального призначення, визначається їх використанням як засіб візуалізації навчальної інформації. Основною формою організації навчання у сучасних закладах загальної середньої освіти є урок і він буде ефективнішим, якщо його провести з використанням інтерактивної дошки, на такому уроці вчитель, акумулюючи майже весь арсенал власних методичних прийомів, може посилити його можливостями засобів ІКТ [3].

Для цього насамперед необхідні електронні засоби навчального призначення, які можна легко пристосовувати до структури уроку. Нині в ЗЗСО є наявні комп’ютери та відповідні засоби ІКТ, які дозволяють інтегрувати характерну кількість матеріалу високої якості. Це ставить перед вчителем задачу: знайти інформаційні ресурси, на які можна спиратися при викладі навчального матеріалу, й ті що можна порекомендувати здобувачам для самостійного вивчення і закріплення знань.

Досить часто в освітньому процесі використовуються також ігрові програми, що значно підвищують мотивацію здобувачів до навчання, стимулюють інтерес та творче мислення, розвивають уміння працювати у групі, підпорядковувати свої інтереси спільним цілям. Гра дозволяє вийти за межі певного предмета, спонукаючи здобувачів до набуття знань у суміжних галузях та практичній діяльності.

Існують програмні засоби та хмарні ресурси, що використовуються для вивчення української мови, літератури, іноземних мов (програми перекладу, обробки текстів для написання оповідань мовою, що вивчається), природничо-математичних наук та ін.

LearningApps.org – хмарний ресурс, що дає змогу працювати з інтерактивними навчальними модулями та створювати власні вправи (пазли, кросворди, гра на знаходження пари) з досить значної кількості дисциплін.

Quizlet – платформа для пошуку готових навчальних модулів і створення власних курсів. Quizlet є зручним онлайн-сервісом для вивчення іноземних мов. На сайті можна знайти різні ігрові завдання для вивчення слів і термінів: підібрати слово до картинки чи пояснення, потренувати написання слова та вимову, пройти тести для самоперевірки [1].

Triventy – безкоштовна ігрова навчальна платформа, яка дає змогу створювати вікторини та тести, а також обирати готові з бібліотеки та проводити їх на заняттях. Вікторину можна транслювати на екран або інтерактивну дошку. Здобувачам буде доступне коротке посилання (наприклад, ‘triv.in/573’), за яким можна долучитися до вікторини з будь-якого пристрою, на якому встановлено браузер та є доступ до мережі Інтернет. По завершенні результати всіх учасників можна вивести на великий екран. Крім того, доступна можливість інтегрувати класи з Google Classroom.

При вивченні природничих наук використовуються різні моделі, що моделюють, віртуальні конструктори. На уроках біології використовуються системи віртуальної реальності, наприклад, ті, що містять велику кількість інформації про тваринний світ, починаючи з будови клітини та закінчуючи відеофрагментами поведінки ссавців та можливістю прослуховування їх голосів [4]. На уроках географії використовують такі ресурси, як: 360cities.net – на сайті зібрана найбільша колекція інтерактивних сферичних панорам світу, де можна здійснювати прогулянки вулицями найпопулярніших міст; JigSpace знайомить здобувачів з тим, як влаштовані різноманітні механізми, побутові пристрої та об’єкти, з його допомогою можна дізнатися, з чого складаються шари Землі, як працює реактивний двигун тощо [2].

Підсумовуючи вищезгадане, можна сказати, що на сьогоднішній день використання ІКТ є важливою складовою загальної середньої освіти, а також відіграє важливу роль у вирішення першочергових завдань навчання і виховання – формування цілісного світогляду, картини світу, навчально-комунікативних навичок, основних психологічних якостей здобувачів освіти.

Список використаних джерел

  1. Іваненко Г. Використання інформаційно-комунікативних технологій в навчанні іноземній мові. Smartосвіта: ресурси та перспективи : Матеріали міжнар. наук.-метод. конф., м. Київ, 16–17 жовтня 2014 р. Київ, 2014. C. 61–64.
  2. Баштовий В., Величко С., Царенко О. Спецкурс «Сучасні технології навчання і технічні засоби їх реалізації» : навч. посіб. для студ. пед. вищ. закл. освіти. Київ : РЦ НПУ ім. М. П. Драгоман., 2000. 116 с.
  3. Буйницька О. П. Інформаційні технології та технічні засоби навчання. Київ : Центр учб. літ., 2012. 240 с.
  4. Сучасні інформаційні засоби навчання : навч. посіб. / П. К. Гороль, Р. С. Гуревич, Л. Л. Коношевський та ін. Київ: Освіта України, 2007. 536 с