Дата зміни інформації:

УРОК ІНФОРМАТИКИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ТА ЙОГО МЕТОДИЧНА СТРУКТУРА

ШЕВЧЕНКО В.Є.

студент 5 курсу, факультету фізики, математики та інформатики

Науковий керівник: Бондаренко Т.В.

кандидат педагогічних наук, доцент

кафедри інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Технологія навчання та отримання необхідних знань віддалено від навчального закладу в будь який зручний час набуває все більшої популярності. Класичні уроки, лекції, семінари, практичні заняття, тести, електронні підручники, контрольні завдання та консультації вчителів доступні учню в дистанційному режимі на моніторі власного комп’ютера в цифровому вигляді 24 години добу, 7 днів на тиждень.

Комбіноване використання інформаційно-комунікаційних технологій та хмарних рішень дозволяють ефективно здійснювати процес дистанційного навчання. Так, під час вивчення конкретного матеріалу, загальнодидактичні методи реалізуються через безліч прийомів навчання, кожен з яких являє собою конкретну дію, направлену на досягнення певної цілі і виконуване за допомогою різноманітних дидактичних засобів навчання. Із відомої сукупності прийомів навчання, що використовуються в традиційній дидактиці, для дистанційного навчання можуть бути рекомендовані: демонстрація, ілюстрація, пояснення, розповідь, бесіда, вправа, вирішення задач, завчання навчального матеріалу, писемні роботи, повторення.

В рамках дистанційного навчання, найбільш розповсюдженим у використанні являються інформаційно-рецептивний та репродуктивний, проблемний методи.

Один і той же навчальний матеріал може бути реалізованим різними засобами навчання, кожен з яких володіє своїми дидактичними можливостями. Це можуть бути: онлайн підручники, аудіо, відео, мультимедійні матеріали, тощо. Вчитель має знати ці можливості, вміти розподіляти навчальний матеріал, формувати певний комплекс засобів навчання (кейс), як систему носіїв навчальної інформації, призначену для вирішення сукупності дидактичних задач. До засобів дистанційного навчання можна віднести:

  1. Навчальні книги (тверді копії на паперових носіях та електронний варіант підручників, навчально-методичних посібників, довідників тощо).
  2. Мережеві навчально-методичні посібники.
  3. Комп’ютерні навчальні системи у звичайному та мультимедійному варіантах.
  4. Аудіо-навчально-інформаційні матеріали.
  5. Відеонавчально-інформаційні матеріали.
  6. Лабораторні дистанційні практикуми.
  7. Тренажери з віддаленим доступом.
  8. Бази даних та знань з віддаленим доступом.
  9. Електронні бібліотеки з віддаленим доступом.

Контрольованими результатами навчання можуть бути:

  • синхронна демонстрація навчальних досягнень;
  • асинхронний звіт.

Основною організаційною формою навчання (беремо за приклад урок інформатики) є все ж таки фронтальна лабораторна робота. З огляду на різноманіття матеріалу, бажано, щоб завдання на самостійну розробку було спільним і виконувалася заздалегіть. Найбільш вдалим буде урок, під час якого здійснюватиметься показ екрана, наочне пояснення задач чи результатів та прикладів.

Отже, проведення уроку інформатики, в умовах дистанційного навчання, буде ефективним, якщо його забезпечення відбувається за допомогою застосування дистанційних технологій. Усе це забезпечить індивідуалізацію та диференціацію навчального процесу, реалізує принципи наочності, адаптивності та зручності роботи, гарантує об’єктивність оцінювання знань.