Дата зміни інформації:

Криворучко Д.І. ЗАСОБИ ДИСТАНЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ

КРИВОРУЧКО Д.І.

студент І курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти

факультету фізики, математики та інформатики

Науковий керівник: Ільніцька К.С.

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фізики та інтегративних технологій навчання природничих наук

Уманський державний педагогічний університет

 імені Павла Тичини

 

ЗАСОБИ ДИСТАНЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ

 

У сучасному світі дослідницька компетентність є необхідною умовою для досягнення успіху в будь-якій сфері життя. Особливо важливою вона є в галузі освіти, де експериментальна діяльність є основою розвитку наукових знань. Саме тому під час навчальних занять, зокрема і на уроках природничих наук, вчителі повинні сприяти формуванню дослідницької компетентності учнів.

Передусім, важливо забезпечити належну підготовку майбутніх вчителів природничих наук, щоб вони мали змогу ефективно передавати свої знання та навички учням. Учителі зобов’язані володіти достатнім багажем наукових знань, вміти застосовувати їх на практиці та бути при цьому відкритими до використання новітніх методик та технологій навчання [4].

Для формування дослідницької компетентності учнів під час вивчення природничих наук, важливо використовувати активні методи навчання, такі як дослідження, проєктна діяльність тощо. Учням необхідно мати можливість проводити експерименти та досліджувати проблеми, що виникають у процесі навчання.

Важливою умовою формування та розвитку дослідницької компетентності учнів є можливість працювати в команді, обмінюватися ідеями та досвідом, брати участь у рольових іграх та здійснювати інші форми колективної діяльності. Це сприяє розвитку навичок комунікації та співпраці, що є необхідними як для їх подальшої професійної діяльності, так і для соціалізації особистості.

Окрім того, важливо створювати сприятливу атмосферу на уроці, яка підтримує зацікавленість учнів, забезпечувати мотивацію та похвалу, а також показувати, як вивчення наук природничого циклу пов’язане з реальним життям.

Існує низка сервісів та інструментів, які можна використовувати для формування дослідницької компетентності учнів на уроках природничих наук. Наведемо декілька з них, запланованих  для апробації нами під час проходження виробничої практики в ЗЗСО.

  • Google Classroom – безкоштовний сервіс, який дозволяє вчителям створювати та керувати онлайн-класами. З його допомогою вчителі можуть ділитися матеріалами, завданнями та навчальними ресурсами зі своїми учнями, а також вести діалог з ними [1].
  • Kahoot! – інтерактивна платформа для створення ігрових вікторин та інтерактивних уроків. Вона дозволяє вчителям створювати тестові завдання, ігри та інші активності, які допоможуть учням розвивати навички та знання з природничих наук [3].
  • PhET Interactive Simulations – безкоштовний набір симуляцій з фізики, хімії та інших природничих наук, який дозволяє учням вивчати та експериментувати з концепціями, з якими вони знайомляться на уроках. Використання симуляцій може допомогти учням розуміти складні процеси, явища та закони природи [2].
  • Labster – це інтерактивна платформа для вивчення природничих наук, яка дозволяє учням досліджувати різні теми через віртуальні лабораторії та здійснення експериментів. Вона допомагає учням зануритися у світ науки та розвивати навички дослідницької роботи, такі як формулювання гіпотез, проведення дослідів, аналіз даних та інші. Використання таких віртуальних інструментів може бути особливо корисним у випадках, коли учні не мають можливості здійснювати досліди у реальних лабораторіях [5].

Перераховані сервіси можуть бути корисними для вчителів, які викладають дисципліни природничого циклу та прагнуть залучити учнів до активного вивчення науки, а також сприяють формуванню дослідницьких навичок, допомагають учням зрозуміти складні концепції та закони природи через інтерактивні та цікаві заняття, що, в свою чергу, покращують якість навчання через розвиток дослідницької компетентності.

Список використаних джерел

  1. Google Classroom. Google Chrome. URL: https://chrome.google.com/ webstore/detail/google-classroom/mfhehppjhmmnlfbbopchdfldgimhfhfk?hl=uk .
  2. Використання PhET Interactive Simulations інтерактивного комп’ютерного моделювання для викладання та вивчення фізики.Всеосвіта. URL: https://vseosvita.ua/library/vikoristanna-phet-interactive-simulations-interaktiv nogo-komputernogo-modeluvanna-dla-vikladanna-ta-vivcenna-fiziki-411446.html.
  3. Використання платформи «Kahoot!» для дистанційного навчання. Освіта.UA. URL: https://osvita.ua/vnz/high_school/73080/.
  4. Криворучко І.І. Зміст поняття «дослідницька діяльність» у вітчизняній та зарубіжній літературі. Наукові інновації та передові технології. 2022. № 6(8) 2022. С. 174–183.
  5. Платформа «Labster» для віртуальних лабораторій та інтерактивної науки відкриває нові можливості для України. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/platforma-labster-dlya-virtualnih-labora torij-ta-interaktivnoyi-nauki-vidkrivaye-novi-mozhlivosti-dlya-ukrayini.