ЮРЧЕНКО К.В.
аспірантка кафедри інформатики
ЮРЧЕНКО А.О.
кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри інформатики
Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка
ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В STEM-ОСВІТІ
В сучасному світі, де інформаційні технології займають значне місце в різних сферах життя, використання їх в освіті стає все більш важливим. Зокрема, в STEM-освіті інформаційні технології (ІТ) відіграють значну роль.
STEM-освіта поєднує науку, технологію, інженерію та математику і є важливою частиною сучасної освіти. Завдяки STEM-освіті учні навчаються розв’язувати проблеми, використовуючи різні дисципліни, технології та методи. ІТ, такі як комп’ютерна техніка, засоби комп’ютерного моделювання чи програмування та інші, стали невід’ємною частиною STEM-освіти [1].
STEM-освіта надає учням можливість розвивати критичне мислення, розв’язувати проблеми та розвивати навички, необхідні для майбутньої кар’єри в галузі науки та технології [2]. Використання ІТ в STEM-освіті може значно покращити цей процес тому вони мають важливе значення в STEM-освіті. ІТ допомагають покращити рівень освіти, сприяє зростанню інтересу до STEM-предметів та підвищує ефективність освітнього процесу.
ІТ мають безліч застосувань у STEM-освіті. Ось деякі зі способів такого використання:
- Використання відеоуроків: ІТ дають можливість знімати та публікувати відеоуроки з STEM-предметів. Це забезпечує доступ до якісної STEM-освіти для вчителів та учнів з усього світу.
- Використання комп’ютерних програм: ІТ дають можливість використовувати різноманітні комп’ютерні програми для розвитку навичок та вмінь учнів. Наприклад, можна використовувати програми для моделювання, розрахунку та візуалізації складних процесів.
- Використання віртуальних лабораторій: ІТ дають можливість створювати віртуальні лабораторії, що дозволяє учням виконувати експерименти та спостерігати за різними явищами безпосередньо на своєму комп’ютері.
- Використання комп’ютерних ігор: ІТ дають можливість використовувати навчальні ігри для залучення учнів до вивчення STEM-предметів. Це може бути особливо ефективно для молодших школярів.
- Використання електронних підручників: ІТ дають можливість створювати та використовувати електронні підручники, що мають багато переваг порівняно з традиційними паперовими підручниками. Наприклад, вони можуть містити більше інтерактивного контенту та матеріалів, що дозволяє краще залучити учнів до вивчення STEM-предметів.
- Використання електронних ресурсів: ІТ дають можливість учням швидко та легко знаходити потрібну інформацію в Інтернеті та інших електронних джерелах. Крім того, інформаційні технології забезпечують доступ до різноманітних курсів та навчальних матеріалів, що дозволяє учням самостійно вивчати певні теми.
- Використання соціальних мереж та месенджерів: ІТ дають можливість учням взаємодіяти з вчителями та іншими учнями за допомогою електронних платформ, форумів та соціальних мереж. Це збільшує можливості обміну знань та досвіду, сприяє колективному розв’язанню завдань та підвищує мотивацію учнів до вивчення STEM-предметів.
Впровадження ІТ в STEM-освіту здатне підвищити зростання зацікавленості учнів у навчальних предметів, оскільки саме практична спрямованість та робота з «живими» проєктами стають важливими для учнів [3; 4].
Таким чином, у порівнянні з традиційною системою шкільної освіти STEM–підхід в освіті орієнтований на проведення експериментів, конструювання моделей, самостійного розроблення творчих проєктів, втілення своїх ідей у реальності. В результаті учні отримують продукт своєї діяльності, що для дуже важливо. Вони бачать результат своєї праці. А в часи глобальної цифровізації головним помічником в STEM-освіті є саме інформаційні технології.
Список використаних джерел
- Semenikhina O., Yurchenko K., Shamoniia V., Khvorostina Y., Yurchenko A. STEM-Education and Features of its Implementation in Ukraine and the World. Paper presented at the 2022 45th Jubilee International Convention on Information, Communication and Electronic Technology, MIPRO 2022 – Proceedings, 690-695. https://doi.org/10.23919/MIPRO55190.2022.9803620
- Жигайло О.О. Особливості застосування STEM-підходу в освітньому процесі початкової школи. Фізико-математична освіта, 2021. Випуск 3(29). С.58-62.
- Семеніхіна О.В., Друшляк М.Г., і Шишенко І.В. STEM-проєкт як засіб навчання моделювання майбутніх вчителів математики та інформатики. Інформаційні технології і засоби навчання, 2022. Вип. 90(4). С. 46–56.
- Семеніхіна О.В., Юрченко А.О., Сбруєва А.А., Кузьмінський А.І., Кучай О.В., Біда О.А. Відкриті цифрові освітні ресурси у галузі ІТ: кількісний аналіз. Інформаційні технології і засоби навчання, 2020. Том 75. №1. С. 331-348.