Дата зміни інформації:

РОЗВИТОК АНАЛІТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ТА ВДОСКОНАЛЕННЯ ПРАКТИЧНИХ НАВИЧОК З ФІЗИКИ ЗА ДОПОМОГОЮ ІГРОВИХ СИМУЛЯТОРІВ

КОВТАНЮК М.С.

викладач кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій

СЕМКО Б.В.

студентка ІІ курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти факультету фізики, математики та інформатики

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Сучасний світ стрімко розвивається, темп розвитку технологій вимагає від людства постійного самовдосконалення та практичних навичок критичного мислення. Найкращий період засвоєння нової інформації це саме шкільний вік, тому важливо в цей час акцентувати увагу розвитку критичного мислення. Одним з найкращих способів навчання є ігровий метод. Саме під час гри діти зосереджують більшу частину уваги та можуть мислити нестандартно, тому інтегрування ігрових симуляторів чи інших ресурсів даного типу в освітню програму є перспективою освіти майбутнього.

Щодня і майже всюди діти зустрічаються з фізикою, а вивчення даної науки передбачає хороше аналітичне та практичне мислення. Часто недостатньо добра комплектація апаратним забезпеченням та лабораторними пристроями шкіл не дає достатньо можливостей для набуття хороших прикладних умінь.

Тому вдалою альтернативою є ігрові симулятори. Одним з прикладів є серія ігор Crazy Machines де основою гри є машина Голдберга, розробником є компанія FAKT Software. Остання розробка низки програм є Crazy Machines 3 (2016 року) [1].

Рис. 1. Програма Crazy Machines 3

Гравець у ролі учня виконує всі хитромудрі випробування професора. У перших завданнях все просто: зібрати в «кошик» предмети, збити вежу з ящиків іншим ящиком, увімкнути рубильник і таке інше. Але в міру просування збільшується як складність випробувань, так і кількість завдань в одному випробуванні: використовуючи механізми, пересунути візок зі свічкою і запалити 5 ракет, включити всі лампочки відразу, використовуючи джерела струму, провідники та трійники.

Виконання завдань вимагає від гравця терпіння та старанності. На виконання одного завдання гравцеві дається певний час та близько 100 різноманітних предметів. Головним завданням є «добудувати» вже наявний маршрут та запустити процес. Далі все само діє за законами фізики: предмети падають, штовхають інші предмети, вмикають рубильники і багато іншого.

Усього в грі близько 100 завдань, а всі дії гравця коментуються з боку професора. Він може як підбадьорювати так і лаятись на гравця, відповідно до його дій [2].

Рис. 2. Симулятор Kerbal Space Program

Наступним симулятором є Kerbal Space Program мексиканської компанії Squad [3].

Рис. 3. Симулятор Kerbal Space Program.

Події в грі відбуваються у вигаданому всесвіті, який є схожою на Сонячну систему, в центрі якої знаходиться зірка Кербол (Kerbol).

Навколо неї орбітами рухається п’ять планет і дві карликові планети. На третій за рахунком від зірки землеподібної планети Кербіне (Kerbin) живуть кербали (Kerbals), вигадані істоти. Кербали – маленькі зелені чоловічки, які є за ігровим концептом інопланетянами, які мають мрію – дослідження космосу. Для її здійснення вони починають свою космічну програму, розвиток якої відбувається під контролем та керуванням гравця. Під час гри в Kerbal Space Program гравець реалізує космічну програму, для виконання якої необхідно конструювати космічні кораблі та літаки, та з їх допомогою виконувати дослідницькі та наукові завдання. До них можуть належати виведення корабля на орбіту, м’яка посадка на інші небесні тіла з проведенням експериментів, конструювання орбітальної станції, доставка астероїда на рідну планету та ін. Аналогами можливих у грі космічних програм називаються програма «Аполлон», Міжнародна космічна станція. При цьому події відбуваються у відкритому світі, а значну частину ігрового процесу складає конструювання літальних апаратів та управління ними відповідно до законів орбітальної механіки та аеродинаміки. У грі доступні кілька режимів, залежно від яких гра має різну лінійність: від пісочниці до послідовного виконання завдань космічної програми з вивчення та освоєння космосу з елементами економіки.

Рис. 4. Програма «Аполлон».

Широка палітра опцій та діючі частини інтерфейсу в поєднанні з кольоровим зображенням дають більш реальну симуляцію процесів, наближену до дійсності. Застосування даних програмних середовищ передбачає не лише використання теоретичних знань а й спонукають гнучко мислити, аналізувати, та створювати нові, надзвичайні проекти: чи то механізми, чи космічні кораблі.

Головною перевагою застосування ігрових симуляторів в освітньому процесі є доступність ресурсів, та велика кількість варіацій їх застосування майже в усіх дисциплінах шкільного курсу.

Список використаних джерел

  1. Contributors to Wikimedia project Crazy Machines – Wikipedia. Wikipedia, the free encyclopedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Crazy_Machines.
  2. Crazy Machines 3       on      Steam.       Welcome       to                    Steam.           URL: https://store.steampowerecom/app/351920/Crazy_Machines_3/.
  3. Kerbal Space Program v1.12.5.0 ВсеТоп – только лучшее из Интернета. URL: https://vsetop.org/games/861-kerbal-space-program.html.