Дата зміни інформації:

Дубовик В.В. ВИКОРИСТАННЯ МОБІЛЬНИХ ЕЛЕКТРОННИХ ПОСІБНИКІВ ПІД ЧАС НАВЧАННЯ ЛІНІЙНОЇ АЛГЕБРИ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНИХ УНІВЕРСИТЕТІВ

Дубовик В. В.

викладач кафедри вищої математики та методики навчання математики

Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

 

ВИКОРИСТАННЯ МОБІЛЬНИХ ЕЛЕКТРОННИХ ПОСІБНИКІВ ПІД ЧАС НАВЧАННЯ ЛІНІЙНОЇ АЛГЕБРИ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНИХ УНІВЕРСИТЕТІВ

 

Однією з ключових ознак сучасної освіти є зростаюча інтенсивність освітніх процесів, що призводить до необхідності використання нових форм, методів та засобів навчання. Сучасні засоби навчання пропонують комплексний підхід до подання, структурування, збереження, передачі та обробки освітньої інформації та широко використовуються студентами як на заняттях, так і під час самостійної роботи. Електронні підручники та посібники є одним з таких засобів, які ефективно можна використовувати для підготовки майбутніх вчителів математики, зокрема під час вивчення лінійної алгебри.

Поняття електронного підручника чи посібника з’явилося відносно недавно. У положенні «Про електронний підручник» даний  засіб  визначається  як електронне навчальне видання із систематизованим викладенням навчального матеріалу, що відповідає освітній програмі, містить цифрові об’єкти різних форматів та забезпечує інтерактивну взаємодію [2]. Науковець Триус Ю. В. зазначає, що електронний навчальний посібник – освітнє електронне видання, яке частково або цілком заміняє чи доповнює звичайний посібник і офіційно затверджене, як даний вид видання [3].

 Незважаючи  на  можливості  електронних підручників, кількість тих, які використовуються у процесі підготовки майбутніх учителів математики невелика. В першу чергу це пов’язано не лише із технічною  складністю  створення  електронних підручників, а й з проблемою визначення вимог до проєктування та створення електронних підручників (до навчального матеріалу, інтерфейсу, дизайну, технічних та функціональних вимог), а також із недостатньою кількістю науково-методичних розробок щодо їх використання.

Зокрема, наразі електронних підручників з лінійної алгебри є дуже мало, проте є такі, які, на нашу думку, можна вдало використати в освітньому процесі. Відповідно, було розроблено електронний посібник «Лінійна алгебра. Частина І» [1], який призначений для самостійного вивчення студентами педагогічних університетів лінійної алгебри, розширення знань та формування практичних навичків та вмінь студентів, а також може використовуватися викладачем під час проведення лекційних та практичних занять з лінійної алгебри, оцінювання результатів навчальної діяльності студентів.

Електронний посібник складається із семи параграфів. Кожний параграф містить блок із теоретичним та практичним навчальним матеріал та блок із завданнями для самостійного опрацювання.

Блок із навчальним матеріалом містить теоретичні відомості з дисципліни «Лінійна алгебри» (зокрема при вивченні тем щодо систем лінійних рівнянь, матриць та дій над матрицями; визначників; обернених матриць, матричних рівнянь, розв’язування квадратних систем, арифметичного n – вимірного простору, рангу матриці, дослідження систем лінійних рівнянь тощо) та приклади розв’язування практичних завдань.

Після проведення практичних занять, викладач може запропонувати студентам у якості самостійної роботи виконати завдання для самооцінювання. Завдання для самостійного опрацювання (під рубрикою «Перевір себе!») розміщені у кожному параграфі окремим структурним елементом посібника.

Кожний параграф містить мультимедійний контент: картинки, анімації, відеоролики, вбудовані аплети, що є однією із основних ознак, які відрізняють даний електронний підручник від друкованого видання. Мультимедійний контент значно розширює функціональність даного засобу. Тому викладач може використовувати його під час проведення лекційних і практичних занять, зокрема для візуалізації навчального матеріалу. В електронний посібник вбудовані аплети GeoGebra за допомогою яких студенти можуть відпрацьовувати практичні навички та вміння як під час самостійного опрацювання, так і під час аудиторної роботи.

Використання електронних посібників, зокрема посібника «Лінійна алгебра. Частина І» має значну кількість переваг, основними з них є наступні: можливість використання мультимедійного навчального матеріалу; сприяння формуванню інформаційної культури студентів; економія часу як для студентів, так і для викладачів за рахунок автоматизованої перевірки правильності розв’язання завдань; зручність у використанні за рахунок наявності і комп’ютерної версії і мобільної тощо.

Отже, незважаючи на досить малу кількість електронних посібників з лінійної алгебри, використання тих, які уже інтегровані у навчальний процес, зокрема електронний посібник «Лінійна алгебра. Частина І», сприяє оптимізації, мотивації та інтенсифікації навчання, економії часу та формуванню інформаційної культури. Електронні посібники мають ряд переваг над традиційними засобами навчання, що в свою чергу виводить освіту на новий, якісніший рівень.

 

Список використаних джерел

  1. Про затвердження Положення про електронний підручник: Наказ Міністерства освіти і науки України від 02 травня 2018 р. № 440. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0621-18 (дата звернення: 19.04.2021)
  2. Триус Ю. В. Комп’ютерно-орієнтовані методичні системи навчання математики : монографія. Черкаси : Брама-Україна, 2004. 400 с.
  3. Дубовик В. В. Лінійна алгебра. Частина І. : електрон. навч. посіб. Умань : Візаві, 2019.