Дата зміни інформації:

Шалаган Б.А. РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ ДИТИНИ ЗА ДОПОМОГОЮ ЗАСОБІВ ПРОГРАМУВАННЯ

ШАЛАГАН Б.А.

студент 2 курсу факультету фізики, математики та інформатики

Науковий керівник: Стеценко Н.М.

кандидат педагогічних наук, доцент,

доцент кафедри педагогіки та освітнього менеджменту

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

 

РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ ДИТИНИ ЗА ДОПОМОГОЮ ЗАСОБІВ ПРОГРАМУВАННЯ

 

Кожна людина в умовах інформаційного суспільства при роботі з різними технологіями, постійно зустрічається з різними мовами програмування, які використовуються у різних сферах.  Залучення дітей до пізнавальної активності за допомогою засобів програмування з раннього віку є запорукою розвитку алгоритмічного, логічного, креативного видів мислення. Існує дуже багато пізнавальних середовищ для майбутніх програмістів.

Scratch

Мова і візуальне середовище програмування, в якій за допомогою блоків дитина може навчитися створювати анімації, розробляти ігри і управляти ними. Діти, створюючи свої власні проекти, проявляють творчий потенціал. Scratch розроблений на основі ідей мови програмування Logo і конструктора Lego. За допомогою скриптів, представлених у вигляді пазла, можна програмувати рух і мову, змінювати зовнішність, реакцію на дії користувача. Проєкти можна створювати онлайн, зберігаючи їх в особистому кабінеті. Також є можливість встановити програму на комп’ютер і працювати в ній без підключення до інтернету.

Code.org

Безкоштовний ресурс, на якому зібрані курси для дітей від 4 років та інтерактивні тренажери для розвитку навичок програмування. Навчання йде від простого до складного. За допомогою цього середовища дитина може запрограмувати цікаву програму на свій смак, намалювати анімовану картинку, скласти свій перший мобільний додаток або створити гру з улюбленими персонажами.

Kodable

Ще одна інтерактивна ігрова платформа з великою кількістю матеріалів для дітей, створена спеціально під IOS. Ця навчальна програма розрахована для дітей віком 4-10 років. На сайті можна знайти більше 70 різних уроків і готових ігор. Доступ до матеріалів сайту платний – від 4.99 $ в місяць, є пробний безкоштовний період – 7 днів. Мова навчання – англійська.

Tynker

Ігрова платформа, що дозволяє програмувати роботів, розробляти ігри та програми, надає можливість створити свою модифікацію Minecraft. Дитина вчиться програмувати на блоках з певних команд, потім переходить до мов JavaScript і Python. Доступно тільки англійською мовою.

Blockly

Безкоштовний ресурс, розроблений компанією Google в 2012 році. Візуальне середовище програмування, яке дозволяє маленьким користувачам писати програми, поєднуючи блоки коду один з одним. Мови програмування доступні в середовищі: JavaScript, Python, PHP, Lua, Dart і XML. Цей ресурс підходить для дітей у віці 8 років і старших, які не мають досвіду програмування. Грати можна онлайн в браузері. Мова інтерфейсу – англійська. В перспективі розробники планують зробити переклад українською мовою.

Code Combat

Діти пишуть код, починаючи з першого рівня гри, і бачать, як їх зміни оновлюються в реальному часі. Це допомагає швидко освоювати синтаксис і вчить писати грамотний код. У ній гравці програмують вже за допомогою чистого коду, використовуючи мови програмування на вибір. У Code Combat весь процес кодування відбувається під час гри. Грати можна як самостійно, так і в команді.

Використання описаних пізнавальних середовищ сприяє розвитку пізнавальної активності дитини, набуттю нею досвіду генерування і реалізації власних ідей, вчить оцінювати, перевіряти їх життєздатність, здійснювати за необхідністю подальший пошук. В результаті пізнавальної активності дитини створюється база для зародження інноваційної діяльності, виробляються навички аналізувати вихідні дані, виділяти головне, суттєве,  що дає змогу вирішувати складні завдання в будь-яких сферах діяльності.

 

Список використаних джерел

  1. Закон України «Про повну загальну середню освіту» (2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 10.03.2023).
  2. Закон України «Про Національну програму інформатизації» (2022). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2807-20#Text (дата звернення: 10.03.2023).
  3. Концептуальні засади реформування середньої школи «Концепція нової української школи» (2016). URL: https://cutt.ly/8FZkRPF (дата звернення: 10.03.2023).
  4. Професії майбутнього: навіщо вчити дитину програмувати? URL: https://griml.com/lakEZ (дата звернення: 10.03.2023).