Дата зміни інформації:

Бондар Н.В. ВИКОРИСТАННЯ ІКТ ЯК ЗАСОБУ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ НА ЗАЙНЯТТЯХ З ГЕОГРАФІЇ

Бондар Н.В.

студент 3 курсу природничо-географічного факультету

Науковий керівник: Максютов А.О.

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри географії та методики її навчання

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

 

ВИКОРИСТАННЯ ІКТ ЯК ЗАСОБУ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ НА ЗАЙНЯТТЯХ З ГЕОГРАФІЇ

 

В результаті модернізації освітнього процесу у закладах вищої освіти з’явилися необхідність використання сучасних технічних засобів навчання, тому у сучасного викладача географії виникла потреба впровадження інформаційно-комунікаційних технологій та розробки нових прийомів та методів навчання, формування умінь та компетентностей працювати з інформацією.

Кожна людина проживає у певному просторі, поруч із різними природними об’єктами, тому географія є невід’ємною частиною інформаційного простору [6, с. 14].. Географія не лише розширює загальний кругозір людини, а й формує позитивний образ рідної країни, доброзичливе ставлення до людей, інших країн та народів. Завдання географії полягають не лише у тому, щоб надати учням основні базові поняття, а й навчити працювати з різноманітними носіями інформації [5, с. 368]. Сучасний викладач вирішує ці завдання через застосування традиційних методів навчання та сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. Використання мультимедійного комплексу на заняттях дозволяє зробити навчання мобільним. Він дозволяє формувати пізнавальні мотиви в здобувачів освіти, індивідуалізувати та активізувати освітній процес, сприяти активізації уваги, організованості, підвищення ефективності навчання [4, с. 240].

Мультимедійний комплекс стає одним із засобів підвищення ефективності навчання, сприяє активізації пізнавального інтересу; відповідає практичним потребам викладача та здобувачів освіти. При використанні сучасних технічних засобів значно змінюється роль педагога та здобувача освіти, характер самого освітнього процесу, його методи та зміст [1].

Інформаційно-комунікаційні технології дозволяють індивідуалізувати та активізувати освітній процес навіть у рамках колективного навчання. Ці технології відрізняються такими якостями: інтерактивність – дозволяє організувати роботу без участі викладача; мультимедійність – створює психологічні умови, що сприяють сприйняттю та запам’ятовування матеріалу, коли різні середовища доповнюють один одного; здатність до моделювання дозволяє використовувати наочно-образні компоненти мислення при засвоєнні теоретичних понять; комунікативність – це можливість безпосереднього спілкування, оперативність подання інформації; продуктивність – автоматизація операцій [2, с. 22].

Використання інформаційно-комунікаційних технологій орієнтоване на формування пізнавальних мотивів здобувачів освіти, які підвищують ефективність засвоєння знань, умінь та навичок.

У структурі готовності педагога до використання електронних медіа ресурсів у освітньому процесі можна виділити такі компоненти: мотиваційний (адекватне уявлення про роль медіа в сучасному суспільстві, розуміння цілей, завдань інформатизації освіти, бажання брати активну участь у цьому процесі); цільовий (чітке уявлення про цілі та можливості використання електронних медіа в процесі викладання конкретної дисципліни; інформаційний (знання сучасних медіа, їх освітніх та виховних можливостей, психолого-педагогічних особливостей та способів використання); діяльнісний (уміння працювати з різними електронними засобами, створювати власні продукти навчального призначення) [3].

Мультимедійні навчальні програми мають проблемно-тематичний характер і забезпечують додаткові умови для вивчення окремих тем та розділів географії. Для реалізації поставлених завдань недостатньо використання продуктів, створених професійними видавництвами, необхідно розробляти власні навчальні електронні продукти. Створювати електронну бібліотеку, яка включає інформаційно-довідкові матеріали, орієнтовані на різноманітні форми пізнавальної діяльності, дослідницьку та проектну роботу [7].

Таким чином, застосування інформаційно-комунікаційних технологій навчання безумовно необхідне для організації самостійної роботи, проектної та дослідницької діяльності здобувачів освіти. Впровадження у освітній процес сучасних інформаційно-комунікаційних технологій забезпечує єдність освітніх, розвиваючих та виховних функцій навчання. В результаті використання інформаційно-комунікаційних технологій технологій розвивається пізнавальна активність здобувачів освіти на заняттях з географії, підвищується якість знань, відбувається активізація мотивації, участі студентів у конкурсах, конференціях, фестивалях різного рівня, у проектній та дослідній діяльності.

 

Список використаних джерел

  1. До проблеми моделювання інформаційно-освітнього середовища вищого навчального закладу. URL: http://www.ukrdeti.com/firstforum/mhtml (дата звернення: 21.02.2023).
  2. Іванова О. О. Підвищення інформаційно-комп’ютерної компетентності педагогів: навч. посіб. Київ: Воля, 2020. С. 22–30.
  3. Інформаційно-комунікаційні технології та їх роль в освітньому процесі. URL: http://osvita.ua/school/technol/6804. (дата звернення: 20.02.2023).
  4. Муляр В. П. Інформаційні технології в навчанні: навч. посіб. Київ: Видавнича група ВНВ, 2006. 240 с.
  5. Нісімчук А. С. Сучасні педагогічні технології: навч. посіб. Київ: Видавничий центр «Просвіта», 2000. 368 с.
  6. Пироженко. Л. В. Інтерактивні технології навчання: навч.-метод. посіб. Київ: А.С.К., 2006. С. 14-18.

Сутність поняття «Інформаційно-комунікаційні технології» та їх значення на сучасному етапі модернізації освіти. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/pfto/2009_5/files/ped905_77.pdf (дата звернення: 22.02.2023).