Дата зміни інформації:

Потелещенко Д.В. ДИДАКТИЧНІ ІГРИ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ

ПОТЕЛЕЩЕНКО Д.В.

студентка 4 курсу факультету фізики, математики та інформатики

Науковий керівник: Криворучко І.І.

викладач кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій

Уманський державний педагогічний університет

 імені Павла Тичини

 

ДИДАКТИЧНІ ІГРИ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ

 

Дидактичні ігри – чи потрібні вони викладачеві на уроці? При застосуванні дидактичних ігор відбувається розвиток розумової активності школярів, стимулювання психічних процесів, що викликає в учнів живий інтерес до процесу пізнання. Якими ж іграми можна зацікавити дітей на уроках інформатики?

Кросворди. Доцільно використовувати цю гру під час перевірки засвоєних знань або виконання домашньої роботи. Кросворд або хрестиківка – гра-задача, яка полягає у вписуванні літер у перехресні рядки клітинок накресленої фігури так, щоб за горизонталлю та вертикаллю вийшли загадані слова. Також, кросворди можна використати для подання нової теми. У комірки ми заховуємо слова, які є синонімами до нової теми чи безпосередньо стосуються її. Коли діти відгадають усі слова – в основній комірці, яка буде виділена іншим кольором, складеться слово, наприклад нова тема уроку, воно буде складатися з певних літер вже розгаданих слів (Рис.1) [3].

Рис. 1. Приклад кросворду

Дидактичні картки. Дидактичні картки – це картки маленького розміру з ключовим словом з одного боку та поясненням, формулою чи правилом з іншого, або лише з певним текстом з однієї сторони, зашифрований будь-яким способом [1].

Створення карток може бути ефективним способом запам’ятовування конкретної інформації. Ми запам’ятовуємо зображення та ілюстрації краще, ніж текст і цифри. Тому, можливо, під час створення карток доцільним є комбінувати текст, числа та зображення. Комбінація тексту, цифр і зображень на картці може не мати сенсу для інших, але це не важливо, якщо вона має сенс для тебе. Якщо пов’язати Інтернет з павутинкою, то діти краще запам’ятають, що це всесвітня мережа, яка складається з мільйонів комп’ютерів у різних куточках земної кулі, поєднаних між собою. Коли ще ми можемо використати дидактичні картки? При поданні нової теми, для домашнього завдання або для оцінки роботи на уроці. Останнє дуже доречне у наш час. Відтепер оцінки учня – це його особиста і секретна інформація, яку вчитель не має права розголошувати на весь клас. І доречно буде дати дитині дидактичну картку, наприклад, з QR-кодом, а потім школяр самостійно може його відсканувати та побачити результат роботи на уроці (Рис.2.1 та Рис. 2.2).

Рис. 2.1. Дидактична картка з QR-кодом

Рис. 2.2. Результат опитування

Пазли. Вони можуть бути різні та використовуватися кожним педагогом індивідуально. Але сенс цієї гри не змінюється. Можна перевірити знання дитини з певної теми. Наприклад, можна використати такий формат: зверху подані означення, а знизу пазли, всередині яких ідуть пояснення до верхніх. Дітям потрібно правильно віднести терміни і в кінці вони можуть відкрити якесь зображення фону (Рис.3) [4].

Рис. 3. Приклад пазлів

Ребуси. Ця гра цікава дітям не лише дошкільного віку. Діти як у першому, так і в одинадцятому класі позитивно реагують на цю цікавинку. Вони сприяють розвитку мислення, допомагають учневі розшити свій кругозір, краще запам’ятовувати нові терміни, тренують зорову пам’ять. Ребуси можна подавати у вигляді картинок або слів. Принцип роботи дуже простий. Учню подаються картинки або слова з певними підказками, які їм потрібно розшифрувати. Можна сказати, що відбувається своєрідне кодування інформації педагогом (Рис. 4) [2].

Рис. 4. Приклад ребусу

Отже, використання дидактичних ігор є досить корисними для педагога. Завдяки ним можна зацікавити дитину у низці завдань: перевірці виконаної роботи, поданні нової теми, оцінюванню активності на уроці. Гра як метод навчання організовує і розвиває учнів, розширює їхні пізнавальні можливості, виховує особистість, яка в майбутньому стане цінним капіталом для нашої держави – України.

 

Список використаних джерел

  1. Дидактичні ігри як метод навчання. com.ua. URL: https://stud.com.ua/46760/pedagogika/didaktichni_igri_metod_navchannya.
  2. Ефективне використання ребусів у процесі навчання: корисні поради. Всеосвіта. URL: https://vseosvita.ua/news/efektyvne-vykorystannia-rebusiv-u-protsesi-navchannia-korysni-porady-56632.html.
  3. КРОСВОРД. СЛОВНИК – тлумачний словник української мови, орфографічнийсловник онлайн.URL: https://slovnyk.ua/index.php?swrd=кросворд.
  4. Складання пазлів: що це, які є види, як складати. Список 300+ хобі та захоплень – HobiTera. URL: https://hobitera.com/c-skladannja-pazliv.