Дата зміни інформації:

Семенюк О.О., Куліш С.М. ЗАСТОСУВАННЯ ЧАТУ GPT ДЛЯ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ МАТЕМАТИЧНОГО АНАЛІЗУ

СЕМЕНЮК О.О., КУЛІШ С.М.

студенти 1 курсу факультету фізики математики та інформатики

Науковий керівник: Поліщук Т.В.

кандидат фізико-математичних наук, завідувач кафедри вищої математики та методики навчання математики

Уманський державний педагогічний університет  імені Павла Тичини

 

Застосування чату GPT для розв’язування задач  математичного аналізу

 

Чат-боти, як і багато інших технологій, з’явилися багато років тому, проте трендом стали лише сьогодні. Чат-бот GPT (Generative Pre-trained Transformer) – це інтелектуальний асистент, який використовує нейронні мережі та машинне навчання для створення текстових відповідей на запитання та стрімко набирає популярності.[1] Особливої уваги заслуговує питання можливостей чату GPT в освітньому процесі, зокрема під час підготовки до практичних занять та розв’язування вправ з фундаментальних дисциплін. Курс математичного аналізу є однією з найважливіших дисциплін у професійній підготовці майбутнього вчителя математики адже вивчає функції, границі, похідні та інтеграли – теми які входять до шкільного курсу математики. Окрім вивчення теорії є потреба у розв’язуванні великої кількості практичних вправ.

За допомогою  ChatGPT здобувачі вищої освіти можуть ставити запитання щодо проблеми, отримувати досить швидко пропозиції щодо її вирішення та покрокові інструкції (алгоритми) щодо її вирішення.[3]

Наведемо приклади застосування чат-бота GPT під час розв’язування задач з тем курсу «Математичний аналіз», а саме «Знаходження границі функції», «Знаходження похідної функції» та «Визначення невизначеного інтеграла».

Приклад 1. Знайти границю функції . Далі  наведено текст взятий із чату з вказаним запитанням: Далі  наведено текст взятий із чату з вказаним запитанням: 

Розв’язування: Щоб знайти границю цієї функції при  , можна скористатися формулою ділення многочленів для розкладання чисельника на множники:

Тоді функцію можна записати так:

Скоротимо спільний множник (x – 1) у чисельнику та знаменнику:

Обчислимо границю виразу при x → 1, підставляючи 1 замість x:

Отже, границя функції дорівнює

Висновок: для даного простого прикладу відповідь була надана коректно при підвищенні складності завдання бот починає розв’язувати приклади некоректно і не видає бажаної відповіді.

Приклад 2. Знайти похідну функції .

Далі  наведено текст взятий із чату з вказаним запитанням:  продиференціювати функцію.

Розв’язування: Щоб продиференціювати дану функцію, можна скористатися ланцюжковим правилом диференціювання.

За цим правилом, якщо  то похідна цієї функції може бути обчислена за формулою: 

Для нашого виразу ми можемо ввести нову функцію  та функцію , тоді 

Тоді за ланцюжковим правилом, похідна виразу  може бути обчислена як:

Тому похідна цього виразу дорівнює 

Висновок: чат-боту досить добре вдається робити елементарні завдання по диференціюванню.

Приклад 3. Визначити невизначений інтеграл  Далі  наведено текст взятий із чату з вказаним запитанням: проінтегрувати 

Далі  наведено текст взятий із чату з вказаним запитанням: проінтегрувати  ми можемо скористатися формулою скороченого множення для косинусів:

Далі, застосовуючи цю формулу до , ми можемо записати:

Отже, отримали:

Тепер ми можемо інтегрувати це вираз за допомогою стандартних методів інтегрування:

де С – це довільна константа інтегрування. Отже, остаточна відповідь має вигляд:

Висновок: штучний інтелект може виконувати інтегрування функцій, але збільшуючи складність збільшується і ймовірність виведення помилкового алгоритму, що в результаті призведе до неправильного розв’язку.

З недоліків ChatGPT можна виділити відсутність творчого підходу, необхідність у перевірці результатів та обмежений обсяг. Користувачам слід враховувати вищезазначені обмеження, коли покладаються на програму для вирішення будь-яких математичних задач. Через ці обмеження користувач може отримати неточну відповідь навіть після застосування правильної формули.

Проте, не зважаючи на нечисленні мінуси, переваги чат-боту очевидні та вагомі. Це, як і сама можливість вирішення завдань за допомогою ШІ, так і можливість вивчення нових методів та способів вирішення математичних питань. Ця технологія корисна для математиків всіх рівнів обізнаності.[2]

Отже, ChatGPT ідеально підходить для студентів, які хочуть вивчати математику. Також він є доступний в будь-який час і може бути використаний з будь-якого пристрою з Інтернетом. Завдяки цій технології ви можете заощадити час, швидко отримуючи точні відповіді. використання чату-боту під час розв’язування задач курсу  «Математичний аналіз» дозволяє значно швидше та з більш високою  точністю виконувати розрахунки, оскільки він базується на відомих математичних алгоритмах і правилах.

Список використаних джерел

  1. Яровий А. А. Чат-бот як система інтелектуальної взаємодії [Електронний ресурс] / А. А. Яровий, Д. С. Кудрявцев — URL: https://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/20586/4847.pdf?sequence=3&isAllowed=y
  2. How To Use ChatGPT For Maths?. Writecream. URL: https://www.writecream.com/how-to-use-chatgpt-for-maths/.
  3. Учасники проектів Вікімедіа. ChatGPT – Вікіпедія. Вікіпедія. URL: https://uk.m.wikipedia.org/wiki/ChatGPT.