Дата зміни інформації:

ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ В УМОВАХ НУШ

ТІТОВА Л.О.

викладач кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій

БЕРБЕГА О. В.

здобувач І курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти

факультету фізики, математики та інформатики

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Нова українська школа (НУШ) ставить перед освітою нові завдання, одним з  яких є формування     інформаційно-цифрової      компетентності учнів. Інформаційно-цифрова компетентність – це здатність використовувати цифрові технології для розв’язання проблем, творчого самовираження та ефективного спілкування [7].

Формування інформаційно-цифрової компетентності на уроках інформатики має бути спрямоване на розвиток таких ключових вмінь та навичок:

  • Критичне мислення: здатність оцінювати інформацію, визначати її достовірність та використовувати для розв’язання проблем.
  • Алгоритмічне мислення: здатність планувати та виконувати послідовні дії для досягнення поставленої мети.
  • Креативне мислення: здатність генерувати нові ідеї та рішення.
  • Регулятивні навички: здатність самостійно організовувати свою діяльність та досягати поставлених цілей.
  • Командна робота: здатність співпрацювати з іншими для досягнення спільної мети.
  • Комунікативні навички: здатність ефективно та безпечно спілкуватися в цифровому середовищі.
  • Дослідницькі вміння: здатність до дослідження новітніх інформаційно-комунікаційних технологій та можливостей для їх застосування в повсякденному житті та навчанні [3].

Для формування інформаційно-цифрової компетентності учнів на уроках інформатики викладачі можуть використовувати такі методи та прийоми:

  • Проблемне навчання: постановка проблемних завдань, які вимагають від учнів критичного мислення та творчого підходу до їх вирішення.
  • Проєктна діяльність: створення проєктів, які дозволяють учням застосувати свої знання та навички в реальному світі.
  • Ігрові методи: використання ігор для навчання основам програмування, алгоритмізації та формування інших цифрових навичок [2, 6].
  • Кооперативне навчання: організація спільної роботи учнів над проектами та завданнями.
  • Дослідницьке навчання: включення елементів дослідження під час виконання практичних завдань

Ось кілька конкретних прикладів того, як можна формувати інформаційно-цифрову компетентність учнів на уроках інформатики:

  • Здобувачі можуть вивчати основи програмування, створюючи власні ігри та програми. Це допоможе їм розвинути критичне, алгоритмічне та творче мислення [1].
  • Крім того, учні можуть створювати вебсайти та інші цифрові продукти, які розповідають про їхні інтереси та досягнення. Це допоможе їм розвивати навички критичного мислення, комунікативні навички та навички творчого самовираження [5].
  • Учні можуть використовувати цифрові технології для дослідження різних тем. Це допоможе їм розвивати критичне мислення, навички пошуку інформації та вирішення проблем [4].

Формування інформаційно-цифрової компетентності учнів є важливим завданням НУШ. Використання сучасних методів і прийомів навчання на уроках інформатики може допомогти викладачам досягти цієї мети та підготувати учнів до життя в цифровому світі.

Список використаних джерел

  1. Ковтанюк М. С., Криворучко І. І. Вивчення мови програмування Python за допомогою вебресурсів. Сучасні інформаційні технології в освіті і науці : матеріали ІІІ Всеукр. наук. Інтернет-конф., м. Умань, 26-27 берез. 2021 р. Умань, 2021. URL: https://dspace.uedu.ua/handle/123456789/13602.
  2. Ковтанюк М., Тітова Л. Використання ігрових симуляторів під час вивчення програмування. Комп’ютерні технології: інновації, проблеми, рішення : Тези доп. ІV Всеукр. науково-техн. конф., м. Житомир, 18–20 листоп. 2021 р. Житомир, С. 95–96.                  URL:      https://dspace.udpu.edu.ua/handle/ 123456789/14649.
  3. Криворучко І.І. Зміст поняття «дослідницька діяльність» у вітчизняній та зарубіжній літературі. Наукові інновації та передові технології. 2022. № 6(8) 2022. С. 174–183. URL: https://doi.org/52058/2786-5274-2022-6(8)-174-183.
  4. Медведєва М.О., Жмурко О.І. Підготовка майбутніх учителів інформатики до впровадження формувального оцінювання. Перспективи та інновації науки. 2022. № 1(6). С. 260–272
  5. Тітова Л.О. Вітчизняний досвід формування інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів. Наука і техніка сьогодні. 2022. № 12(12). С. 168–177. URL: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2022-12(12)-168-177.
  6. Тітова Л.О.Формування інформаційно-цифрової компетентності майбутнього вчителя математики при вивченні мов програмування. Інформаційні технології в освіті та науці : ІІІ Міжнар. науково-практ. конф., м. Запоріжжя, 25–26 трав. 2023 р. Запоріжжя, С. 203–206.
  7. Ткачук Г.В., Медведєва М.О. ІКТяк засіб формування інформаційно-цифрової компетентності студентів педагогічних університетів. Молодь і ринок. № 1/209. С. 74–80. URL: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.272479.