Дата зміни інформації:

ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНИЗАЦІЇ НАУКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ НА КАФЕДРІ КОМП’ЮТЕРНИХ НАУК

ЛУБКО Д.В.

кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри комп’ютерних наук

Таврійський державний агротехнологічний університет імені Дмитра Моторного (м. Запоріжжя)

В умовах жорсткої конкуренції на ринку освітніх послуг заклади вищої освіти прагнуть підвищити власні цільові показники [1, c. 228]. Одним з напрямків підвищення показників закладу вищої освіти є активне провадження наукової діяльності[2, с. 35]на рівні здійснення фундаментальних та прикладних наукових досліджень за рахунок державного бюджету, залучення додаткового фінансування на наукові розробки, участі у міжнародних грантових проектах тощо.

Водночас, крім наукової роботи науково-педагогічного персоналу кафедри, дуже вагомим є і наукова діяльність здобувачів вищої освіти, які можуть поєднувати навчання та наукові дослідження в межах навчання у закладі вищої освіти. Розглянемо докладніше наукову діяльність здобувачів освіти, що здійснюється на кафедрі комп’ютерних наук Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного (ТДАТУ, м. Запоріжжя).

Наукова діяльність здобувачів вищої освіти в університеті – це систематична, організована дослідницька робота, що спрямована на розвиток наукових знань та вирішення актуальних проблем у певній області, що визначається високим рівнем відповідальності, самостійності та творчості. Для здобувачів вищої освіти, які займаються аспірантурою, наукова діяльність є необхідною складовою процесу отримання вищої науково-освітньої кваліфікації. Вона не тільки сприяє розвитку наукових знань у відповідній галузі, але й формує висококваліфікованих фахівців, готових до вирішення складних завдань у своїй галузі.

На кафедрах, що мають відношення до інформаційних технологій або комп’ютерних наук, здобувачі вищої освіти можуть проводити наукову діяльність, яка включає в себе дослідження, аналіз та розв’язання проблем в області комп’ютерних наук. Основні аспекти їх наукової роботи можуть включати в себе, наприклад: дослідження інноваційних технологій; наукові публікації та участь у конференціях; розробка програмного забезпечення; участь у наукових гуртках, групах та лабораторіях; участь в організації заходів STEM-освіті; співпраця з виробничими підприємствами тощо. Ця наукова діяльність спрямована на розвиток компетентностей в області комп’ютерних наук, практичне використання отриманих знань в суміжних галузях індустрії та технологій.

Майже все, з вищенаведеного списку наукової роботи зі здобувачами вищої освіти проводиться наразі і на кафедрі комп’ютерних наук (КН) ТДАТУ.

У зв’язку зі стрімким ростом інформаційних та комп’ютерних технологій на кафедрі зараз проводиться робота зі здобувачами вищої освіти у напрямку активного використання ними STEM-освіти. Розглянемо тепер безпосередньо приклад впровадження саме STEM-освіти у ТДАТУ ім. Дмитра Моторного на кафедрі комп’ютерних наук.

STEM-освіта – це послідовність курсів або програм навчання, що дозволяє готувати учнів до успішного працевлаштування, до освіти після школи, вимагає різних і більш технічно складних навичок, зокрема із застосуванням математичних знань і наукових понять [3]. Для забезпечення STEM-освіти на кафедрі КН працюють наукові гуртки: «Інтелектуальні системи» та «Школа роботехніки». На заняттях гуртків здобувачі вищої освіти отримують та поглиблюють знання з математики, фізики, програмування, електроніки, вчаться аналізувати, активно шукати шляхи розв’язку проблемних ситуацій, успішно працювати в команді, розвивають творчі та конструкторські здібності, комунікативні навички. Також учасники гуртків знайомляться з набором на платформі Arduino, за допомогою якого вони збирають макети «Розумних систем», «Розумного дому» або «Розумної теплиці». Для цього є всі відповідні набори для конструювання.

До речі, учасниками наукових гуртків є не тільки здобувачі вищої освіти спеціальності 122 «Комп’ютерні науки». Також у гуртках активно беруть участь здобувачі вищої освіти інших спеціальностей, залучаються і школярі 9-11 класів місцевих шкіл. Участь у роботі наукового гуртків для всіх повністю безкоштовна та проводиться у вільний час після занять. Як перспектива, плануються розробки пристроїв, в яких буде використовуватися комп’ютерний зір, аналіз мовлення, штучний інтелект або нейронні мережі. За результатами роботи гуртків наші здобувачі вищої освіти виступають з докладами на студентських конференціях, де діляться своїми наробками та розробленими проектами.

Також наші здобувачі вищої освіти беруть учать у конкурсах наукових робіт, у предметних олімпіадах. Далі здобувачі публікують отримані дослідницькі результати у наукових журналах та матеріалах науково-практичних конференцій. Також всі учасники гуртків мають дипломи учасників або призові місця за результатами роботи різних наукових конференцій. Все це завдяки також і SТЕМ-освіті, яка стимулює до навчання та до пізнавання нового, а також активізує усі здібності молодої людини яка вчиться.

Наукова діяльність здобувачів вищої освіти на кафедрі комп’ютерних наук ТДАТУ має різноманітну направленість, охоплення тем, напрямків та сфер використання. Особлива увага для здобувачів наразі сфокусована саме на SТЕМ-освіті, як корисному та потужному засобі здобуття нових навичок та отримання практичного досвіду здобувачами вищої освіти/школярами. І все це дуже важливо для розвитку молодої сучасної та активної людини.

Список використаних джерел

  1. Шаров С. В. Розробка довідково-інформаційної системи для аналізу наукової діяльності викладачів кафедри. Українські студії в європейському контексті: зб. наук. пр. 2022. № 5. С. 228–237.
  2. Бублик М.І. та ін. Аналізування розвитку навчально-наукової діяльності закладів вищої освіти. Економічний аналіз. 2018. Т. 28. № 1. С. 30–39.
  3. Проект концепції STEM-освіти в Україні. URL: http://mk-korua/ STEM/STEM_2017.pdf.