Дата зміни інформації:

Тягай І.М. ВИКОРИСТАННЯ ІКТ ТА ТЕХНОЛОГІЇ «ПЕРЕВЕРНУТЕ НАВЧАННЯ» У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МАТЕМАТИКИ

ТЯГАЙ І.М.

кандидат педагогічних наук, доцент,

доцент кафедри вищої математики та методики навчання математики

Уманський державний педагогічний університет

імені Павла Тичини

 

ВИКОРИСТАННЯ ІКТ ТА ТЕХНОЛОГІЇ «ПЕРЕВЕРНУТЕ НАВЧАННЯ» У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МАТЕМАТИКИ

 

У сучасних умовах реформування системи вітчизняної освіти, особливого значення набуває проблема підготовки вчителя нового покоління, здатного до професійної діяльності в умовах переходу світової спільноти до інформаційного суспільства.

Науковець Л. Ващенко вважає, що інноваційне середовище окремого навчального закладу, має бути наповнене інноваційними змістом і формами організації, забезпечувати умови для формування нової якості професійної науково-педагогічної та управлінської діяльності, тим самим створювати потужний потенційний ресурс для розвитку і професійної діяльності [9, с. 39].

Однак, варто зазначити, що особливого значення у створенні та ефективному функціонуванні інноваційного освітнього середовища на даному етапі набуває впровадження в освітній процес ЗВО сучасних ІКТ, тим самим забезпечуючи поступовий перехід процесу навчання на новий, якісний рівень.

Зміни, що відбуваються в сучасному суспільстві, реформування вітчизняної освіти вимагають упровадження в процес підготовки майбутніх учителів математики нових освітніх технологій. Серед таких технологій особливо широкого вжитку в освітньому процесі набуває технологія «перевернуте навчання», що є однією з ключових тенденцій освітніх технологій сучасності.

«Перевернуте навчання» являє собою модель освітнього процесу, за якої типова подача лекцій та організація завдань, винесених на самостійне опрацювання міняються місцями.

Міжнародна організація «Flipped Learning Network» (FLN) перевернуте навчання (Flipped Learning; Flip Teaching) трактує як педагогічний підхід, при якому процес викладання зміщується в індивідуальний позааудиторний простір, а груповий простір аудиторії перетворюється в динамічне інтерактивне освітнє середовище, де викладач скеровує студентів до засвоєння навчального матеріалу та його творчого застосування [4].

Технологія «перевернуте навчання» є широко відомою моделлю змішаного навчання, яка дозволяє по іншому поглянути на організацію освітнього процесу. Використання даної технології передбачає попереднє самостійне опрацювання студентами навчального матеріалу поданого у вигляді опорного конспекту лекції або у вигляді слайдів, відео- і аудіоматеріалів. На занятті викладач переважно приділяє час для пояснення складних моментів, які найбільше викликали труднощі під час самостійного опрацювання навчального матеріалу, відповідає на запитання студентів по темі заняття, організовує обговорення вивченого матеріалу тощо.

Використання даної технології у фаховій підготовці майбутніх учителів математики сприяє вихованню у студентів самостійності, відповідальності, ініціативності, розвитку креативності, мобільності, професійної, комунікативної та цифрової компетентностей.

Перевернуте навчання поділяється на 3 фази:

– Pre-Phase – діяльність, яка відбувається до проведення аудиторних занять, тобто на даному етапі варто спрямувати діяльність студентів на платформі, де розміщено електронний курс дисципліни;

– F2F (face-to-face) – активне навчання в аудиторії, під час якого застосовуються різні технології інтерактивного навчання, онлайн-опитувальники, тощо ;

– Post-Phase – навчання після аудиторної роботи, рефлексія.

На етапі Pre-Phase робота вдома передбачає самостійне ознайомлення студентів із новим навчальним матеріалом: перегляд відеолекцій, робота з презентаціями, робота з матеріалами рекомендованих сайтів, робота з рекомендованою літературою.

На етапі F2F робота в аудиторії передбачає співпрацю та взаємодію (інтерактивні завдання, дискусії, рольової ігри, кейси, вебквести, проєкти тощо).

На етапі Post-Phase відбувається спостереження, зворотний зв’язок, оцінка (цей етап реалізується викладачем).

Отже, одним із важливих завдань, які стоять перед сучасним вчителем математики є модернізація процесу навчання шляхом забезпечення його творчого та активного характеру з метою формування життєвих компетентностей учнів. Практичні методичні вміння майбутніх учителів математики мають стати інструментом побудови ефективної педагогічної взаємодії у процесі навчання учнів математики. Використання інноваційних технологій навчання в процесі методичної підготовки майбутніх учителів математики сприяє усвідомленню студентами необхідності створення та використання освітніх просторів, які повинні стати для учнів потужним інструментом розвитку критичного мислення, саморозкриття творчих здібностей, дослідницьких навичок, самопізнання.

 

Список використаних джерел

  1. Ващенко Л. Інноваційне середовище післядипломної педагогічної освіти. Післядипломна освіта. 2012. № 1. С. 37–40.
  2. Definition of Flipped Learning. URL: flippedlearning.org/definition-of-flipped-learning/