ТІТОВА Л.О.
викладач кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій
БЕРБЕГА О. В.
здобувач І курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти
факультету фізики, математики та інформатики
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Нова українська школа (НУШ) ставить перед освітою нові завдання, одним з яких є формування інформаційно-цифрової компетентності учнів. Інформаційно-цифрова компетентність – це здатність використовувати цифрові технології для розв’язання проблем, творчого самовираження та ефективного спілкування [7].
Формування інформаційно-цифрової компетентності на уроках інформатики має бути спрямоване на розвиток таких ключових вмінь та навичок:
- Критичне мислення: здатність оцінювати інформацію, визначати її достовірність та використовувати для розв’язання проблем.
- Алгоритмічне мислення: здатність планувати та виконувати послідовні дії для досягнення поставленої мети.
- Креативне мислення: здатність генерувати нові ідеї та рішення.
- Регулятивні навички: здатність самостійно організовувати свою діяльність та досягати поставлених цілей.
- Командна робота: здатність співпрацювати з іншими для досягнення спільної мети.
- Комунікативні навички: здатність ефективно та безпечно спілкуватися в цифровому середовищі.
- Дослідницькі вміння: здатність до дослідження новітніх інформаційно-комунікаційних технологій та можливостей для їх застосування в повсякденному житті та навчанні [3].
Для формування інформаційно-цифрової компетентності учнів на уроках інформатики викладачі можуть використовувати такі методи та прийоми:
- Проблемне навчання: постановка проблемних завдань, які вимагають від учнів критичного мислення та творчого підходу до їх вирішення.
- Проєктна діяльність: створення проєктів, які дозволяють учням застосувати свої знання та навички в реальному світі.
- Ігрові методи: використання ігор для навчання основам програмування, алгоритмізації та формування інших цифрових навичок [2, 6].
- Кооперативне навчання: організація спільної роботи учнів над проектами та завданнями.
- Дослідницьке навчання: включення елементів дослідження під час виконання практичних завдань
Ось кілька конкретних прикладів того, як можна формувати інформаційно-цифрову компетентність учнів на уроках інформатики:
- Здобувачі можуть вивчати основи програмування, створюючи власні ігри та програми. Це допоможе їм розвинути критичне, алгоритмічне та творче мислення [1].
- Крім того, учні можуть створювати вебсайти та інші цифрові продукти, які розповідають про їхні інтереси та досягнення. Це допоможе їм розвивати навички критичного мислення, комунікативні навички та навички творчого самовираження [5].
- Учні можуть використовувати цифрові технології для дослідження різних тем. Це допоможе їм розвивати критичне мислення, навички пошуку інформації та вирішення проблем [4].
Формування інформаційно-цифрової компетентності учнів є важливим завданням НУШ. Використання сучасних методів і прийомів навчання на уроках інформатики може допомогти викладачам досягти цієї мети та підготувати учнів до життя в цифровому світі.
Список використаних джерел
- Ковтанюк М. С., Криворучко І. І. Вивчення мови програмування Python за допомогою вебресурсів. Сучасні інформаційні технології в освіті і науці : матеріали ІІІ Всеукр. наук. Інтернет-конф., м. Умань, 26-27 берез. 2021 р. Умань, 2021. URL: https://dspace.uedu.ua/handle/123456789/13602.
- Ковтанюк М., Тітова Л. Використання ігрових симуляторів під час вивчення програмування. Комп’ютерні технології: інновації, проблеми, рішення : Тези доп. ІV Всеукр. науково-техн. конф., м. Житомир, 18–20 листоп. 2021 р. Житомир, С. 95–96. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/ 123456789/14649.
- Криворучко І.І. Зміст поняття «дослідницька діяльність» у вітчизняній та зарубіжній літературі. Наукові інновації та передові технології. 2022. № 6(8) 2022. С. 174–183. URL: https://doi.org/52058/2786-5274-2022-6(8)-174-183.
- Медведєва М.О., Жмурко О.І. Підготовка майбутніх учителів інформатики до впровадження формувального оцінювання. Перспективи та інновації науки. 2022. № 1(6). С. 260–272
- Тітова Л.О. Вітчизняний досвід формування інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів. Наука і техніка сьогодні. 2022. № 12(12). С. 168–177. URL: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2022-12(12)-168-177.
- Тітова Л.О.Формування інформаційно-цифрової компетентності майбутнього вчителя математики при вивченні мов програмування. Інформаційні технології в освіті та науці : ІІІ Міжнар. науково-практ. конф., м. Запоріжжя, 25–26 трав. 2023 р. Запоріжжя, С. 203–206.
- Ткачук Г.В., Медведєва М.О. ІКТяк засіб формування інформаційно-цифрової компетентності студентів педагогічних університетів. Молодь і ринок. № 1/209. С. 74–80. URL: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.272479.