Дата зміни інформації:

ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ДОПОВНЕНОЇ РЕАЛЬНОСТІ НА ЗАНЯТТЯХ З ФІЗИКИ У МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДАХ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ

ФОМЕНКО О. В.

аспірантка 1 курсу

Науковий керівник: Сальник І. В.

доктор педагогічних наук, професор кафедри фізики, біології

та методик їхнього навчання

Центральноукраїнський державний педагогічний

університет імені Володимира Винниченка

Сьогодні формується новий тип суспільного устрою – інформаційне суспільство, де використання інформаційно-комунікаційних технологій стає необхідною умовою для оволодіння та ефективного використання нової інформації: навчальної, професійної та наукової. Питання організації навчального процесу у зв’язку із суттєвим зменшенням аудиторних годин з природничих дисциплін та обмеженням доступу до лабораторій природничих дисциплін, в умовах дистанційного навчання, потребує перегляду та вдосконалення форм і методів навчання. Згідно нової дидактичної концепції цілісного освітнього процесу у фаховій передвищій освіті доцільно використовувати потенціал сучасних імерсивних технологій віртуальної (VR) та доповненої реальності (AR) які відносяться до технологій мобільного навчання. На думку дослідників: С.О. Семерікова, М.І. Стрюка, Н. В. Моїсеєнко [1] «у мобільному навчанні з’являється можливість моніторингу навчання в реальному часі та забезпечується висока насиченість контенту», на їхню думку мобільне навчання і є засобом подолання цифрового бар’єру.

Студенти Кіровоградського медичного фахового коледжу ім. Є.Й. Мухіна брали участь у апробації додатку доповненої реальності BookVar на заняттях з фізики. Перевагами додатку є:

  • простий інтерфейс та легке встановлення на мобільний телефон;
  • чудова можливість унаочнити і осучаснити матеріал підручника;
  • структурованість за темами відповідно до програми;
  • доповнена реальність розроблена до всього шкільного курсу фізики: для 7, 8, 9, 10 та 11 класів;
  • у студентів є можливість самостійно багаторазово переглядати віртуальні анімації, аналізувати та обговорювати з викладачем;
  • телефон стає не «перешкодою» на занятті, а необхідним інструментом знань.

На даний час розробниками ще не створена віртуальна фізична лабораторія, яка б дала можливість учням і студентам дистанційно та віртуально проводити експериментальні досліди і лабораторні дослідження. Обов’язковою умовою використання мобільного додатку BookVar є наявність доступу до інтернет-мережі та наявність підручника з фізики (паперового або електронного варіанту). На нашу думку, головним недоліком для цього додатку буде те, що в подальшій перспективі його планують зробити платним.

Використання ж мобільного додатку ArBook, теж зацікавило студентів, найбільшою перевагою є його безкоштовність, але:

  • деякі моделі мобільних телефонів не підтримують AR і є лише можливість використовувати 3D-моделі;
  • структурованість лише за розділами, кількість наочності ще невелика;
  • потрібен певний час на завантаження додатку;
  • не розроблено тестування.

Додаток Electricity AR, який було розроблено на кафедрі фізики кристалів фізичного факультету Харківського університету ім. Каразіна, використовувався при вивченні розділу «Електрика». Переваги мобільного додатку:

  • легко встановлюється на будь-яку модель мобільного телефону і займає мало місця;
  • допомагає встановити відповідність між умовним позначенням приладу на схемі та реальним виглядом;
  • можна використовувати з метою визначення ціни поділки приладу та зняття значень приладів.

Для використання потребує наявність доступу до інтернет-мережі та роздруківок спеціальних карток. Після апробації додатків доповненої реальності було проведено опитування студентів, які зазначили: що використання технологій доповненої реальності зробило їх навчання цікавішим, допомагає розібратись зі складними поняттями у фізики, а додаток BookVar змушує частіше працювати з підручником.

Використання технологій доповненої реальності у навчальному процесі зміщує акцент з предмету (об’єкту) навчання на суб’єкт навчання – студента, дає змогу індивідуалізувати навчання, виходячи з потреб самого студента, відсутня прив’язка до навчальної аудиторії – навчання стає мобільним і може відбуватись як в синхронному (разом з усією групою) так і в асинхронному режимі. А також, використання доповненої реальності в навчанні окреслює перед нами нові задачі: розробляти цілісні методичні системи викладання курсів природничих дисциплін з використанням імерсивних технологій навчання.

Список використаних джерел

  1. Семеріков С. О., Стрюк М. І., Моісеєнко Н. В. Мобільне навчання: історико-технологічний вимір. Теорія і практика організації самостійної роботи студентів вищих навчальних закладів: монографія. Кривий Ріг, 2012., С. 188-242.