Дата зміни інформації:

Зінченко Ю.М. СИСТЕМИ ТЕСТУВАННЯ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ УЧНІВ СТАРШОЇ ШКОЛИ

ЗІНЧЕНКО Ю.М.

студентка 1 курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти

факультету фізики, математики та інформатики

Науковий керівник:  Стеценко Н.М.

кандидат педагогічних наук, доцент,

доцент кафедри педагогіки та освітнього менеджменту

Уманський державний педагогічний університет

 імені Павла Тичини

 

СИСТЕМИ ТЕСТУВАННЯ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ УЧНІВ СТАРШОЇ ШКОЛИ

 

Серед головних факторів, що нині характеризують педагогічний контроль як невід’ємну складову сучасного навчального процесу, дослідники виокремлюють необхідність запровадження кількісних методів оцінювання навчальних досягнень учнів. Таке введення контрольно-вимірювальних процедур і інструментів у дидактичний процес передбачає вирішення трьох завдань: формулювання операційно визначених цілей оцінювання, чітке визначення предмета вимірювання і вибір адекватних засобів контрольно-оцінювальної діяльності суб’єктів освітнього процес [1].

Ще до початку пандемії Covid-19 та повномасштабного вторгнення рф на територію України, на кожного випускника старшої школи чекало зовнішнє незалежне оцінювання, яке з початком воєнних дій змінило не лише назву, а і форму проведення та будову, але не змінилось найголовніше, національний мультипредметний тест так само як і ЗНО, спрямований на визначення рівня навчальних досягнень випускників старшої школи.

Тест зовнішнього незалежного оцінювання з математики складається із завдань чотирьох форм: завдань з вибором однієї правильної відповіді, завдань на встановлення відповідності, завдань відкритої форми з короткою відповіддю (структуроване та неструктуроване), а також завдань відкритої форми з розгорнутою відповіддю [2]. У той час, коли мультипредметний тест складався лише з завдань із вибором однієї правильної відповіді з п’яти запропонованих варіантів; завдання на встановлення відповідності (потрібно встановити «логічні пари»); завдання відкритої форми з короткою відповіддю (неструктуровані завдання) [3]. Як можна помітити кожен з цих тестів у своїй будові містить тестові завдання, тому вчителям профільних та звичайних шкіл потрібно приділяти увагу, щоб випускники які будуть учасниками тестування, не втратили свою уважність під час його проходження. Але, якщо для ЗНО потрібна лише ручка і вміння ставити позначки, то НМТ вимагає вміння проходити тести за допомогою спеціального онлайнового-середовища, тому це також потрібно враховувати під час контролю знань здобувачів освіти.

І якщо тести у друкованому вигляді є більш популярними у традиційному навчанні, то тести із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій використовує менша кількість вчителів, тому далі хотілось би розглянути популярні онлайн-платформи для створення тестів та описати специфіку їх використання на уроках математики у старшій школі.

Однією з таких платформ є Google Forms. Ця платформа є зручною у використанні та містить запитання різних типів за допомогою чого їх можна підлаштовувати під завдання ЗНО чи НМТ. Тестування можна проходити звідусіль – з будь-якого мобільного пристрою, планшета або комп’ютера, що є дуже зручним під час дистанційного навчання. Платформа дозволяє переглядати діаграми з даними відповідей, що оновлюються в реальному часі або відкривати вихідні дані в Google Sheets, щоб аналізувати їх детальніше чи застосовувати засоби автоматизації [4].

“Kahoot!” – це навчальна платформа, за допомогою якої можна проводити інтерактивні заняття та перевірку знань здобувачів освіти за допомогою онлайн-тестування. Платформу можна використовувати через веб-браузер або завантажити додаток  у Google Play або App Store. На жаль, безкоштовний доступ дає можливість створити лише два типи запитань: вікторину, тобто питання, де учень має кілька варіантів відповідей і обирає один або кілька правильних, та «вірно-невірно», де учням пропонується два взаємовиключних варіанти відповіді, але не дивлячись на це, завдяки цьому онлайн-сервісу все ж можна отримати досвід проходження тестів з вибором однієї правильної відповіді, що також буде корисним під час проходження ЗНО чи НМТ [5].

За допомогою Quizlet можна створювати тести, в яких учні будуть вибирати правильні відповіді із запропонованих, зіставляти інформацію або вписувати короткі відповіді. Платформа має зручний інтерфейс у якому можна розібратися буквально за пару хвилин, Quizlet доступний на Android і iOS.

Proprofs можна використовувати для тестів на будь-який смак - запропонувати на вибір один або кілька варіантів, попросити заповнити пропущене слово або написати розгорнуту відповідь [6].

Ці варіанти не є вичерпними, сервісів для створення тестів є дуже багато, використовуючи які, можна легко визначати рівень навчальних досягнень здобувачів освіти, а разом з цим готувати старші класи до проходження зовнішнього незалежного оцінювання або національного мультипредметного тесту.

 

Список використаних джерел

  1. Ляшенка О.І., Жука Ю.О. Тестові технології оцінювання компетентностей учнів : посібник. Київ : Педагогічна думка, 2015. 181 с.
  2. ЗНО з математики: особливості тесту 2022 року. Освіта.UA. URL: https://osvita.ua/test/training/5017/ (дата звернення: 12.12.2022).
  3. З чого складатиметься спрощене ЗНО з математики – розʼяснення. Нова українська школа | Веб-ресурс НУШ. URL: https://nus.org.ua/news/z-chogo-skladatymetsya-sproshhene-zno-z-matematyky-roz-yasnennya/ (дата звернення: 12.12.2022).
  4. Google URL: https://www.google.com/intl/uk_ua/forms/about/ (date of access: 18.12.2022).
  5. Освіта.ua. Використання платформи «Kahoot!» для дистанційного навчання. Освіта.UA. URL: https://osvita.ua/vnz/high_school/73080/ (дата звернення: 18.12.2022).
  6. Сім платформ для створення тестів. Освіта.UA. URL: https://osvita.ua/school/method/technol/45747/ (дата звернення: 18.12.2022).