Дата зміни інформації:

WEB-ОРІЄНТОВАНІ І МУЛЬТИМЕДІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ВПЕВНЕНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

КОБЕРНИК Г.І.

кандидат педагогічних наук, професор професор кафедри теорії початкового навчання

АЛЕКСЮТЕНКО Н.М.

студент 2 курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти факультету початкової освіти

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

У контексті сучасних освітніх вимог проблема формування впевненості молодших школярів є актуальною і важливою.Наполегливість – це продовження зусиль і прагнень незважаючи на труднощі, протидії чи невдачі: це ключова характеристика успішних людей у професійних та академічних дисциплінах. Впевненість у собі – це почуття довіри до своїх здібностей, якостей і суджень. Здорове почуття впевненості в собі полягає в тому, щоб мати збалансований погляд на себе – пишатися своїми здібностями, визнаючи свої недоліки. Формування впевненості дозволяє     вчителям     допомогти учням повністю розкрити свій потенціал у навчанні, а також у своїй майбутній кар’єрі. У період навчання в початковій школі особливо важливо акцентувати педагогічний вплив на формування наполегливості та впевненості у собі, які стануть основою для подальшого успішного навчання.

За нашим переконанням, ефективним засобом формування впевненості учнів початкової школи є web-орієнтовані і мультимедійні технології, упровадження яких дає змогу створити освітнє середовище в якому молодші школярі комунікують, взаємодіють з іншими, співпрацюють, самостійно розподіляють ролі, беруть на себе відповідальність за доручену справу, приймають власні рішення.

М. Лещенко та Л. Тимчук зазначають, що «використання в освітньому процесі сучасних web-орієнтованих і мультимедійних технологій надає можливість побудови власного простору перебування в інформаційному середовищі, у якому розмаїття способів представлення інформації створюють підґрунтя для реалізації творчого потенціал у особистості. У відповідь на ці реалії педагогічна наука мусить переорієнтуватися на розвиток самодостатньої, духовно розвиненої та щасливої особистості в сучасних умовах» [2].

Як зазначає Н. Коломієць, «нині школа тримає курс на перехід, який має забезпечити створення можливостей для учнів зайняти не просто активну, а й ініціативну позицію в освітньому процесі. Найбільшою мірою таким вимогам відповідають інтерактивні методи навчання. Основними перевагами інтерактиву є: можливість переведення учнів у позицію суб’єкта навчального процесу, сприяння розвитку в них комунікативних умінь і навичок, рефлексії, навичок проектної діяльності та логічного мислення, самостійної роботи, підвищення інтересу до опанування матеріалу» [1, с. 6], що спонукає до рішучих і впевнених дій учня молодшого шкільного віку.

Ми погоджуємося з думкою науковців (І. Галаган, О. Кивлюк, С. Колесніков, A. Кoлoмiєць, М. Левшин, О. Мороз, Ю. Первін, Л. Петухова, О. Співаковський, Б. Хантер, В. Шевченко та ін.), що використання web-орієнтованих та мультимедійних технологій відображають позитивний вплив не тільки на сприйманні, а ще й на засвоєнні учнями тієї чи іншої інформації, а саме: учні сприймають інформацію у різний спосіб, що сприяє зменшенню втомлюваності та реорганізації уваги дітей на уроці; перевірка знань відбувається різними способами, що сприяє перевірці знань та засвоюваності матеріалу учнів у ігровій формі та запобігає хвилюванню дітей; отримання інформації з різних джерел (учні початкової ланки освіти виступають шукачами інформації, дітям дається свобода вибору знайти інформацію з того джерела чи іншого, це сприяє виробленню самостійності та наполегливості учнів молодшого шкільного віку); можливість об’єднуватися у команди, групи чи пари і представляти класу різноманітні інформаційні проєкти, аналізувати їх, розподіляти обов’язки між членами команди під час його підготовки. Молодші школярі мають можливість представити виконану роботу перед вчителем, однокласниками, що є дуже важливим для формування впевненості та самооцінки учнів молодшого шкільного віку.

Щоб сформувати впевненості молодшого школяра, необхідно дотримуватися певних педагогічних умов. Нами були виокремлено такі педагогічні умови:

1) урахування вікових та індивідуальних особливостей молодшого шкільного віку;

2) максимальна опора на використання індивідуального соціального життєвого досвіду здобувачів освіти, що забезпечує реалізацію особистісноорієнтованого та компетентнісного підходів у вихованні та навчанні;

3) органічне включення web-орієнтованих і мультимедійних технологій у структуру уроків;

4) поетапне, системне та цілеспрямоване використання webорієнтованих і мультимедійних технологій на уроках.

Розкриємо зміст цих умов. Перша умова – урахування вікових та індивідуальних особливостей молодшого шкільного віку. Психологи наголошують на необхідності врахування вікових характеристик, індивідуальних психофізіологічних особливостей молодшого шкільного віку, а також пізнавальних інтересів та соціальних потреб кожного учня при організації їх спільної діяльності. Учитель, готуючись до уроків, добираючи web-орієнтовані та мультимедійні технології, які б найефективніше активізували творчу діяльність учнів, повинен робити це грамотно, звертаючи увагу на вікові та індивідуальні особливості учнів, на те, чи сприймуть вони програмовий матеріал в силу своїх психологічних можливостей, враховувати їх власний соціальний досвід. Учень починає поступово усвідомлювати, що він є виконавцем суспільно-значимої діяльності і це сприяє розвитку в нього нового ступеня самоусвідомлення в суспільних відносинах. Отже, вказана педагогічна умова є необхідною, адже без врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів процес формування в них впевненості втратить свою ефективність.

Друга умова – максимальна опора на використання індивідуального соціального життєвого досвіду здобувачів освіти, що забезпечує реалізацію особистісно-орієнтованого та компетентнісного підходів у вихованні та навчанні. Орієнтуючись на свій життєвий досвід молодший школяр може проаналізувати як слід чинити в тій чи іншій ситуації. А також, плануючи колективні чи групові форми роботи за допомогою web-орієнтованих і мультимедійних технологій, необхідно враховувати вікові потреби, можливості і здібності дітей, бажання кожного учня проявити себе, відчувати свою значимість колективі. У молодшому шкільному віці зростає можливість постановки цілей, пошуку способів дій і контролю результатів, тобто, засвоєння всіх складових психологічної структури соціальної діяльності. Наскільки приймають, цінують ідеї, пропозиції, внесок у спільну справу учня, настільки він стає впевненішим у собі.

Третя умова – органічне включення web-орієнтованих і мультимедійних технологій у структуру уроків. Готуючись до уроків, учитель повинен поступово та органічно включати web-орієнтовані і мультимедійні технології у структуру кожного уроку. Досягається це певною послідовністю у викладанні матеріалу, де попереднє забезпечує засвоєння наступного.

Четверта умова – поетапне, системне та цілеспрямоване використання web-орієнтованих і мультимедійних технологій на уроках. Реалізація цієї умови вимагає від нас цілеспрямованого та системного використання зазначених технологій, адже вони не лише допоможуть сформувати впевненість, а й зацікавити учня працювати у новому форматі.

Поетапне та систематичне використання web-орієнтованих і мультимедійних технологій під час уроків сприяє формуванню в учнів вмінь переносити набуті навички в змінені умови, застосувати їх у нестандартних обставинах, уявних, умовно-реальних і природних ситуаціях.

Список використаних джерел

  1. A Guide to Effective Instruction in Mathematics A Guide to Effective Instruction in Mathematics Kindergarten to Grade 6. Jntari URL: https://oame.on.ca/eduproject/ ontariomathedresources/files/Guide%20to%20Effective%20Instruction%20in%20Ma thematics%20Vol%201%20K-6.pdf (дата звернення: 30.09.2023).
  2. Dowker , Bennett K., Smith L. Attitudes to Mathematics in Primary School Children. Research Article.     Volume     2012,    Article     ID                   124939.      URL: https://www.hindawi.com/journals/cdr/2012/124939/ (дата звернення: 24.09.2023).