аспірант І року навчання, Інститут інформатики
Малежик М.П., доктор фізико-математичних наук, професор
Національнийпедагогічнийуніверситетімені М.П. Драгоманова
Київ
З початком впровадження системи зовнішнього незалежного оцінювання з’явилися потреби в аналізі, вивченні та узагальнені досвіду в галузі освітніх вимірювань засобами тестування інших країн світу. Серед яких треба назвати США, як одну з тих країн де на сьогоднішній день тестова методика виступає як універсальний засіб перевірки знань, умінь, професійної підготовки. Вивчення і аналіз сучасних концепцій оцінювання навчальних досягнень учнів методом тестування в педагогіці США, а саме тесту здібностей SAT, дасть нам змогу глибше осмислити стан і перспективи використання тестів здібностей в українських ЗНЗ. Серед основних завдань тесту здібностей SAT можна виділити прогностичну валідність, яка передбачає успішність навчання абітурієнтами в університетах США за результатами тестування.
Не можна говорити про те, що ідеї, які використовуються у тестах здібностей, зокрема у SAT, зовсім не знайомі українським освітянам і розробникам системи ЗНО. В тесті загальної навчальної компетентності (ТЗНК), що розроблений українськими дослідниками передбачається перевірка здібностей до навчання. Цей тест схожий за своєю структурою з американським тестом SAT і так само перевіряє вербально-комунікативні та логіко-математичні здібності. ТЗНК пілотувався протягом 2010-2012 років, тому в Україні про тести здібностей вже відомо не тільки дослідникам, а й тим учням, що проходили такі тести.
Із самого початку проектування системи зовнішнього незалежного оцінювання в Україні ставили за мету створити тест здібностей до навчання у ВНЗ.
Порівнюючи ці обидва тести простежується однакова будова, але завдання, що наповнюють секції різняться.
Рис. 1 – Порівняльна схема тестів ТЗНК та SAT
З поданого рисунку бачимо, що тест ТЗНК має меншу кількість завдань у порівнянні з SAT. Також у ньому менша кількість секцій і відповідно затрачаються менше часу на виконання всього тесту.
Протиставляючизавдання між цими двома тестами видно, що у математичних секціях ТЗНК більша кількість завдань з відкритою відповіддю. Навіть у 6 секції з’являється група завдань (завдання 8-11), що спираються на аналіз інформації. У SAT такі завдання використовувались лише для вербальних секцій.
Вербально-комунікативні секції обох тестів мають такі типи завдань:
– на перефразування, з вибором більш правильного варіанту заміни фрази у реченні;
– речення з пропущеними словами;
– на закінчення речення та логічне завершення тексту;
– на аналіз джерела інформації.
ТЗНК має більш складні призначення ніж предметні тести, що перевіряють рівень шкільних знань, а саме перевірку навчальної компетентності, а отже у поєднанні містить такі завдання за допомогою яких абітурієнт застосовує здатностіаналізувати, узагальнювати, логічно мислити, виводити свої судження на основі життєвого досвіду.
Висновки. Порівнявши тест ТЗНК з тестом SAT ми бачимо, що досвід американської системи вступу аналізується та досліджується українськими вченими, що говорить про розвиток освітніх вимірювань в Україні. Але суттєві розбіжності властиві, як змісту завдань так і їх послідовності. Актуальним залишається дослідження прогностичної валідності тесту ТЗНК та його подальше вдосконалення.
Список використаних джерел
1. Ломакович С. В, Терещенко В. М. Система вступу до ВНЗ у Сполучених Штатах Америки. // Вісник ТІМО. – 2012. – № 1-2.
2. Раков С.А. Місце тесту академічних здібностей у системі ЗНО. // Вісник ТІМО. – 2008. – № 10. – С.2-3.
3. 54. ТЗНК у системі ЗНО: Аналітичний звіт за результатами першого року педагогічного експерименту. / за ред. С. А. Ракова // Вісник ТІМО. — 2010. — №10. — 48 с.
4. Тест загальної навчальної компетентності // Вісник. Тестування і моніторинг в освіті. — 2010. — № 7. — С. 7 — 39