Дата зміни інформації:

Богурський О.М., Ісько Т.І., Снігур М.О. ІКТ І ЗАСОБИ НАВЧАННЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ

БОГУРСЬКИЙ О.М., ІСЬКО Т.І., СНІГУР М.О.

студенти 2 курсу факультету фізики, математики та інформатики

Науковий керівник: Колмакова В.О.

старший викладач кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

 

ІКТ І ЗАСОБИ НАВЧАННЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ

 

З огляду на сучасні реалії, коли дистанційне або змішане навчання стає невід’ємною складовою освітнього процесу в Україні, а методи і засоби представлення даних постійно змінюються, виникають питання:

  • які інформаційно-комунікаційні технології використовувати в освіті;
  • які засоби навчання запропонувати на уроці, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня;
  • чи є методичні рекомендації щодо застосування онлайн засобів навчання?

Учасники освітнього процесу мають різні можливості доступу до інтернету, комп’ютерної техніки, мобільних додатків як в закладах освіти так і в домашніх умовах. Проблематично організувати процес навчання, якщо спочатку необхідно навчити кожного його учасника роботі з тим чи іншим цифровим пристроєм із застосуванням програмного забезпечення, а потім використовувати набуті знання при навчанні/вивченні навчальних дисциплін.

У вирішенні непростих завдань щодо створення освітнього простору та подолання цифрового й освітнього розривів може частково допомогти Концепція використання персональних пристроїв BYOT (Bring Your Own Technology – принесіть свою власну технологію). Дана технологія зазвичай притаманна ІТ-компаніям, коли співробітники застовують власні мобільні пристрої (смартфони, ноутбуки, планшети тощо) для роботи.

Теоретично BYOT або BYO («принесіть свій власний») має зменшити загальні витрати на цифрові пристрої в освітній установі, одночасно збільшуючи продуктивність в навчанні, спонукає учителів шукати нові форми і методи подачі матеріалу, стимулює професійний ріст. При цьому є і певні проблеми щодо відповідності програмного забезпечення та цифрового пристрою, включаючи захист даних.

В основу процесу навчання покладена педагогічна технологія, яка безпосередньо пов’язана з отриманням, перетворенням та передачею інформації. Цифрові пристрої можна використовувати на всіх етапах: як при підготовці уроку, так і в процесі навчання. Поєднання традиційних методів навчання, інформаційно-комунікаційних технологій і цифрових інструментів робить освітній процес інтенсивним, мобільним та диференційованим. Як приклад одного з інноваційних інструментів можна розглянути віртуальну дошку. Є багато пропозицій віртуальних дошок, як платних так і безкоштовних, кожен варіант має свої переваги та недоліки. Безкоштовні інноваційні навчальні ресурси, накшталт Office 365 for education та Google Workspace for education, надають ряд інструментів та інструкцій щодо роботи з ними. При підготовці до уроку є сенс зробити декілька дошок: із теоретичним матеріалом, диференційованими та індивідуальними практичними завданнями і окрему дошку з домашнім завданням. Це надасть можливість оптимально поєднати індивідуальну та групову роботи. Зручним технічним засобом, в даному випадку, виступає графічний планшет.

При проведенні уроку, використання готових програмних продуктів (енциклопедій, навчальних програм, віртуальних лабораторій тощо), розвиває ініціативу і сприяє підвищенню інтересу учнів до досліджуваного предмета. А застосування на уроці Google Form, як швидкіх тестів, дозволяє проаналізувати рівень засвоєння матеріалу і при необхідності скоректувати індивідуальні траекторії навчання. Щодо учнів, то для них важливо одразу отримати об’єктивний результат оцінювання із можливим зазначенням помилок.

Підсумуємо, застосування ІКТ у навчанні – це невід’ємна складова освітнього процесу, яка передбачає наявність інформаційного освітнього середовища з комунікаційними можливостями.