Дата зміни інформації:

КЛАСИФІКАЦІЯ ЗАСОБІВ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ ЛІНІЙНОЇ АЛГЕБРИ

ДУБОВИК В. В.

старший викладач кафедри вищої математики та методики навчання математики

Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Потреба в індивідуалізації та інтенсифікації процесу навчання лінійної алгебри, постійному інтерактивному доступі студентів до освітніх ресурсів, а також потреба в підвищенні ефективності проведення занять з лінійної алгебри, вимагає впровадження ІКТ у процес навчання. Визначення особливостей впровадження ІКТ в освітній процес, зокрема класифікації засобів ІКТ, може стати допоміжним фактором при проектуванні методики використання ІКТ під час навчання лінійної алгебри студентів педагогічних впровадження університетів.

Будь-яка технологія, яка використовується в освітньому процесі з використанням програмних та апаратних засобів, є інформаційно-комунікаційною технологію. Тому одним із досить важливих питань є визначення класифікації засобів ІКТН. На сьогодні немає загальноприйнятої класифікації, і насамперед це спричинене постійним стрімким розвитком інформаційних і телекомунікаційних систем.

Поняття «класифікація» трактується різними науковцями та словниками майже однаково – «система розподілу предметів, явищ або понять на класи, групи тощо за спільними ознаками, властивостями» [2].

Спроби розробити класифікацію засобів ІКТ здійснювали впродовж їх еволюційного розвитку та використання в освітньому процесі. Так, у 1960–1970-х роках активно досліджували класифікації навчальних машин та технічних засобів навчання. З 1990 до 2000-х років активно пропонували класифікації педагогічних програмних засобів (ППЗ), технічних засобів навчання (ТЗН), електронних засобів навчального призначення (ЕЗНП), інформаційних систем. Значна кількість наукових праць присвячена саме класифікації ТЗН, ЕЗНП, інформаційних систем.

Проте, зважаючи на стрімкий розвиток саме комп’ютерних технологій, значна кількість науковців поділяє засоби ІКТ на технічні (апаратні) та програмні. До апаратних засобів відносять персональний комп’ютер і його основні складові, обладнання доступу до локальних та глобальних мереж, сучасне периферійне обладнання (мультимедійна дошка, електронний фліпчарт, окуляри віртуальної реальності). На нашу думку, на сучасному етапі розвитку освіти значне місце, зокрема через інтенсифікацію дистанційного та змішаного навчання, займають ще й такі засоби як смартфони, планшети, електронні книги тощо, і їх потрібно віднести теж до апаратних засобів (віднесемо їх у категорію мобільні пристрої). Тому вважаємо, що апаратні 76 засоби навчання складають персональні комп’ютери чи ноутбуки, мобільні пристрої, пристрої доступу до локальних та глобальної мереж, периферійні пристрої.

Щодо класифікації програмних засобів навчального призначення, то останнім часом широковживаною стала класифікація науковиці Шишкіної М. П. [3], яка розділила програмні засоби на ті, що містять штучний інтелект та ті, що не містять штучного інтелекту. Наступний рівень ієрархії даної класифікації містить подальшу диференціацію. На нашу думку, електронні засоби навчання найбільш повно класифікувала О. Ю. Балалаєва [1] за такими ознаками: за рівнем освіти; за змістом дисципліни; за основним педагогічним завданням; за дидактичним призначенням; за ступенем охоплення навчального матеріалу; за природою основної інформації; за орієнтованістю на об’єкт; за технологією використання; за ступенем інтерактивності; за характером взаємодії з користувачем; за виглядом інтерфейсу користувача; за формою викладу матеріалу; за реалізацією інтелектуальних функцій; за методами.

У зв’язку з тим, що протягом останніх років навчання, зокрема лінійної алгебри, переважну більшість часу відбувалося в дистанційному або змішаному режимі, вважаємо за доцільне класифікувати програмні засоби ІКТ ще й за формою навчання та за характером матеріалу, що використовується, а саме: за формою навчання: ті, які використовуються під час очного, заочного, дистанційного та мережевого навчання; за характером матеріалу: на певну тему, комплексні та з використанням міжпредметних зв’язків.

Отже, класифікацію засобів ІКТ з лінійної алгебри пропонуємо здійснити наступним чином: за рівнем освіти; за змістом дисципліни; за основним педагогічним завданням; за дидактичним призначенням; за ступенем охоплення навчального матеріалу; за природою основної інформації; за орієнтованістю на об’єкт; за технологією використання; за ступенем інтерактивності; за характером взаємодії з користувачем; за виглядом інтерфейсу користувача; за формою викладу матеріалу; за реалізацією інтелектуальних функцій; за методами; за формою навчання; за характером матеріалу, що використовується.

Список використаних джерел

  1. Балалаєва О.Ю. Фасетні класифікації електронних засобів навчального призначення. Інформаційні технології і засоби навчання. 2013.Т.38,№ 6.С.41–52.
  2. Бибик С. П.,Сюта Г. М. Словник іншомовних слів: тлумачення, словотворення та слововживання / ред. С. Я. Єрмоленко ; худож. Б. П. Бублик. Харків : Фоліо, 2006. 623 с.
  3. Шишкіна М. П. Класифікація програмних засобів навчального призначення. Електронна бібліотека НАПН України. URL: https://lib.iitta.gov.ua/352/1/Classif-Kir.pdf (дата звернення: 17.07.2020).