Дата зміни інформації:

Настенко С.А. РОЗВИТОК КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНФОРМАТИКИ

НАСТЕНКО С.А.

студентка 2 курсу факультету фізики, математики та інформатики

Науковий керівник: Стеценко Н.М.

кандидат педагогічних наук, доцент,

доцент кафедри педагогіки та освітнього менеджменту

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

 

РОЗВИТОК КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНФОРМАТИКИ

 

Ключовими компетентностями Нової української школи є вироблення навичок, необхідних для подальшого навчання, підвищення пізнавального інтересу, розвитку та розширення можливостей для самореалізації. Однією з таких навичок є креативне мислення.

Креативне мислення школярів можна розвивати на будь-якому уроці за допомогою різноманітних методів та методик.

Значне місце у технології розвитку креативного мислення учнів на уроках інформатики займає методика «фішбоун». В основу цієї методики покладено схему у вигляді скелета риби. Ця схема широко відома під іменем Ішікави (Ісікави) – японського професора, який запропонував метод структурного аналізу причинно-наслідкових зв’язків. «Фішбоун» передбачає поділ цілого на частини, уважне їх дослідження та ґрунтується на чотирьох основних блоках, зображених у вигляді скелета риби, кожна з частин якого відповідає за певні ознаки. В інформатиці таку методику можна використати, наприклад, у 5-му класі. Найбільш сприятливими для розвитку креативного мислення за допомогою методики «фішбоун» є теми: «Комп’ютер як універсальний пристрій для опрацювання даних», «Комп’ютерні мережі».

 Метод «Бджолиний вулик». Суть цього методу полягає  в тому, що учні розбиваються на групи або пари, розгадуючи кросворди та ребуси «на швидкість». Готові розробки кросвордів та ребусів з інформатики можна знайти на сайті: https://vseosvita.ua.

 Суть методу  «записна книжка Хефеле» полягає в тому, що за тиждень до колективного обговорення теми, учні у записних книжках роблять записи (не менше семи) по датах тижня. Наприклад, при вивченні теми «Алгоритми і їх види» учні записують у книжки алгоритми, з якими вони зустрічалися у повсякденному житті протягом тижня та визначають їх види для подальшого обговорення у групі.

Метод «мозаїка» успішно використовується, коли необхідно з окремих фрагментів скласти програму з використанням процедури для розв’язування завдань з інформатики.

Досить ефективним для розвитку креативного мислення школярів є метод «вияви фантазію». Прикладом застосування цього методу може бути завдання, наприклад, намалювати комп’ютер, використовуючи лише певні геометричні фігури або: використовуючи фізичні явища та закони, пояснити роботу того чи іншого пристрою (можна в жартівливій формі).

Найбільш повно розкривається творчий потенціал та креативне мислення учнів під час розв’язування нестандартних задач з інформатики. Розв’язати таку задачу зможе учень, який має знання з інформатики, розвинуту уяву, виявляє пізнавальну активність та здійснює нестандартний підхід до вирішення поставленої задачі.

Існує досить багато інноваційних методів та методик для розвитку креативного мислення учнів в процесі вивчення інформатики, але основна умова їх використання – це творчий, креативний учитель інформатики.

 

Список використаних джерел

  1. Концептуальні засади реформування середньої школи «Концепція нової української школи» (2016). URL: https://cutt.ly/8FZkRPF.
  2. Сучасні методи навчання у процесі викладання інформатики. URL: https://griml.com/eZA86 (дата звернення: 10.03.2023).
  3. Критичне мислення на уроках інформатики. URL: https://griml.com/PtL79 (дата звернення: 10.03.2023).