Дата зміни інформації:

ФОРМУВАННЯ ЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ ЗАСОБАМИ КАРТИ ЗНАНЬ

ЛОЗІНСЬКА В.В

студентка 5 курсу, факультету фізики, математики та інформатики

Науковий керівник: Бондаренко Т. В.

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Сучасність та інтеграція світової спільноти вимагає від освітян розв’язання складної проблеми, як перетворити всеохопність знань в індивідуальне надбання та знаряддя діяльності для кожної особистості. Використання мережі Інтернет заполонило повсякденне життя, навчальну та професійну діяльність. Недаремно сучасна методика прогресує з поглядом у майбутнє. Сучасні педагогічні технології такі як: навчання в співпраці, проектна методика, використання нових інформаційних технологій та Інтернет-ресурсів допомагають реалізувати особистісно орієнтований підхід навчання, забезпечують індивідуалізацію і диференціацію навчання з урахуванням здібностей учнів, їхнього рівня навченості, освіченості [1].

Розглянемо сучасні Інтернет ресурси, які доцільно використовувати під час навчального процесу на уроках інформатики. Серед таких засобів найбільш ефективними є наступні:

  1. Карти знань: LucidChart, Mind Map, FreeMind, Coggle(карта розуму, пам’яті, думок). Зазвичай це хмарні сервіси, де представлені шаблони діаграм і схем, за допомогою яких можна в наочному вигляді демонструвати думки або тези пов’язані одна з одною та об’єднувати їх загальною ідеєю. Використання карт знань в навчальному процесі застосовують під час вивчення, повторення чи узагальнення навчального матеріалу.
  2. Хмаринки слів: Wordle, Tagul, Image Сhef, WordArt. Як правило це хмарні середовища, де здійснюється візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати навчальний матеріал у наочні категорії чи списки. Такі логічні ланцюжки сприяють швидкому запам’ятовуванню та відтворенню навчальної інформації [3]. Зазвичай використовувати «хмари слів» рекомендовано на етапі актуалізації, мотивації чи підсумку уроку.
  3. Динамічні вправи і комп’ютерні дидактичні ігри: Classtools.net, Zondle, Learningapps, Studystack, Smart Notebook, MapKit, Jigsawplanet. Використання динамічних вправ на будь яких платформах передбачає виконання практичних дій учнів. Це можуть бути вправи, які самостійно розробляв вчитель, або ж завдання, які розроблялися іншими вчителями чи проекти, що створили учні. Динамічні вправи використовують в процесі вивчення нового матеріалу, під час закріплення чи контролю засвоєних знань.
  4. Системи автоматизованої перевірки знань і вмінь: Майстер-тест, OnlineTestPad, Tester. Це електронні програмні засоби, які здійснюють перевірку знань, ефективно аналізують успішність дітей. Тестування можна проводити з різних предметів з потрібною частотою. Кожен вчитель має можливість створювати тести самостійно.
  5. Посібники динамічного характеру (засоби створення презентацій, динамічних плакатів): PowerPoint, ThingLink, Crello. На етапі вивчення нового матеріалу доцільно використовувати розроблені презентації та динамічні плакати [3].

Отже, використання сучасних онлайн ресурсів є важливим засобом удосконалення процесу навчання як на різних етапах уроку, так і в процесі вивчення різних предметів. Під час проведення уроків використання електронних освітніх ресурсів значно скорочує та полегшує підготовку вчителя, допомагає цікавіше подавати новий матеріал, якнайкраще реалізовувати індивідуальний підхід до учнів. Використання інформаційних ресурсів на уроках інформатики дозволяє учням у будь який час, у власному темпі удосконалювати практичну діяльність чи опрацювати новий матеріал. Тому, завдання вчителя полягає в тому, щоб сприяти формуванню в учнів вміння використовувати онлайн ресурси у процесі навчальної діяльності.

Список використаної джерел

  1. Карти розуму та їх призначення [Електронний ресурс] – Режим доступу доресурсу. https://school.home-task.com/karti-rozumu-ta-yix-priznachennya/
  2. Притула О. Cтворення карт знань та їх застосування [Електронний ресурс] / Притула Оксана. – 2013. – Режим доступу до ресурсу: http://oxpritula.blogspot.com/2013/01/blog-post_2658.html.
  3. Жалдак М.І. Модель системи соціально-професійних компетентностей вчителя інформатики / М.І. Жалдак, Ю.С. Рамський, М.В. Рафальська // Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія №2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: Зб. наукових праць / Редрада. – К. – НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009. – № 7 (14). – С.3-10.