Дата зміни інформації:

ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ

КОВТАНЮК М.С.

викладач кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій

ІЩУК О.О.

студентка І курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти факультету фізики, математики та інформатики

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Інтерактивні методи навчання – це сукупність методів, які передбачають активну взаємодію всіх учасників навчального процесу. Вони спрямовані на формування в учнів ключових компетентностей, зокрема, уміння працювати в команді, критично мислити, вирішувати проблеми, генерувати ідеї.

На уроках інформатики інтерактивні методи навчання мають ряд особливостей, що відрізняють їх від традиційних методів. По-перше, вони сприяють активізації пізнавальної діяльності учнів. Під час інтерактивних уроків учні не просто пасивно слухають учителя, а беруть активну участь у навчальному процесі, обговорюють, дискутують, вирішують проблемні завдання. Це сприяє кращому засвоєнню знань, формуванню вмінь та навичок [1].

По-друге, інтерактивні методи навчання сприяють розвитку творчого мислення учнів. Під час інтерактивних уроків учні мають можливість висловити свою думку, запропонувати власні рішення, побудувати власний алгоритм дій. Це сприяє розвитку творчого потенціалу учнів, формуванню їх індивідуальності. По-третє, інтерактивні методи навчання сприяють розвитку соціальних компетентностей учнів. Під час інтерактивних уроків учні мають можливість працювати в групах, обмінюватися думками, враховувати думки інших. Це сприяє розвитку умінь працювати в команді, співпрацювати, вирішувати конфлікти [2].

До найбільш поширених інтерактивних методів навчання на уроках інформатики можна віднести:

  • Робота в групах. Під час роботи в групах учні об’єднуються в невеликі команди (від 3 до 6 осіб) для спільного виконання завдання. Цей метод сприяє розвитку комунікативних навичок учнів, уміння працювати в команді, розподіляти ролі та відповідальність.
  • Мозковий штурм. Під час мозкового штурму учні висловлюють свої ідеї та думки щодо певної проблеми. Цей метод сприяє розвитку творчого мислення учнів, їх здатності генерувати нові ідеї.
  • Дискусія. Під час дискусії учні обговорюють певну тему, обмінюються думками та аргументами. Цей метод сприяє розвитку критичного мислення учнів, їх здатності обґрунтовувати свою точку зору.
  • Проблемне навчання. Під час проблемного навчання учні самостійно вирішують проблемні завдання. Цей метод сприяє розвитку пізнавальної активності учнів, їх здатності самостійно знаходити відповіді на запитання.
  • Робота з кейсами. Під час роботи з кейсами учні отримують реальні завдання, які необхідно вирішити. Цей метод сприяє розвитку практичних навичок учнів, їх здатності застосовувати отримані знання в реальних ситуаціях [2].

Використання інтерактивних методів навчання на уроках інформатики сприяє      підвищенню         ефективності        навчання,          формуванню        ключових компетентностей учнів. Однак, для того, щоб інтерактивні методи були ефективними, важливо правильно їх підібрати та застосувати. Учитель повинен враховувати вікові особливості учнів, їх рівень підготовки, а також особливості навчального матеріалу [1].

  • Почніть з простого. Не варто одразу використовувати складні інтерактивні методи. Почніть з простих, таких як робота в парах або групі.
  • Пояснюйте правила. Перед тим, як застосувати інтерактивний метод, обов’язково поясніть учням правила його проведення.
  • Будьте готові до імпровізації. Не завжди все йде за планом. Будьте готові до того, що учні можуть запропонувати власні варіанти виконання завдання.
  • Заохочуйте учнів. Під час інтерактивних уроків важливо заохочувати учнів до активної участі. Це можна робити за допомогою похвали, зворотного зв’язку, нагород.

Інтерактивні методи навчання – це потужний інструмент, який може допомогти вчителям урізноманітнити уроки, зробити їх більш цікавими та ефективними.

Список використаних джерел

  1. Криворучко І.І., Ковтанюк М.С. Використання інтерактивних технологій в освітньому процесі. Інформаційно-комп’ютерні технології – 2021 (ІКТ-2021) : тези доп. ХІІ Міжнар. науково-техн. конф., м. Житомир, 1–3 квіт. 2021 р. Житомир, 2021. С. 145–146. URL: https://dspace.udedu.ua/handle/123456789 /13662.
  2. Прохоренко А. Використання мобільних технологій на уроках інформатики в умовах змішаного навчання. Інноваційна професійна освіта. 2023. Т. 2, № 9. С. 157–160. URL: https://doi.org/10.32835/2786-619x.2023.2.9.157-160.