Дата зміни інформації:

ВИКОРИСТАННЯ МОБІЛЬНОГО ЗАСТОСУНКУ DIGITAL INCLUSION У СПІЛКУВАННІ З УЧНЯМИ ІНКЛЮЗИВНОГО КЛАСУ

МІСЮРА І. В.

студент 2 курсу, факультету фізики, математики та інформатики

СКИДАН І. В.

студентка 1 курсу, факультету фізики, математики та інформатики

Науковий керівник: Гнатюк О.В.

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри фізики та інтегративних технологій навчання

Уманський державний педагогічний університет

імені Павла Тичини

Інклюзивне навчання – система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників [3].

Успішність впровадження інклюзивного навчання у закладі освіти залежить від створення сприятливого середовища з залученням усіх учасників освітнього процесу. А головне – готовність решти учнів та педагогічних працівників підтримувати дітей із особливими освітніми потребами.

Задоволення потреби особливих категорій споживачів, передусім учнів з освітніми та/або поведінковими потребами, мобілізувати їх потенціал допоможе альтернативне навчання [1]. Під час такого навчання, а головне комунікації використовують альтернативні та додаткові комунікації (АДК). Комунікація є найважливішим чинником розвитку дітей, скільки в процесі спілкування з оточенням дитина набуває досвіду, засвоює нові знання, а головне активним у соціумі.

Альтернативна і додаткова комунікація (АДК), за визначенням Міжнародної асоціації з альтернативної і додаткової комунікації, – це набір засобів і стратегій, які може використовувати будь-яка особа для вирішення щоденних завдань спілкування [2].

АДК може мати різні форми: мовлення, погляд, текстові повідомлення, жести, вираз обличчя, дотик, жестова мова, піктограми, малюнки, додатки з символами та пристрої для генерації мовлення тощо. АДК є важливою насамперед для людей з мовленнєвими розладами при таких особливостях розвитку, як аутизм, інтелектуальна недостатність, порушення розвитку мовлення та інші стани, а також у разі втрати набутого мовлення внаслідок інсультів, травм тощо.

АДК дає змогу спілкуватися навіть за відсутності усного мовлення. Одним із поширених засобів АДК є символічні малюнки-піктограми на позначення окремих слів, понять.

Digital Inclusion – мобільний застосунок створений для розвитку екосистеми цифрової інклюзії, яку започатковано у 2019 році як інноваційну платформу соціального партнерства «Цифрова інклюзія» [4].

Розробку мобільного застосунку було здійснено у співпраці з Міністерством освіти i науки України, громадської організації «Здорове суспільство» та соціального підприємства «Диво Гра» за ініціативи компанії «Хуавей Україна» в рамках корпоративної програми TECH4ALL. Партнерами платформи є Асоціація альтернативної та доповненої комунікації [4].

У мобільному застосунку враховано комплексний підхід до ментального здоров’я всіх людей протягом життя. У ньому передбачено інструменти для розвитку мовлення та творчого мислення протягом дня (творчість на дозвіллі або у транспорті) і протягом життя (рис. 1).

Рис. 1

За допомогою цифрових технологій фізичний простір (громадських місцях), зокрема і в школі, може стати дружнім інклюзивним освітнім середовищем завдяки системі навігації на транспорті, з одного боку, й інформації в спеціальних мобільних застосунках, з іншого (рис. 2).

Рис. 2.

Учитель або асистент вчителя може використовувати даний додаток на уроках для комунікації під час освітнього процесу. Така послідовність побудови дій педагогічного працівника зображена на рис. 3.

Рис. 3

Використання даного мобільного застосунку можна використовувати для спілкування із шкільними товаришами (Рис. 4).

Рис. 4

 На уроках художньої творчості учні у яких є порушення у роботі рук (проблеми діяльності кінцівок рук, порушення координації рухів, сенсорні порушення (несприйняття різних консистенцій фарб тощо) можемо спільно займатись творчістю або бути включеним в освітній процес або ж  проводити дозвілля в дитячому колективі розмальовуючи картини (Рис. 5).

Рис. 5

Використовуючи рубрику мої набори формуємо навчальний матеріал який будемо використовувати на уроках та для закріплення вдома разом з батьками (батьки стають учасниками освітнього процесу). Так, нами було завантажено матеріал з фізики, який учитель використовує під час вивчення понять про аг регаті стани речовини та явища природи (Рис.6 а, б).

Рис. 6 а, б

Скачавши застосунок Digital Inclusion дозволить спілкуйся з шкільними товаришами, вчителями та іншими, а головне – розуміти тих хто поряд.

Список використаних джерел

  1. Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України; [гол. ред. В. Г. Кремень] 2-ге вид., допов. та перероб. Київ : Юрінком Інтер, 2021. – С. 34.
  2. Ласкаво просимо до International Society for Augmentative and Alternative Communication. ULR : https://isaac-online.org/english/home/ (дата звернення 04.03.2022).
  3. Просто про інклюзивну освіту. ULR : https://mon.gov.ua/ua/prosto-pro-inklyuzivnu-osvitu (дата звернення 04.5.2022).
  4. Цифрова інклюзія. ULR : https://dimobi.org.ua/ua/categories/words (дата звернення 03.5.2022).