Дата зміни інформації:

ДИДАКТИЧНА РОЛЬ ІГОР НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ В УМОВАХ НУШ

КРИВОРУЧКО І.І.

викладач кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій

ГОРБАЧЕНКО С. М.

студент 1 курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти факультету фізики, математики та інформатики

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Грати – це природне для дитини заняття. Граючи, дитина пізнає світ, розвивається, вчиться. Тому використання ігор у навчанні є одним із найефективніших способів формування умінь і навичок, розвитку пізнавальних здібностей та формування інтересу до навчання.

У Новій українській школі (НУШ) особлива увага приділяється розвитку особистості учня, його творчих здібностей, самостійності та критичного мислення. Дидактичні ігри сприяють реалізації цих завдань.

На уроках інформатики ігри можуть виконувати різні дидактичні функції, а саме:

Засвоєння нових знань, умінь і навичок. Гра є ефективним способом засвоєння нового матеріалу, оскільки вона створює мотивацію до навчання, допомагає усвідомити і закріпити нові знання та вміння. Наприклад, гра «Знайди помилку в коді» допомагає учням засвоїти правила програмування (рис. 1) [1].

Рис. 1. Гра «Знайди помилку в коді»

  • Розвиток пізнавальних здібностей. Гра сприяє розвитку логічного мислення, пам’яті, уваги, спостережливості, творчого мислення. Наприклад, гра «Розшифруй код» розвиває логічне мислення та пам’ять [2].

Рис. 2. Гра «Розшифруй код»

  • Формування інтересу до інформатики. Гра є одним із найефективніших способів формування інтересу до навчання. Наприклад, гра «Кросворд з інформатики» допомагає зацікавити учнів вивчати інформатику [4].

Рис. 3. Гра «Кросворд з інформатики»

У сучасних умовах використання інформаційно-комунікаційних технологій для проведення ігор на уроках інформатики є особливо актуальним. Програмні засоби дозволяють створювати інтерактивні ігри, які є більш цікавими та захоплюючими для учнів.

Використання програмних засобів для проведення ігор на уроках інформатики має ряд переваг:

  •   Збільшує мотивацію учнів до навчання. Ігри є цікавими та захоплюючими для учнів,що допомагає підвищити їхню мотивацію до навчання.
  • Сприяє кращому засвоєнню нового матеріалу. Гра створює умови для активного засвоєння нового матеріалу, що сприяє його кращому запам’ятовуванню та розумінню.
  • Розвиває пізнавальні здібності учнів. Ігри допомагають розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість, творче мислення.

Однак, використання програмних засобів для проведення ігор на уроках інформатики має також ряд недоліків:

  • Гра може бути занадто захоплюючими для учнів, що може призвести до зниження їхньої уваги до навчального матеріалу.
  • Гра може бути занадто складною для учнів, що може призвести до їхнього розчарування.
  • Гра може бути неякісно розробленою, що може негативно вплинути на процес навчання.

Використання програмних засобів для проведення ігор на уроках інформатики має бути обґрунтованим і відповідати певним критеріям. До таких критеріїв належать:

  • Відповідність дидактичним цілям уроку. Ігри мають відповідати дидактичним цілям уроку та сприяти їхньому досягненню.
  • Відповідність віковим особливостям учнів. Ігри мають бути розроблені з урахуванням вікових особливостей учнів.
  • Відповідність рівню підготовки учнів. Ігри мають бути розроблені з урахуванням рівня підготовки учнів.

Дидактичні ігри є ефективним засобом навчання інформатики в умовах НУШ. Вони сприяють засвоєнню нових знань, розвиткупізнавальних здібностей та формуванню інтересу до інформатики. При виборі ігор для використання на уроках інформатики слід враховувати дидактичні цілі уроку, вікові особливості учнів та рівень їхньої підготовки.

Список використаних джерел

  1. Дидактична гра «Виправ помилку та знайди число». Вихователю на замітку – все для вихователів на Sonechko.net.ua. URL: https://sonechko.net.ua/goods/ didakticna-gra-viprav-pomilku-ta-znajdi-cislo.
  2. Презентація на тему «Взаємодія організмів з середовищем». Освітній проєкт «На Урок» для вчителів. URL: https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-vzaemodiya-organizmiv-z-seredovischem-326365.html.
  3. Трофаїла Н. Дидактична гра як засіб ознайомлення дітей з предметним довкіллям. Acta Paedagogiсa Volynienses. № 4. 2021. С. 17–21.
  4. Урок-гра з інформатики. Освітній проєкт «На Урок» для вчителів. URL: https://naurocom.ua/urok—gra-z-informatiki-124248.html.