Дата зміни інформації:

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПІД ЧАС ВИКЛАДАННЯ ГЕОГРАФІЇ У ШКОЛІ

ДВОРСЬКА А.П.

студентка 4 курсу, природничо-географічного факультету

Науковий керівник: Максютов А.О.

доцент кафедри географії та методики її навчання

Уманський державний педагогічний університет

 імені Павла Тичини

Однією з найважливіших проблем сучасної системи освіти є розвиток творчих здібностей учнівської молоді, формування умінь самостійно здобувати і застосовувати знання на практиці. Оновлення змісту освіти підростаючого покоління вимагає використання нетрадиційних, інноваційних методів, форм та засобів організації навчання. Головним завданням сучасної школи є не просто надати учням певну систему знань, а навчити молодь самостійно здобувати знання, використовуючи для цього всі наявні можливості. Очевидно, що навіть невеликі зміни в організації навчальної діяльності – створення проблемних ситуацій, введення ігрових моментів позитивно впливають на рівень засвоєння знань учнівською молоддю [2, с. 203].

Отже, успішне засвоєння учнями знань з географії залежить від використання інноваційних технологій навчання із включенням певних її елементів в позаурочну та позакласну роботу.

Великий інтерес в учнів всіх класів викликають бесіди, що супроводжуються показом презентацій та відео матеріалу. Позитивним моментом показу презентацій є постійна наявність інформації перед очима дітей, а також повернення при необхідності до потрібної інформації. Презентації дають можливість подати інформацію в максимально наочній і легко доступній формі. Бесіди стають цікавішими, емоційнішими, вони дозволяють учням в процесі сприйняття задіяти зір, слух, уяву, що дозволяє глибше зануритися в досліджуваний матеріал. Цю роботу можна перетворити в творчий процес з елементами проектної діяльності. В цьому випадку в учнів виникає інтерес до пошуку необхідної інформації в різних джерелах. Серед учнів завжди знаходяться такі, хто без зволікання відгукується на можливість самим організувати і провести цікаві заходи, наприклад, вікторину або конкурс презентацій. Наприклад, для проведення географічного інтерактивного конкурсу «Подорож по географічній карті», учні разом із вчителем підбирають питання різної складності, готують завдання, презентації, географічні карти тощо. На таких конкурсах відносини «вчитель – учень» виходять на якісно новий рівень, активізується пізнавальна діяльність учнів. Така спільна робота має ряд явних переваг: економія часу, розвиток комунікативних і організаторських навичок, збільшення обсягу засвоюваного матеріалу учнями [3, с. 64].

Сьогодні важко уявити роботу вчителя географії без використання інформаційних технологій, що дозволяють за допомогою комп’ютера, різних інформаційних програм будувати зайняття, проводити позакласні і позаурочні заходи, здійснювати підготовку учнів до олімпіад. Зараз школярі часто більше часу проводять в пошуку потрібної інформації в глобальній мережі, в мережевих спільнотах, а не в традиційних підручниках. Мозок дитини, налаштований на отримання знань у формі різноманітних розважальних програм по телебаченню, набагато легше сприймає запропоновану вчителем інформацію за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій. Отже, вчителю необхідно володіти не тільки сучасними методиками і новими освітніми технологіями, щоб спілкуватися на одній мові з дитиною, а й безперервно стежити за розвитком інформаційно-комунікаційних технологій [4, с. 96].

Очевидно, що привабливість комп’ютера ще не забезпечує стійкого інтересу до нього і до діяльності, пов’язаної з його використанням. Необхідно постійно шукати можливості підтримки інтересу у самому змісті навчального матеріалу і у вдосконаленні методики викладання. Працюючи з різноманітними сайтами, учні можуть «подорожувати» по країнам світу, по межах водозбірних басейнів, заглянути в глибини Світового океану тощо.

Одним із засобів, що підвищують ефективність уроку, позакласного заходу, є інтерактивна дошка. Інтерактивна дошка – поверхня, на яку проектується екран монітора, вона є чутливою і дозволяє використовувати «ручку», щоб малювати, писати на самій дошці і управляти роботою комп’ютера, підключеного до неї. Також її можливості використовуються, в основному, на етапі перевірки знань учнів. Використання інтерактивної дошки дозволяє підвищити зацікавленість учнів і поліпшити запам’ятовування навчального матеріалу [1, с. 112].

Звичайно, всі заходи передоручити комп’ютеру недоцільно, вчитель сам повинен побудувати урок, позакласний захід, організацію навчального проекту із використанням різних методичних прийомів. Інформаційні технології повинні не замінити відомі педагогічні технології, а допомогти їм бути більш результативними. Використання інформаційних технологій формує безперервну пізнавальну діяльність учнів, що часто переходить в проектно-дослідницьку діяльність з конкретних тем та розділів. Для вирішення творчих завдань необхідні вміння логічно мислити, здатність до інтуїтивного розв’язання проблеми як найвищого вияву логічного мислення.

Відомо, що професія вчителя є одним з найбільш творчих видів діяльності. Відповідно і сам учитель повинен бути особистістю творчою. Учитель постійно знаходиться в нестандартній обстановці, в процесі живого спілкування з дітьми, де кожна нова ситуація вимагає творчого та оригінального рішення. Педагогічні інновації – це зміни, спрямовані на поліпшення розвитку, виховання і навчання школярів. Тому педагогам потрібно постійно стежити за нововведеннями в освіті і здійснювати інноваційну діяльність.

Список використаних джерел

  1. Бардин  К. В. Как учить детей. М.: Просвещение, 1997. 112 с.
  2. Душіна И. В. Методика і технологія навчання географії: посібник для вчителів і студентів пед. ін-тів / за ред. І. В. Душина, В. Б. Пятунін, Е. А. Митниці. К.: ТОВ «Видавництво АСТ», 2006. 203 с.
  3. Кановская М. Б. Педагогіка: підручник. К.: «Видавництво АСТ», 2009, 64 с.
  4. Потапова Е.Н. Радость познания. М.: Просвещение, 1990. 96 с.