Дата зміни інформації:

ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТИРІВ УЧНІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ ЗАСОБАМИ ІКТ

ВОЗНОСИМЕНКО Д.А.

доктор філософії, доцент, доцент кафедри вищої математики та методики навчання математики

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Важливе завдання сучасної української школи спрямоване на допомогу учнівській молоді правильно зорієнтуватися у виборі цінностей, які сприяють виробленню стійкого імунітету до негативних форм життя, формують уміння відрізняти прекрасне від потворного, піднесене від низького у всіх сферах життя. Щоб виховати соціально активну та високоморальну особистість весь освітній процес потрібно будувати на засадах ціннісних орієнтирів.

Проблема ціннісних орієнтирів широко висвітлюється в працях сучасних вчених Г. Гуменюк, В. Каюкова, В. Кіндратова, О. Коркішко, О. Красовська, О. Савченко, В. Коваль, І. Охрименко, В. Стрельчук, Н. Христич та ін.

Результат ціннісного навчання – не знання, а формування ціннісного світогляду, здатності оперувати ціннісними категоріями. Ідея Нової української школи передбачає освіту майбутнього, яка ґрунтується на формуванні компетентностей та виховання на цінностях [2]. У цьому контексті важливим є роль сучасного вчителя здатного у процесі навчання формувати компетентності учнівської молоді на основі ціннісної орієнтації.

На відміну від передавання знань з будь-якої навчальної дисципліни певна цінність може успішно впроваджуватися у людській свідомості лише наскрізно, через настановлення й особистий приклад. Під час занять важливою складовою є створення ціннісного середовища, що спонукає міркувати, зіставляти факти, аналізувати і діяти самостійно. Це досягається шляхом аналізу існуючих і виникаючих проблем, введення в практику вирішення пізнавальних завдань не одним, а кількома способами, активного використання творчих завдань [1].

Формування в учнів ціннісних орієнтирів, їх реалізація в поведінці є визначними у період становлення особистості, тому що соціальні наслідки вчинку учнівської молоді ще складно передбачити, враховувати їх у своїй поведінці. Важливо будувати так освітній процес, щоб діти, систематично отримували знання та уявлення, опинялись також у життєвих ситуаціях, що сприяють емоційному переживанню отриманих знань, а отже – їх усвідомленню і закріпленню. Цій проблемі надавали великого значення багато педагогів-практиків у їхній освітній діяльності, а також вчених-науковців, що досліджували означену проблему протягом років.

Формування ціннісних орієнтирів учнів на уроках математики є важливим завданням, оскільки дозволяє пов’язати математичні концепції з реальним життям і розвивати ціннісне ставлення до навчання.

Актуальною проблемою на сьогодні є формування ціннісних орієнтирів учнів на уроках математики за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ). Використання ІКТ може сприяти підвищенню ефективності та привертанню уваги учнів, а також допомагати їм розвивати цінності та моральні принципи.

Розглянемо декілька ідей, як використовувати ІКТ для формування ціннісних орієнтирів учнів на уроках математики:

Приклади з реального життя: Використовуйте відео та фотографії з реального життя, де математика використовується для вирішення реальних проблем. Це може стати відмінним інструментом для показу того, як математика є потужним інструментом для аналізу та прийняття рішень.

Інтерактивні додатки та ігри: Використання інтерактивних додатків та ігор, демонструють застосування математики в різних галузях життя. Наприклад, ігри, які дозволяють учням вирішувати фінансові задачі або моделювати реальні ситуації.

Віртуальні екскурсії та проекти: Організація віртуальних екскурсій або проектів, де учні можуть вивчати та вирішувати математичні задачі, пов’язані з конкретними ситуаціями або галузями.

Спеціальне      програмне      забезпечення: Використання      програмного забезпечення для моделювання або розв’язання складних математичних завдань. Онлайн-дискусії     та     спільноти:     Залучення     учнів     до     обговорення математичних ситуацій та задач в онлайн-спільнотах чи форумах. Це може стати стимулом для обміну думками та перегляду матеріалу з різних точок зору. Створення мультимедійних презентацій: Створення мультимедійних презентацій, в яких демонструється застосування математики у своєму житті або в житті суспільства.

Використання онлайн-ресурсів: Використання онлайн-ресурсів, зокрема онлайн сервісів для розробки інтерактивних завдань.

Реформа української школи буде успішною лише тоді, коли її змістова складова буде заснована на цінностях, доповнить її сучасними особливостями для напрацювання ціннісно-освітньої платформи української освіти. Сьогодні є необхідність формування нових ціннісних орієнтирів, ціннісних ідеалів, ціннісного світогляду дитини, адже це процес постійний, який залежить від рівня духовного та інтелектуального розвитку особистості, її вольових якостей та бажання пізнавати дійсність.

Список використаних джерел

  1. Годованюк, Т., Возносименко, Д. (2023). Ціннісно-компетентнісний підхід у фаховій підготовці майбутніх учителів математики. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (4), 24–3 2023. URL: https://doi.org/10.31499/2307-4906.4.2022.269290.
  2. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL:                    https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20 serednya/novaukrainska-shkola-compressed.pdf.