Дата зміни інформації:

ВПРОВАДЖЕННЯ STEM-ОСВІТИ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ УКРАЇНИ ТА КРАЇН ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ

ОМЕЛЬЧЕНКО Є.В.

студентка ІІ курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти, факультету фізики, математики та інформатики

Науковий керівник: Тягай І.М.,

кандидат педагогічних наук, доцент,

доцент кафедри вищої математики та методики навчання математики

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Впровадження STEM-освіти (наука, техніка, інженерія та математика) в освітніх закладах має велике значення для розвитку сучасного суспільства і підготовки молоді до викликів XXI століття [2]. Це є актуальним як для країн Європейського Союзу, так і для України, де інновації та технологічний прогрес відіграють важливу роль в економічному розвитку.

Концепція Нової української школи визначає ключові компетентності та основні вміння, які створюють основу для успішної самореалізації учня – як особистості, громадянина і фахівця. Тож, щоб бути конкурентоспроможними в дорослому житті, треба розвивати в здобувачів освіти м’які навички (soft skills): креативне мислення, вміння ефективно вчитися, працювати вкоманді, лідерство, критичне мислення, внутрішню мотивацію, а також емоційний інтелект та вміння комунікувати з людьми. Всі ці складові фундаментально закладаються у дитинстві та юному віці. Що ж забезпечує формування м’яких навичок учнівської молоді? Можна з упевненістю сказати, що це – освітнє STEM-середовище, в якому постійно перебувають учні і мають можливість досліджувати, експериментувати, висувати гіпотези та доводити.

Впровадження STEM-освіти вимагає від освітян активного введення у навчальний процес елементів освіти майбутнього, апробації і впровадження новітніх педагогічних підходів до викладання й оцінювання, формування методології розвитку критичного мислення, застосування інноваційних міждисциплінарних методик навчання, зокрема з отриманням знання на основі трансдисциплінарного підходу, розвитку методів і засобів формування дослідницьких та інноваційних навичок в умовах оптимального психологічного клімату, збереження цілісності особистості, створення позитивної мотивації до навчання, вироблення в учнів почуття відповідальності до результатів навчання, розуміння тренду «навчання впродовж життя», потреби й усвідомлення необхідності систематичного підвищення професійної компетентності тощо [1].

Успішний розвиток STEM-освіти здійснюється через залучення ресурсів і співробітництво у процесі навчання й викладання між шкільними колективами і такими зовнішніми учасниками, як вищі навчальні заклади, академічні наукові установи, науково-дослідні лабораторії, музеї, природничі центри, підприємства, бізнес структури, громадські та інші організації. Особлива увага приділяється співробітництву фахівців різного профілю у розробці спеціального середовища навчання з використанням ІКТ [1].

STEM-освіта є ключовим інструментом для створення інноваційного майбутнього, адже вона формує кваліфіковану робочу силу, необхідну для розвитку нових технологій та супутніх галузей. Молодь, яка отримує STEM-освіту, має можливість стати інженерами, науковцями, винахідниками, які зможуть серйозно внести вклад в розвиток світу та розв’язання складних проблем людства.

Навчання STEM-предметів повинно бути доступним для кожної дитини, оскільки це сприятиме формуванню нової та успішної генерації, яка зможе вносити позитивні зміни в життя нашої країни та світу.

Впровадження STEM-освіти в освітній процесі також може забезпечити інклюзивність та рівність у школах, адже ці знання стають більш доступними та осяжними для широкого кола учнів.

Впровадження STEM-освіти вимагає комплексного підходу та співпраці між урядовими органами, освітніми установами, промисловістю та громадськістю. Посильні зусилля у цьому напрямку сприятимуть підготовці нового покоління фахівців, які будуть готові до викликів сучасного технологічного світу.

Список використаних джерел

  1. Стрижак О.Є., Сліпухіна І.А., Полісун Н.І., Чернецький І.С. STEM-освіта: основні дефініції. Інформаційні технології і засоби навчання. 2 Том 62. №6. С. 16–33.
  2. Глосарій термінів, що означають суть поняття STEM-освіта. Інститут модернізації змісту освіти:        веб-сайт.   URL:                          https://imzo.gua/stem-osvita/glosariy (дата звернення: 09.11.2023)