Дата зміни інформації:

Білоусова К.О. ПЕРЕВАГИ ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТІ

БІЛОУСОВА К. О.

студентка І курсу, факультету фізики, математики та інформатики

Науковий керівник: Тітова Л. О.

викладач-стажист кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

 

 ПЕРЕВАГИ ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТІ

 

У той час як серед педагогів, психологів і батьків точиться дискусія про те, скільки часу доцільно проводити дітям перед екраном комп’ютера, з’являються все нові й нові технології штучного інтелекту та машинного навчання, які починають змінювати освітні інструменти та установи й образ школи майбутнього в цілому. На думку Миколи Скиби, експерта незалежного аналітичного центру Український інститут майбутнього, професія вчителя у нинішньому розумінні залишиться актуальною ще впродовж 20-30 років. І, хоча присутність вчителів є незамінною, у їх роботі виникне безліч змін та нових освітніх практик [4].

Співпраця вчителя та штучного інтелекту

Штучний інтелект (ШІ) вже застосовувався в освіті – переважно в інструментах розвитку конкретних навичок та у системах тестування. Оскільки напрямки ШІ в освіті продовжують розвиватися, в перспективі він може допомогти заповнити прогалини в навчанні та викладанні і дозволить школам та вчителям підвищити ефективність та індивідуалізацію навчання, оптимізувати адміністративні завдання, щоб дати вчителям час і свободу для навчання дітей розумінню і адаптації – унікальним людським якостям, які машина не може осягнути у потрібній мірі. Тож найкращих результатів можна досягнути лише використовуючи найкращі якості машин і вчителів одночасно. Так, чартерна школа Electronic Classroom of Tomorrow навчала за вказівками ШІ, без взаємодії з учителями. Через відсутність людського фактору більшість учнів перестали навчатися, а решта витрачали на навчання менше години на день [3]. Оскільки сучасним учням доведеться працювати в майбутньому, де штучний інтелект – повсякденна реальність, важливо щоб учителі відкривали перед ними шляхи продуктивного використання цієї технології.

Диференційоване та індивідуалізоване навчання

Пристосування навчання до потреб кожного учня було пріоритетом педагогів протягом багатьох років, але ШІ забезпечить рівень диференціації, недосяжний для вчителів, які керують 30 учнями в кожному класі. Є кілька компаній, таких як Content Technologies, які зараз розробляють інтелектуальний дизайн освіти та цифрові платформи, які використовують штучний інтелект для навчання, тестування та зворотного зв’язку для здобувачів освіти від дитячого садка до коледжу, що дає їм готові завдання, виявляє прогалини у знаннях і перенаправляє на нові теми, коли це необхідно. Оскільки ШІ стає все більш досконалим, його технології дозволяють читати вираз обличчя учня, який вказує на те, що йому важко розуміти нову інформацію, і змінювати урок відповідно до цього. Ідея пристосування навчальної програми до потреб кожного учня сьогодні нереалістична, але машини на базі ШІ здатні це змінити.

Універсальний доступ для всіх студентів

Інструменти ШІ можуть допомогти у створенні глобальних класів, доступних для всіх, в тому числі для тих, хто розмовляє різними мовами або має проблеми зі слухом чи зором. Яскравий приклад – перекладач презентацій. Це безкоштовний плагін PowerPoint, який у реальному часі створює субтитри до того, що говорить учитель. Віртуальні інструменти, як Aita by Knewton, Thinkster, Duolingo відкривають можливості для учнів, які не можуть відвідувати школу через хворобу, або яким потрібне навчання на іншому рівні з певного предмету. Віртуальні школи дають доступ до спеціалізованих предметів, недоступних у конкретній школі чи регіоні. ШІ може допомогти зруйнувати розрив між ними і традиційними класами.

Автоматизація завдань з адміністрування

Учителі витрачають величезну кількість часу на оцінювання завдань і контрольних робіт. Розвиток ШІ у цьому напрямку може вирішити дану проблему, дозволяючи йому самостійно надавати рекомендації щодо доопрацювання матеріалу. Хоча машини вже можуть оцінювати тести, вони дуже близькі і до того, щоб аналізувати письмові відповіді. Автоматизація штучним інтелектом подібних завдань дає учителю більше часу на індивідуальне роботу з учнем. ШІ має також великий потенціал для створення більш ефективних процесів ведення управлінської документації.

Репетиторство і підтримка поза класом

Запитавши будь-кого з батьків, чи складно йому допомагати своїй дитині у вивченні, до прикладу, алгебри, стане очевидною важливість розвитку потенціалу ШІ, як програми репетиторства. Розробляється багато додатків ШІ для освіти, включно з наставниками ШІ для учнів, подальшим розвитком інтелектуального контенту та нових методів особистого розвитку педагогів через віртуальні глобальні конференції.

Chat GPT в освіті

Chat GPT – це прототип чат-бота на основі штучного інтелекту та машинного навчання, який спеціалізується на розмові з людиною. Сфери його застосування найрізноманітніші, але нескладно здогадатися для чого його використовують учні. За кілька днів з’явилися новини про деякі країни та міста, що заборонили використання програми в школах та університетах. Проте очевидно, що за винятком бажання захистити учнів, заборона чого-небудь – не найкращий освітній метод. Скоріше, слід пояснити учням, яке його використання є найбільш доцільним – що можна, а чого краще не робити. Уявімо, що ми хочемо провести гру «за» та «проти» в атмосфері класних дебатів. Можна було б розпочати прямо із Chat GPT – отримати основний текст із близько 100 слів, на основі якого розгорнути дискусію. Це дозволить позбутися «страху порожньої сторінки» та дасть поштовх до справжнього аргументованого обговорення. На завершення, можна попросити кожну із сторін написати текст на 200-500 слів, продовживши задану ідею. Можна створити аналіз художнього твору та попросити клас висловити свої думки на цю тему, відстежити і проаналізувати можливі помилки. Можна почати урок з математичних припущень, які будуть підтверджені чи спростовані у колективній роботі. Як відомо кожному педагогу, людський потенціал безмежний, і будь-який інструмент може бути корисним для його розвитку.

Якщо запитати Chat GPT про майбутнє освіти в Україні, то він виділить кілька основних тенденцій: зростання попиту на онлайн-освіту; розвиток технологій; більшу увагу до STEM-освіти; розширення інтернаціональної співпраці та реформи в освітній системі. І освітні експерти, зокрема голова ради EdCamp Ukraine Олександр Елькін, погоджуються з цим.

Таким чином, хоч в освіті ШІ та машинне навчання впроваджуються трохи повільніше, ніж в інших галузях, зміни уже почалися, і відбуватимуться все інтенсивніше.

 

Список використаних джерел

  1. Використання штучного інтелекту в освіті / І. М. Візнюк та ін. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. № 59. С. 15–21.
  2. Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні : Розпорядж. Каб. Міністрів України від 02.12.2020 р. № 1556-р : станом на 29 груд. 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-р#Text (дата звернення: 19.02.2023).
  3. Савенець В. Віртуальні школи й Siri для студентів: як штучний інтелект змінює освіту. Inspired. URL: https://inspired.com.ua/creative/technology/virtualni-shkoly-j-siri-dlya-studentiv-yak-shtuchnyj-intelekt-zminyuye-osvitu/ (дата звернення: 19.02.2023).
  4. Скиба М. Сучасний педагог – це той, хто розкриває потенціал учнів, а не примушує їх вчити уроки. Український інститут майбутнього. URL: https://uifuture.org/publications/24366-suchasnyi-pedegog/ (дата звернення: 19.02.2023).
  5. Циганов О.В. Основи проектування систем штучного інтелекту. Одеса : Наука і техніка, 2006. 196 с.
  6. CTI – Content Technologies INC. CTI – Content Technologies INC. URL: https://contenttechnologiesinc.com/ (date of access: 19.02.2023).
  7. ChatGPT: Optimizing Language Models for Dialogue. OpenAI. URL: https://openai.com/blog/chatgpt/ (date of access: 19.02.2023).

Presentation Translator for PowerPoint – Microsoft Translator. Microsoft Translator for Consumers. URL: https://www.microsoft.com/en-us/translator/APPS/PRESENTATION-TRANSLATOR/ (date of access: 19.02.2023).