Дата зміни інформації:

ЦИФРОВІЗАЦІЯ ШКІЛ КРАЇН ЄВРОПИ

МАЛИЦЬКА І.Д.

старший науковий співробітник

Інститут цифровізації освіти НАПН України

Формування цифрової освітньої політики країн-членів Європейського Союзу спирається на політичну ініціативу ЄС План дій цифрової освіти (2021-2027) (Digital Education Action Plan – DEAP), в якому визначено спільне бачення країн Європи, а також пріоритети у розвитку європейських систем освіти, спрямованих на високоякісну, інклюзивну та доступну цифрову освіту, підтримку адаптації систем освіти і навчання до цифрової епохи [1]. План дій DEAP, ухвалений 30 вересня 2020 року і розширений пізніше відповідає на виклики спричинені пандемією COVID-19, має на меті зміцнення співпраці в галузі цифрової освіти на європейському та міжнародному рівнях. З метою реалізації окреслених цілей в Плані дій DEAP були визначені два пріоритетні напрями: сприяння розвитку високоефективної екосистеми цифрової освіти; підвищення рівня цифрових навичок і компетентностей для цифрової трансформації. Для досягнення окреслених пріоритетів визначено необхідність реалізації ряду ініціатив, які мають сприяти:

  • базовим цифровим навичкам і компетентностям з раннього віку; · цифровій грамотності, включаючи боротьбу з дезінформацією; · комп’ютерній освіті;
  • високоякісному навчальному контенту, зручним інструментам та безпечним платформам, які дотримуються правил електронної конфіденційності та етичних стандартів;
  • компетентним та впевненим у використанні цифрових технологій вчителям та навчальному персоналу;
  • ефективному плануванню та розвитку цифрового потенціалу, включаючи сучасні організаційні можливості.

Спираючись на пріоритети стратегій DEAP, а саме розвиток високоефективних екосистем цифрової освіти, на рівні школи передбачається ефективне використання можливостей цифрових ресурсів для планування та розвитку навчального закладу, підвищення рівня цифрової компетентності всіх учасників навчального процесу [2]. Для досягнення поставлених цілей та успішної цифровізації школи окреслено відповідні дії як-от:

  • Призначення цифрових координаторів, які мають сприяти формуванню цифрової компетентності всіх учасників освітнього процесу, підтримувати наскрізне використання технологій під час навчального процесу. Як зазначається, такий загальношкільний підхід необхідний для заохочення та підтримки змін та інновацій у викладанні та навчанні. Цифрові координатори або ІКТ-координатори надають підтримку вчителям і персоналу школи у використанні технологій. Вони, як правило, мають обов’язки, які охоплюють як технічні, так і педагогічні аспекти, не виключаючи, щон а одному з аспектів може буде зроблено більший акцент. Крім того, вважається, що для успішного впровадження інновацій велику роль відіграє лідерство. Лідери можуть мотивувати персонал, ставити цілі, розробляти шкільні цифрові плани, координувати цифровізацію освітніх процесів, створювати сприятливий клімат для інновацій [3].
  • Затвердження шкільного цифрового плану. Вимога до шкіл мати план розвитку, який включає цифрову освіту, цифровізацію навчального закладу або окремий шкільний цифровий план означає, що розвиток як цифрових компетентностей, так й інноваційних методів викладання та навчання стає центральним для розвитку школи, частиною загального підходу. Міжнародне дослідження комп’ютерної та інформаційної грамотності (The International Computer and Information Literacy Study) [4] показало, «що вчителі, які працювали в школах, які, як вони вважали, підтримують використання ІКТ шляхом планового та спільного підходу, частіше використовували ІКТ у навчальному процесі та наголошували на розвитку комп’ютерної та інформаційної грамотності учнів».
  • Впровадження критеріїв, що стосуються цифрової освіти в системі зовнішнього оцінювання шкіл. На європейському рівні зовнішнє оцінювання школи розглядається як підхід до забезпечення якості. Така поширена практика спрямована на моніторинг ефективності окремих шкіл із зосередженням на покращенні їхньої якості та, відповідно, результатів навчання учнів. Зовнішні оцінювачі зазвичай дотримуються рамок оцінювання або мають перелік тем і/або показників, які слід враховувати під час оцінюванні якості школи. Ці документи можуть включати критерії оцінювання, що стосуються конкретно цифрової освіти. Як правило оцінювання якості школи торкається оцінки якості викладання та навчання з кожного предмету навчального плану, оцінки відповідності вимогам, що стосуються часу навчання або результатів навчання. Рекомендується включати в оцінювання критерії, пов’язані з інтеграцією цифрових технологій у школі, які включають використання цифрових технологій у навчальній програмі, в процесах управління школою, а також якість цифрової інфраструктури.

Ефективність впровадження цифрових інноваційних технологій, створення цифрових освітніх середовищ навчального закладу, розвиток цифрової компетентності всіх учасників навчального процесу потребують самооцінювання/оцінювання досягнутого рівня цифровізації школи для її подальшого планування й розвитку в цьому напрямку. Вивчення зарубіжного досвіду з цифровізації навчальних закладів та моніторингу необхідний для створення успішної екосистеми цифрової освіти України.

Список використаних джерел

  1. Digital Education Action Plan (2021-2027). URL: https://education.ec.europa.eu/ focus-topics/digital-education/action-pla
  2. Cachia, et al., 2010. Creative Learning and Innovative Teaching: Final report on the study on creativity and innovation in education in the EU Member States. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  3. 2nd Survey on Schools on ICT (European Commission, 2 URL: https://data.europa.eu/euodp/data/storage/f/2019-03-19T084831/FinalreportObjectiv e1-BenchmarkprogressinICTinschools.pdf.
  4. The International Computer     and     Information     Literacy               Study.              URL: https://nceed.gov/surveys/icils/.
  5. European Commission / EACEA / Eurydice, 20 Structural indicators for monitoring education and training systems in Europe – 2022: Overview of major reforms since 2015. Eurydice background report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.