Дата зміни інформації:

ВИКОРИСТАННЯ ВІЛЬНОГО ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ

ТІТОВА Л.О.

викладач кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій

АЛТИЄВ А.

здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти факультету фізики, математики та інформатики

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

У сучасному суспільстві, зокрема і в освітньому просторі, все більше поширюються тенденції дотримання академічної доброчесності та авторського права. Тому ширшого застосування в освітньому процесі набувають саме некомерційні програмні засоби, до яких відносять безкоштовне, відкрите та вільне програмне забезпечення [3]. Зупинимось на вільному програмному забезпеченні.

Вільне програмне забезпечення (ВПЗ) – це програмні засоби, які можна вільно використовувати, поширювати та модифікувати. Таке програмне забезпечення часто є безкоштовним та доступним для всіх. Воно також має відкритий код, що дозволяє пересічному користувачеві його переглядати, модифікувати та поширювати.

Використання ВПЗ на уроках інформатики має ряд переваг:

– Безкоштовний доступ. ВПЗ можна використовувати безоплатно, що часто є одним з найважливіших факторів для закладів освіти, які мають обмежений бюджет [1].

– Мультиплатформність. ВПЗ зазвичай доступне на різних операційних системах, що дає змогу використовувати його на будь-якому комп’ютері.

– Свобода використання. Користувачі ВПЗ мають свободу використовувати його в будь-яких цілях, включаючи освітні.

Використання ВПЗ на уроках інформатики має ряд методологічних переваг. ВПЗ дозволяє учням самостійно вивчати функціональні можливості програмних засобів навчання, а також модифікувати їх відповідно до своїх потреб. Це сприяє розвитку у них критичного мислення та творчості. Більш того, підвищує рівень знань та рівень сформованості інформаційно-цифрової компетентності учнів. ВПЗ пропонує широкий спектр функцій, які можуть бути корисними для навчання інформатики, це дозволяє учням глибше вивчати програмування, моделювання чи будь-яку іншу тему з інформатики.

Однак у ВПЗ є і деякі недоліки:

-ВПЗ може бути складнішим у використанні, ніж пропрієтарне програмне забезпечення. Це може бути проблемою для учнів, які мають мінімальний досвід роботи з програмним забезпеченням.

– ВПЗ може не мати такої широкої підтримки, як комерційне програмне забезпечення. Це може бути проблемою, якщо учні потребують допомоги у його використанні, а особливо під час самостійного опрацювання [2].

Щоб мінімізувати недоліки використання ВПЗ, викладачі повинні ретельно планувати використання такого програмного забезпечення в освітньому процесі. По-перше, необхідно  дотримуватись принципу послідовності та починати вивчення інформатики з простіших програм та поступово переходити до більш складних. По-друге, важливо надавати учням підтримку в освоєнні ВПЗ, якщо вони того потребують. Це можна зробити, надавши учням навчальні або інформаційні матеріали, консультації вчителя тощо.

Прикладів вільного програмного забезпечення, яке можна використовувати на уроках інформатики:

– операційні системи: Linux, FreeBSD, OpenBSD, NetBSD; – мови програмування: Python, Java, C++, JavaScript;

– програмне забезпечення для розробки вебсайтів: WordPress, Joomla, Drupal;

– програмне забезпечення для створення презентацій: LibreOffice Impress, Google Slides;

– програмне забезпечення для створення електронних таблиць: LibreOffice Calc, Google Sheets;

– програмне забезпечення для створення графічних зображень: GIMP, Inkscape;

– програмне забезпечення для створення мультимедійного контенту: Audacity, Blender;

– ігри: Minecraft, TuxRacer, SuperTuxKart та інші.

Використання вільного програмного забезпечення на уроках інформатики може мати ряд переваг, зокрема безкоштовний доступ, свобода використання. З методологічної точки зору, використання ВПЗ на уроках інформатики сприяє розвитку критичного мислення, мотивації учнів до навчання та підвищує рівень їхніх знань та практичних навичок роботи з персональним комп’ютером. Проте, для того, щоб підвищити ефективність навчання з інформатики важливо, щоб вчителі ретельно планували навчальні заняття з використанням ВПЗ.

Список використаних джерел

  1. Величко В.В. Вільне програмне забезпечення в електронному навчанні майбутніх учителів математики, фізики та інформатики. Information technologies and learning tools. 2016. Т. 52, № С. 18. URL: https://doi.org/10.33407/ itlt.v52i2.1367.
  2. Тітова Л.О. Можливості використання вільно поширюваного програмного забезпечення під час вивчення дисципліни «Інформатика та інформаційні технології в освіті». Сучасні інформаційні технології в освіті і науці : зб. матеріалів ІІІ Всеукр. наук. Інтернет-конф., м. Умань, 26–27берез.2021р. Умань: ВПЦ «Візаві», 2021. С. 20–
  3. Яценко О.І., Яценко О.С. Можливості використання некомерційного програмного забезпечення під час вивчення дисципліни «Інформатика і інформаційні технології». Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2016. № С. 142–147.