Дата зміни інформації:

ЗНАЧЕННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ

КРИВОРУЧКО Д.І.

студент 2 курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти факультету фізики, математики та інформатики

Науковий керівник: Криворучко І.І

викладач кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Дослідницька діяльність є однією з найважливіших складових освітнього процесу. Вона сприяє розвитку пізнавального інтересу, творчих здібностей, критичного мислення учнів. Дослідницька діяльність також є основою для формування наукової компетентності, яка є важливою для успішного навчання та подальшої професійної діяльності.

Дослідницька діяльність передбачає активний пошук знань, їхнє застосування для вирішення конкретних проблем. Вона вимагає від учнів самостійності, ініціативності, уміння працювати з інформацією, формулювати гіпотези, робити висновки.

Дослідницька діяльність може проводитися на різних етапах освітнього процесу та бути включеною в навчання як окремі уроки, лабораторні роботи, практичні завдання. Дослідницька діяльність також може проводитися в позаурочний час у межах гуртків, факультативів, проєктної діяльності.

Дослідницька діяльність має ряд таких переваг:

  • розвиває пізнавальний інтерес учнів, тобто дослідницька діяльність дозволяє учням самостійно пізнавати навколишній світ, ставити запитання, шукати відповіді на них.
  • формує творчі здібності учнів, де дослідницька діяльність вимагає від учнів нестандартного мислення, уміння знаходити неординарні рішення, що сприяє розвитку у них творчих здібностей.
  • формує критичне мислення учнів, що передбачає аналіз інформації, відбір її з урахуванням поставленої мети.
  • формує наукову компетентність учнів під час якої дослідницька діяльність є основою для формування наукової компетентності, яка включає в себе знання про наукові методи дослідження, уміння проводити наукові дослідження, аналізувати наукову інформацію.

Для ефективного формування дослідницьких компетентностей учнів необхідно забезпечити такі умови:

  •     Організація       систематичної       дослідницької       діяльності       учнів. Дослідницька діяльність має місце в освітньому процесі на всіх етапах навчання.
  • Підготовка вчителів до проведення дослідницької діяльності. Вчителі мають знати про методи та прийоми дослідницької діяльності, уміти проводити дослідницькі роботи з учнями.
  • Створення сприятливого середовища для дослідницької діяльності учнів. Учителі мають створювати умови для самостійності, ініціативності учнів, забезпечувати їхню доступністю до інформації, обладнання.

Дослідницька діяльність є важливим компонентом освітнього процесу. Вона сприяє розвитку пізнавальних та творчих здібностей, критичного мислення учнів та є основою для формування наукової компетентності, яка є вагомою для успішного навчання та подальшої професійної діяльності.

Список використаних джерел

  • Бондаренко Т.В., Ткачук Г.В. Досвід організації науково-дослідницької діяльності майбутніх учителів інформатики в умовах впровадження хмарних технологій. Вісник Черкаського університету: Педагогічні науки, 2018. С. 3–9. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/6789/8647.
  • Криворучко І.І. Зміст поняття «дослідницька діяльність» у вітчизняній та зарубіжній літературі. Наукові інновації та передові технології. 2022. № 6(8) 2022. С. 174–183. URL: https://dspace.udpu.edua/handle/123456789/14655.
  • Криворучко І.І. Місце дослідницької компетентності майбутнього вчителя інформатики в системі ключових компетентностей. Moderní aspekty vědy: 2022. Т. 25. С. 211–220. URL:https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/14892.