кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри інформатики та ІКТ
Уманський державний педагогічний університет
імені Павла Тичини
У поняття «інформаційно-освітнє середовище» різні вчені вкладають різний зміст, і тому на сьогоднішній день воно ще немає однозначного визначення. Наприклад, О.А. Ільченко вважає, що інформаційно-освітнє (ІОС) – це системно організована сукупність інформаційного, технічного, навчально-методичного забезпечення, нерозривно пов’язана з людиною, як суб’єктом освітнього процесу. С.Д. Деряба дає таке визначення: «Освітнє середовище є сукупністю всіх можливостей навчання і розвитку особистості, причому можливостей позитивних і негативних». На думку А.А.Андрєєва «інформаційно-освітнє середовище – це педагогічна система та її забезпечення, тобто підсистема фінансово-економічна, матеріально-технічна, нормативно-правова і маркетингова, а також підсистема менеджменту».
З врахуванням того, що ми будемо розглядати проблеми створення інформаційно-освітнього середовища вузу, то в даному випадку найбільш прийнятним є визначення, яке приводить О.І. Соколова: «Інформаційне середовище вузу – це одна із сторін його діяльності, що включає організаційно-методичні засоби, сукупність технічних і програмних засобів зберігання, обробки, передачі інформації, що забезпечує оперативний доступ до інформації і здійснює освітні наукові комунікації».
Мета та завдання інформаційно-освітнього середовища закономірно випливають із цього визначення. В Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини таке інформаційно-освітнє середовище створене на базі платформи дистанційного навчання MOODLE. (Мал.1)
Мал. 1. Інформаційно-освітнє середовище УДПУ
Основна перевага цього програмного засобу полягає в тому, що воно вільно поширюване і безкоштовне, але проблеми полягають в тому, що потрібен постійний стабільний доступ до мережі, наявність потужної матеріально-технічної бази, наявність кваліфікованих інженерів-програмістів для обслуговування інформаційно-освітнього середовища (ІОС) та викладачів з відповідним рівнем підготовки для наповнення ІОС навчально-методичними, інформаційними матеріалами, не говорячи уже про створення віртуального робочого місця для учасників педагогічного процесу та забезпечення високого рівня ефективності навчальної діяльності.
Для вирішення основних проблем, пов’язаних зі створенням ІОС, зокрема: підвищення кваліфікації викладачів вузу в галузі ІКТ, на базі Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, було організовано навчання викладачів-тьюторів (організаторів) дистанційного навчання ВНЗ ІІІ-ІV рівнів акредитації, яке здійснював Університет менеджменту освіти НАПН України. У 2014 році підготовку пройшли 136 викладачів УДПУ.
Створення ІОС неможливе без постійної координуючої участі і контролю за наповненням інформаційно-методичними матеріалами для організації навчально-пізнавальної діяльності. Тому в університеті створений Центр дистанційного навчання та тестових технологій, який виконує зазначені функції.
На сьогоднішній день практично кожна молода людина має доступ до інтернет-мережі, тому проблеми щодо використання інформаційно-методичних та наукових ресурсів у студентів не виникає.
Як показує досвід, створене інформаційно-освітнє середовище надає реальні можливості для оптимізації навчального процесу у вузі, забезпечує поєднання традиційної системи навчання з новітніми технологіями, дозволяє на більш якісному рівні організувати самостійну роботу студентів.
В тому то й проблема, що кваліфіковані спеціалісти і фахівці йдуть працювати не в державні закладати, а там де більше заплатять за його знання і вміння. В нашому випадку, ВНЗ є перехідним етапом, який зазвичай використовують щоб здобути більше досвіду та знань. Як на Вашу думку можна стимулювати здібних працівників?
Викладачів курсів можна стимулювати, підписуючи черговий контракт на роботу. Дещо складнішим є проблема заохочення інженерів-програмістів, але тут теж можна знайти вихід, залучаючи до такої роботи здібних студентів, звісно ще треба, щоб з такими студентами працював здібний викладач.
На мою думку платформа MOODLE дійсно дієвий інструмент у забезпеченні дистанційного навчання. Поряд з тим, є багато видів діяльності, які є незатребуваними або мало використовуваними. Так, хотілося б більше дізнатися про можливості BigBlueButtonBN, SCORM пакет, Базу даних, Вибір, Вікі, Зворотній зв’язок, Зовнішній інструмент, Обстеження, Семінар, Урок, Чат.
Для того, щоб повністю розкрити можливості BigBlueButtonBN, SCORM пакет, Базу даних, Вибір, Вікі, Зворотній зв’язок, Зовнішній інструмент, Обстеження, Семінар, Урок, Чат, потрібно написати не тези, а кілька повноціннінних статей. Проте я буду не проти того, щоб обговорити ці питання на семінарі. )))
Платформа Moodle є одночасно корисною, та має й недоліки…
Позитивні риси:
Легкодоступність, можна знайти всю необхідну інформацію,,,
Недоліки: система часто дає збої, яким є причина зникнення електро-енергії та неможливість довготривалої автономної підтрики сервера….