Дата зміни інформації:

Любчик О.О. ВИКОРИСТАННЯ ВІЛЬНОГО ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ТРИВИМІРНІЙ ГРАФІЦІ

ЛЮБЧИК О.О.

студент 1 курсу, факультету фізики, математики та інформатики

Науковий керівник: Медведєва М.О.

кандидат педагогічних наук, доцент

завідувач кафедри інформатики і інформаційно–комунікаційних технологій.

Уманський державний педагогічний університет

імені Павла Тичини

 

ВИКОРИСТАННЯ ВІЛЬНОГО ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ТРИВИМІРНІЙ ГРАФІЦІ

 

Концепція вільного програмного забезпечення (ВПЗ) – це вільна система програмного забезпечення, яка була створена з метою створення програм, які можуть бути вільно поширені, змінені та використовуються без будь-яких обмежень. Ось кілька переваг використання ВПЗ в освітніх цілях: безкоштовний доступ і свобода використання; гнучкість та адаптивність; доступ до великої кількості програм; колективна участь та співпраця.

Безкоштовний доступ і свобода використання –  однією з основних переваг ВПЗ є те, що такі програмні продукти повністю безкоштовні і усі хто хочуть можуть його використовувати. Що дозволяє навчальним закладам та студентам економити кошти на купівлі ліцензій на комерційні програми та знижувати вартість навчання. Крім того, такі програми мають вільний вихідний код, через це будь-хто може його змінювати та поширювати власні версії програми, що дозволяє студентам та викладачам експериментувати та навчатися у межах своїх потреб та інтересів. А учням та студентам відкриється можливість поглиблювати свої знання у програмуванні та розробці програмного забезпечення, а також навчатися в інших програмістів, вносячи свої власні зміни до існуючого коду [1].

Гнучкість та адаптивність: ще одна перевага використання ВПЗ-сумісних програм у освітніх цілях це їх доступність на багатьох операційних системах, включаючи Windows, Mac OS та Linux. Це дозволяє навчальним закладам та студентам вибирати операційну систему, яка найкраще відповідає їхнім потребам, і використовувати такі програми на будь-якій платформі де вони працюють [4].

Доступ до великої кількості програм: ВПЗ включає безліч програм для роботи з текстом, графікою, звуком і відео, що робить його ідеальним інструментом для навчання та дослідження в області тривимірної графіки. Завдяки свободі та відкритості ВПЗ, студенти можуть використовувати різні програми та інструменти для створення 3D-моделей, працювати з текстурами, освітленням та повністю охопити всі аспекти тривимірної графіки [1].

Колективна участь та співпраця: ВПЗ є проектом, який розвивається завдяки зусиллям колективу людей з усього світу. Це створює можливість для студентів та викладачів вступати до спільноти ВПЗ, працювати з іншими людьми та спільно створювати нові програми [3].

Загалом використання ВПЗ-сумісних програм, в освітніх цілях має безліч переваг. Ці програми дозволяють учням та студентам поглиблювати свої знання у тривимірній графіці та програмуванні, економити гроші, мати більшу свободу вибору, а також дозволяють закладам освіти легше інтегрувати ці програми у свої навчальні плани та програми навчання.

Blender забезпечує гнучкість у використанні та відкритий вихідний код, що робить його ідеальним інструментом для навчання тривимірної графіки у різних навчальних програмах та курсах.

Blender є одним із найбільш гнучких інструментів для тривимірної графіки, що використовуються у навчанні. Він має безліч інструментів та функцій, які дозволяють студентам та вчителям створювати та редагувати 3D моделі, анімації, візуалізації та інші елементи тривимірної графіки. Крім того, Blender слідує концепції ВПЗ тому він доступний безкоштовно та має відкритий вихідний код, що дозволяє користувачам легко налаштовувати його під свої потреби та додавати додаткові функції [3].

Завдяки відкритому та гнучкому характеру підчас роботи в Blender студенти можуть навчитися створювати проекти з будь-якою складністю, що допомагає їм підвищувати впевненість у власних здібностях та готуватися до майбутніх професійних завдань [2].

Blender має доброзичливий і легко засвоюваний інтерфейс користувача, який робить роботу з програмою простою і захоплюючою. Це допомагає студентам швидше розпочати створення своїх перших моделей, а також прискорює процес навчання [3].

Blender має велику та активну спільноту користувачів і розробників, які підтримують програму та діляться своїми знаннями та досвідом. Це дозволяє студентам швидше знаходити відповіді на свої запитання та навчатися на прикладах інших користувачів. Також в вільному доступі знаходяться дуже багато навчальних матеріалів, різних курсів та прикладів готових робіт саме в цій програмі, що значно спрощує її вивчення.

Також завдяки відкритому вихідному коду Blender надає можливість для розробників та навчальних закладів створювати свої власні навчальні програми та курси, що дозволяє адаптувати їх під конкретні потреби студентів та вчителів. Це робить Blender ідеальним інструментом для навчальних закладів та викладачів, які хочуть використовувати сучасні технології та інструменти для навчання тривимірній графіці [4].

Використання Blender з освітньою метою є ефективним способом для розвитку навичок тривимірної графіки, а також підвищення мотивації на навчання студентів. Відкритий та гнучкий характер Blender робить його ідеальним вибором для освітніх закладів, які бажають надати своїм студентам якісну освіту у галузі тривимірної графіки.

Використовуючи Blender кожен може ознайомитись з великим набором інструментів та можливостей, які дозволяють користувачеві вивчити всі основні аспекти тривимірного моделювання

Blender – це програма, яка має безліч інструментів для створення тривимірної графіки, від моделювання до рендерингу. Інструменти моделювання дозволяють користувачам створювати складні 3D-моделі, використовуючи різні методи, такі як меш–моделювання, скульптування та поверхневе моделювання [3].

Текстурування – це процес додавання текстур та матеріалів до 3D–моделей, щоб зробити їх більш реалістичними. Blender має вбудований редактор матеріалів, який дозволяє користувачам налаштовувати властивості матеріалів, такі як кольори, блиск, прозорість та інші [2].

Анімація – це процес створення руху в 3D-сцені. Blender має потужні інструменти анімації, які дозволяють користувачам створювати складні рухи та ефекти. Наприклад, користувачі можуть створювати анімаційні скелети, щоб керувати рухом моделі, або використовувати інструменти руху, щоб створювати плавні переходи між різними позиціями.

Рендеринг – це процес створення фінального зображення з 3D-сцени. Blender має різні двигуни рендерингу, які дозволяють користувачам налаштовувати якість та ефекти освітлення, тіней та інші властивості. Крім того, інструменти частинок дозволяють користувачам створювати реалістичні ефекти диму, вогню та інших ефектів [5].

Blender підтримує багато різних форматів файлів, включаючи OBJ, FBX, 3DS та інші, що дозволяє вам імпортувати та експортувати свої проекти в інші програми [3].

Blender дозволяє розширювати свій функціонал за допомогою додаткових модулів, які називаються «доповненнями». Це дозволяє користувачам додавати нові інструменти, функції та можливості, які не доступні за замовчуванням.

Доповнення можуть бути розроблені спільнотою користувачів або професійними розробниками, і доступні для завантаження з офіційного сайту Blender або з інших джерел. Вони можуть включати в себе такі різноманітні функції, як додаткові інструменти моделювання, розширені налаштування рендерингу, плагіни для інших програм, і багато іншого.

Крім того, Blender дозволяє користувачам створювати свої власні доповнення за допомогою мови програмування Python. Це дозволяє досвідченим користувачам створювати інструменти, що відповідають їх потребам та специфічним завданням. Таким чином, можливість додавати доповнення до Blender дозволяє користувачам розширювати функціонал програми і адаптувати її до своїх потреб. Це робить Blender більш універсальним і потужним інструментом [4].

Навчання тривимірній графіці з використанням Blender відкриває можливість студентам удосконалювати знання та вміння після вивчення, та закладає основу для подальшого самостійного розвитку в цій перспективній сфері.

Використання Blender в освітніх цілях сприяє розвитку навичок моделювання, анімації та візуалізації, які можуть бути корисними у майбутньому для кар’єри у сферах ігрової розробки, анімації, архітектури та інших суміжних галузях [1].

Також Blender дозволяє створювати проекти на будь-яку тему, що робить програму універсальною та придатною для використання у різних галузях. Це дозволяє студентам вибирати тему, яка їм цікава, та створювати проекти, які можуть бути використані в майбутньому як портфоліо для вступу на роботу.

Можливість використовувати Blender для створення анімації та ігор: Blender дозволяє створювати не тільки 3D-моделі, а й анімацію та ігри. Це може стати додатковим джерелом мотивації для студентів, які можуть створювати свої власні анімаційні фільми та ігри [4].

Blender може мотивувати студентів вивчати 3D-моделювання, надаючи доступ до професійних інструментів, які можуть бути використані у майбутньому в кар’єрі, а також роблячи процес навчання більш цікавим та захоплюючим.

 

Список використаних джерел

  1. Апуневич С. Є., Злобін Г. Г., Рикалюк Р. Є. та Шувар Р. Використання безкоштовного програмного забезпечення у процесі навчання. Матеріали другої міжнародної науково-практичній конференції FOSS Lviv. 2011. 135–136 с.
  2. Веселовська Г.В., Ходакова В.Є.: Комп’ютерна графіка: Навч. пос. К.: Кондор, 2015. 584 с.
  3. The Complete Guide to Blender Graphics Computer Modeling and Animation John M. Blain Publisher : A K Peters/CRC Press; 1st edition 2012, 390 с.
  4. Поліщук О.П., Семеріков С.О. Організаційні і методичні проблеми навчання комп’ютерного програмування у ВНЗ. Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики. 2006. С. 8–11.
  5. Шмиг Р. А., Боярчук В. М., Добрянський І. М., Барабаш В. М. Інженерна комп’ютерна графіка. 2012. 600 с.