Дата зміни інформації:

ВИКОРИСТАННЯ SMART-ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

ТКАЧУК Д.О.

студент 1 курсу, факультету фізики, математики та інформатики

Науковий керівник: Решітник Ю.В.

кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри фізики та інтегративних технологій навчання природничих наук

Уманський державний педагогічний університет

імені Павла Тичини

Розвиток інноваційних технологій обумовлює необхідність впровадження в освітній процес SMART-технологій для дітей з особливими освітніми потребами (ОПП).

Сучасні діти з раннього віку знайомі з мережею Інтернет, мають початкові навички роботи з інформаційними ресурсами, але діти з ОПП не завжди можуть зорієнтуватись серед великого потоку інформації, джерел її отримання, використанні засобів її обробки [1, c. 43]. Використання SMART-технологій дозволить вчителю / асистенту вчителя структурувати роботу дітей з ОПП, розробити чіткий сценарій уроку з конкретними завданнями, вимогами до їх виконання та критеріями оцінювання та дозволить більш широко розкрити творчий потенціал кожної дитини. Наприклад, використання проєктора та інтерактивної дошки дозволяє застосовувати різноманітні кольорові інформаційні матеріали; використання сенсорних планшетів дозволяє стимулювати тактильні відчуття, взаємодію з навколишнім середовищем тощо. На сьогодні звичайним стало проведення навчальних занять з використанням мультимедійних презентацій, виконаних за допомогою такої програми, як Microsoft Power Point. Проте, разом з традиційними презентаційними технологіями в освітній процес впроваджуються нові інноваційні технології, які дозволяють створити презентації у вигляді слайд-шоу, що будуть супроводжуватись звуковими ефектами. Ще однією інноваційною формою подання матеріалу є використання інтерактивного устаткування, наприклад, інтерактивної дошки SMART Boards. На даній дошці інформацію можна відображати спеціальним маркером, демонструвати навчальний матеріал, писати коментарі на малюнках, діаграмах, графіках тощо. При цьому вся інформація зображена на інтерактивній дошці SMART Board може зберігатись, роздруковуватись та надсилатись електронною поштою відсутнім на уроці дітям.

Основою ефективності використання SMART-технологій в інклюзивній освіті є спеціально розроблений комплекс програмного забезпечення з різноманітними функціями та інструментами роботи. Зокрема,

  1. Редактор «SMART Notebook» дозволяє створювати презентації, розмір слайдів яких відповідає розміру екрану. На цих слайдах можна розміщувати малюнки, тексти, інші об’єкти, які можна змінювати за розміром, копіювати, робити прозорими (одночасний вплив на зорове та слухове сприйняття, тактильні відчуття). Використання цієї програми на уроках забезпечує активізацію пізнавальної та активної діяльності дітей з ОПП, формування та розвиток мовної і мовленнєвої компетенції.
  2. Створення презентацій із використанням аудіо- та відеофайлів сприяє формуванню та розвитку слухо-вимовних та ритміко-інтонаційних навичок, активізації пізнавальної діяльності дітей.
  3. Функція «Повертання об’єкту» надає можливість вчителю / асистенту вчителя робити малюнки інтерактивними, щоб удосконалити навчальний матеріал, зробити його доступнішим, цікавішим для сприйняття.
  4. Функція «Маркер» забезпечує поєднання окремих слів, словосполучень; виділення граматичних структур.
  5. Функція «Ластик» дозволяє видалити неправильні відповіді, що сприяє розвитку здатності до самостійної роботи та самоаналізу власних дій дітьми.
  6. Функція «Рух об’єкту» дозволяє легко змінювати умову завдання. Окремі малюнки можна легко переносити та розташовувати їх в інші місця.
  7. Інструмент «Ножиці» забезпечує створення мозаїк, лото, функції вирізання та зберігання з подальшим використанням елементів малюнків і речень з буферу обміну. Під час навчання письма цей інструмент сприятиме активізації пізнавальної діяльності дітей з ОПП, його доцільно застосовувати при виконанні вправ на швидкий запис слів, з опорою на малюнки, текст. Використання таких технологій дає можливість дітям з ОПП віртуально бути присутніми на занятті, брати участь в обговоренні питань, а головне – соціально адаптуватись, відчувати впевненість у своїх можливостях. У таких умовах істотним чином змінюються функції учителя: від джерела (іноді єдиного) знання до організатора ефективної роботи зі знанням [1, c. 44].

Робота вчителя при цьому не тільки не спрощується, але й ускладнюється та потребує вищої кваліфікації. Підвищення ступеня готовності вчителя до змістовного осмислення традиційних підходів до навчання, їхнього дієвого аналізу з урахуванням активного впровадження SMART-технологій для дітей з ОПП та практичної реалізації цих технологій, підвищить ефективність і результативність навчання.

Список використаних джерел

  1. Кирильчук С. М. Smart-технології в навчанні дітей з особливими потребами. Звітна наукова конференція Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України : зб. матеріалів наук. конф. Київ : ІІТЗН НАПН України, 2017. С. 42–46.