БОНДАРЕНКО Т.В.
кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій
БАРАН Г.О.
студентка ІІ курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти факультету фізики, математики та інформатики
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Нестандартний урок – це цікава та нешаблонна форма подачі матеріалу на занятті. Нестандартний урок відрізняється від типового тим, що під час його проведення учитель використовує нестандартні методи, техніки та форми роботи з учнями. Такі уроки покликані розвивати в учня інтерес до самонавчання, творчості, вміння систематизувати матеріал у нестандартній формі, оригінально мислити та висловлювати свої думки. Під час таких занять учні не лише теоретично опановують навчальний матеріал, а й використовують, при цьому, яскраві елементи інтерактиву, інновацій, тверджень, презентацій, доведень, тощо.
Зацікавленість, захопленість предметом – це внутрішній інтерес та позитивне ставлення до навчання, що підштовхує учнів до глибшого вивчення нових знань. Для виявлення та розвитку зацікавленості до предмета вчитель має, в основному, дві можливості: робота на уроці та позакласна робота. Основна увага приділяється роботі на уроці. Щоб привернути увагу школяра до конкретного предмета, важливо використовувати інструменти нетрадиційного уроку.
Нетрадиційні заняття з інформатики більше подобаються учням, ніж традиційні уроки з класичною структурою та усталеним режим роботи. Однак, використовувати нестандартні уроки, як основну форму роботи, не варто, у зв’язку з великими витратами часу на такі заняття як у вчителя (під час підготовки) так і в учнів (під час виконання завдань).
У вітчизняній педагогіці можливе використання наступних видів нестандартних уроків з інформатики:
- уроки у формі логічних завдань: конкурс, турнір, естафета, дуель, кросворд, вікторина;
- уроки інформатики, поєднані з іншими предметами, які охоплюють більше одного навчального напряму: інформатика та математика або інформатика та мистецтво;
- уроки на основі колаборативного навчання: спільна робота в парі, в командах або групах для вирішення завдань та проблем;
- проектна діяльність: залучення учнів до створення власних проектів, веб-сайтів, програм або інших інформаційних продуктів;
- уроки, що імітують суспільно-культурні заходи: заочна екскурсія за допомогою інструменту Google Earth, подорож в минуле засобами Timeline, онлайн-прогулянка, тощо;
- перенесення до рамок уроку ігрових форм: створення ігрових завдань, які дозволять учням ефективно вивчати та вдосконалювати свої навички розробки алгоритмів, використання гри Minecraft для вивчення основ програмування, створення власного віртуального світу для розробки скриптів взаємодії з ним. тощо.
Ці ідеї можуть допомогти створити захопливий та ефективний урок інформатики, який стимулює творчість та активність учнів.