Дата зміни інформації:

ПІДГОТОВКА СТАРШОКЛАСНИКІВ ДО УЧАСТІ В МІЖНАРОДНИХ КОНКУРСАХ ДОСЛІДНИЦЬКИХ ПРОЄКТІВ ЯК СКЛАДНИК STEM-ОСВІТИ

ВАСИЛЬЧЕНКО Я.В.

Student V course, Molecular Biology and Biotechnology

Vytautas Magnus University БУРОВ О.Ю.

доктор технічних наук, старший дослідник провідний науковий співробітник

Інститут цифровізації освіти НАПН України

Постановка проблеми. Як визначається у доповіді Всесвітнього Економічного Форуму від 30.04.2023 р., аналітичне та критичне мислення залишаються пріоритетом серед навичок майбутніх працівників [1]. Щоб бути успішними на сучасному робочому місці, молоді люди повинні з раннього дитинства розвивати вільне володіння цифровими засобами та навички в галузі науки, технологій, інженерії та математики (STEM). У світі викладання науки як шкільного предмета має вже багаторічну історію. В Україні цей процес лише почався, але має методичний фундамент [2]. Проте вже накопичений досвід підготовки молодих дослідників для участі не тільки в національному конкурсі МАН України, але й у міжнародних, серед яких найбільш відомими та престижними є Intel ISEF та ICYS [3].

Позакласні дослідницькі проєкти як форма STEM-освіти старшокласників. Наука як навчальний предмет активно викладається в різних країнах. Важливим практичним кроком до продовження її навчання є підготовка учнями дослідницьких проєктів до участі в національних та міжнародних конкурсах з урахуванням вікових змін учнів [4]. Досвід такої діяльності в Центрі розвитку талантів (м.Київ) за авторською методикою дозволив готувати молодих дослідників за такими напрямами:

  • вплив хронотипу учня на успішність навчання;
  • вплив сонячної активності на когнітивний стан учнів та надійність операторів критичних галузей (авіація);
  • психологічні особливості рішення когнітивних задач та успішність навчання старшокласників;
  • вплив геомагнітного поля на здоров’я людини;
  • моделювання виникнення біфуркацій ефективності розумової діяльності людини в умовах монотонії;
  • вплив культури харчування на ефективність розумової діяльності;
  • залежність функціонального стану учнів від інтенсивності навчального навантаження.

Підтвердженням ефективності такого підходу може слугувати той факт, що практично всі молоді дослідники, які закінчили дослідження та оформили результати у відповідності до вимог конкурсів, стали призерами ІІ та ІІІ етапів національних етапів конкурсів МАН України, ICYS та Intel ISEF.

Слід відмітити, що усі проєкти базувалися на використанні ІКТ, що вимагало врахування особливостей впливу синтетичного навчального середовища на здоров’я учнів [5], надало можливості враховувати психофізіологічні показники стану здобувачів освіти для проєктування адаптивних систем навчання [6], подальшого дослідження зв’язку інтелектуальних [7] і особистісних особливостей учнів з ІКТ компетентностями [8].

Список використаних джерел

  1. The Future of Jobs Report 2023. World Economic Forum. Access: https://wwweforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023/.
  2. Розроблення та реалізація освітніх програм спеціалізованої освіти наукового спрямування : [методичні рекомендації] / Поліхун Н. І., Постова К. Г., Сліпухіна І. А.,Горбань Л. В. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2 68 с.
  3. Поліхун Н.І. Results of the Ukrainian Team at the XXVIII International Conference of Young Researchers ICYS-2021 Online, Belgrade (Serbia). Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2022. № 2 (85). C. 93–97.
  4. Динаміка розвитку інтелектуальних здібностей обдарованої особистості у підлітковому віці : [монографія] / О. Ю. Буров, В. В. Рибалка, Н. Д. Вінник та ін. К. : Тов «Інформаційні системи». 2012. 258 с
  5. VR in education: ergonomic features and cybersickness / Pinchuk O. et a // Advances in Human Factors in Training, Education, and Learning Sciences: Proceedings of the AHFE 2020 Virtual Conference on Human Factors in Training, Education, and Learning Sciences, July 16-20, 2020, USA. Springer International Publishing. 2020. С. 350–355.
  6. Using the students’ state indices for design of adaptive learning systems / Burov, O. , Pinchuk, O. P., Pertsev, M., & Vasylchenko, Y. // Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. № 6(68). С. 20–32.
  7. Burov O. Y. Profile mathematical training: particular qualities of intellect structure of high school students // Физико-математическое образование. 2018. №. 1 (15). С. 108–112.