Дата зміни інформації:

Дзюба В.П. ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ЕЛЕКТРОННОГО НАВЧАННЯ

Дзюба В.П.

аспірант 3 курсу, Інститут цифровізації освіти НАПН України

Науковий керівник: Литвинова С.Г.

доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, заступник директора з наукової роботи

Інститут цифровізації освіти НАПН України

 

ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ЕЛЕКТРОННОГО НАВЧАННЯ  

 

На сьогоднішній день, використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освіті є надзвичайно важливим, оскільки це дозволяє покращити якість навчання та забезпечити учням більше можливостей для самостійного навчання.

Методологія використання ІКТ в освіті полягає у визначенні цілей, стратегій та плануванні використання різних ІКТ-інструментів в навчальному процесі. Вона базується на дослідженнях та експериментах, які допомагають виявити найбільш ефективні методи використання ІКТ в освіті [1].

Теорія використання ІКТ в освіті описує основні принципи та підходи до використання ІКТ в навчанні. Одним з основних принципів є ідея того, що використання ІКТ повинно бути цілеспрямованим та зорієнтованим на результат. Також важливим принципом є ідея того, що ІКТ повинні бути використані для забезпечення індивідуалізації навчання та забезпечення можливостей для самостійної роботи учнів.

Основні підходи до використання ІКТ в освіті включають в себе:

Інтерактивне навчання – використання ІКТ-інструментів для взаємодії з учнями та забезпечення їхньої активної участі в навчальному процесі.

Електронне навчання – використання ІКТ-інструментів для навчання на відстані та навчання в режимі реального часу з використанням відео, аудіо та інших форматів [2].

Комп’ютерні ігри та симулятори є одним із підходів до використання ІКТ в освіті. Вони можуть бути використані як допоміжний засіб для навчання та забезпечення інтерактивної форми взаємодії між учнями та вчителями.

Електронне навчання є однією з форм використання ІКТ в освіті, яка дає можливість навчатись та отримувати знання в будь-який час та з будь-якого місця з використанням комп’ютера, смартфона чи планшета. До основних переваг відносяться:

  1. Гнучкість та доступність: учні можуть навчатись у зручний для них час та місце, що дозволяє їм зосередитись на навчанні та здобувати знання без зайвих перешкод.
  2. Великий обсяг інформації: електронні курси та ресурси можуть містити великий обсяг інформації, що дозволяє вивчати більше матеріалу за короткий проміжок часу.
  3. Інтерактивність: електронні курси та ресурси можуть містити різноманітні форми інтерактивності (відеоуроки, віртуальні екскурсії, інтерактивні тести та завдання), що підвищує ефективність засвоєння матеріалу.
  4. Економічність: електронне навчання може бути більш економічно вигідним, оскільки не потребує великих витрат на оренду аудиторій та інші матеріальні ресурси.

Однак, електронне навчання також має свої недоліки, такі як можливість відчуття соціальної відокремленості, відсутність особистого контакту з вчителем та іншими учнями, технічні проблеми. Один з найбільш очевидних недоліків електронного навчання полягає в тому, що воно може бути менш ефективним для учнів, які мають проблеми з самодисципліною та організацією свого часу. Без живого вчителя, який контролює темп та результати навчання, учні можуть втрачати мотивацію та важко утримувати себе від зайвих перерв і відволікань. Також зменшується ефективність для тих учнів, які потребують більш інтерактивного та соціального підходу до навчання. Адже часто бракує можливості для обговорень та співпраці з учасниками освітнього процесу, що може вплинути на якість навчання. Крім того, існує ризик, що учні можуть отримувати неповну або неправильну інформацію через відсутність прямого контакту з вчителем. Також, електронне навчання може бути менш ефективним для учнів, які мають обмежений доступ до технологій або низький рівень цифрової компетентності.

Пори недоліки, електронне навчання може бути ефективним засобом здобуття знань та навичок, особливо в умовах сучасної інформаційної ери, але його ефективність залежить від правильного використання та поєднання з іншими формами навчання.

Наприклад, можна комбінувати електронне навчання з традиційними формами навчання, такими як лекції, семінари, практичні заняття тощо, що дозволить забезпечити максимальний ефект в засвоєнні матеріалу та розвитку навичок. Крім того, важливо враховувати індивідуальні потреби та можливості кожного студента, що дає можливість забезпечити персоналізоване навчання та підвищити ефективність процесу.

Окрім того, важливим елементом ефективного використання електронного навчання є якість навчального контенту та платформи, що використовується. Він повинен бути зрозумілим, доступним та добре структурованим, забезпечуючи чіткість та послідовність матеріалу, а також здатність стимулювати зацікавленість та мотивацію студентів до навчання.

Отже, електронне навчання може бути ефективним засобом здобуття знань та навичок, якщо воно використовується в поєднанні з іншими формами навчання та забезпечує якісний та персоналізований навчальний процес.

 

Список використаних джерел

  1. Калаур С. М., Діда Г. А. Методологічні засади інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі. Науковий журнал Хортицької національної академії. Scientific Journal of Khortytsia National Academy (Серія: Педагогіка. Соціальна робота). 2022. Т. 7, № 2. С. 17–24.
  2. Вовк О.Б. Системи електронного навчання – нові форми сучасної освіти // ММС. 2015. №3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sistemi-elektronnogo-navchannya-novi-formi-suchasnoyi-osviti (дата зверення: 08.03.2023).