V курс, фізико-математичний факультет
викладач Г.В Ткачук
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Умань
Вчитель – це «сценарист» свого уроку. Традиційний виклад навчального матеріалу стає не цікавим для учнів і знижує їхню активність на уроці. На даному етапі педагогами в словнику активно розглядається термін “педагогічний дизайн мультимедійного уроку”. Ця педагогічна категорія є порівняно новою в педагогічній науці та практиці. Серед українських і зарубіжних дослідників, які торкалися питання застосування мультимедійних технологій при навчанні слід виокремити таких: В. Биков, Ю. Жук, М. Жалдак, Н. Морзе, Р. Гуревич, В. Шолохович, В. Афанасьєв, Ю. Батурін, Д.Белл, Н. Вінер, Л. Землянова, М. Мазур, А. Урсул, Р. Бріен, П. Росс, А. Девід, А. Уварова, Джефа Раскіна, М. Моісеєва і т.д [16, с. 21].
Педагогічний дизайн (за визначенням О.Ю. Уварова) – це зведене в систему використання знань (принципів) про ефективну навчальну роботу (учіння і навчання) в процесі проектування, розробки, оцінки і використання навчальних матеріалів [4].
Педагогічний дизайн засобів навчання на основі використання інформаційних технологій, базується на традиційному визначенні мети, очікуваних результатів навчання, структури уроку (загального дизайну), з урахуванням часових меж, технічної реалізації.
Але не кожний вчитель дотримується того, щоб розробити презентацію на урок відповідно до вимог.
Сутність педагогічного дизайну полягає в тому, що за визначеними заздалегідь завданнями і поставленою метою педагогічний дизайнер, на якого перетворюється вчитель, розробляє найбільш ефективні засоби і форми навчання.
Основною метою педагогічного дизайну є підвищення ефективності і результативності представлених навчальних матеріалів, розширення когнітивних можливостей учнів, сприяння збільшенню обсягу і якості засвоюванню учнями навчального матеріалу.
Прийнято виділяти в процесі педагогічного дизайну п’ять послідовних стадій:
1) аналіз потреби у навчанні, постановка цілей і задач і визначення бажаних результатів;
2) планування стилю оформлення;
3) безпосереднє створення на основі дизайнерських проектів;
4) реалізація створених навчальних матеріалів у процесі навчання;
5) оцінка ефективності матеріалів, які піддаються перевірці і за потреби коректуються.
Педагогічний дизайн як діяльність зі створення ефективних і результативних освітніх ресурсів і навчальних матеріалів ґрунтується на певних принципах. Найбільш загальними й основними є наступні принципи педагогічного дизайну:
- принцип індивідуалізації;
- принцип мультимедійного представлення інформації;
- принцип системності;
- принцип естетичності;
- принцип інтерактивності;
- принцип ергономічності.
Під час проведення мультимедійного уроку з інформатики, навчально-виховний процес визначається такими перевагами:
- Матеріал краще сприймається учнями, зростає їх зацікавленість.
- Відбувається індивідуальний розвиток творчих здібностей (залучення школярів до створення проектів-презентацій).
- Скорочуються види робіт, що втомлюють учня, використання різних аудіовізуальних засобів (музика, графіка, анімація) з метою підвищення активності учнів, уможливлюють динамічне подання матеріалу.
- Забезпечують умови для формування самооцінки учня та його самостійної праці [5].
Цінністю застосування презентації у навчально-виховному процесі є:
- всебічний розвиток учня;
- більш ефективне використання навчального часу;
- можливість зворотного зв’язку з кожним учнем;
- наочність подання навчального матеріалу;
- розвиток просторового мислення;
- пошук цікавої інформації;
- чітка мотивація навчання шляхом активного діалогу учні з комп’ютером;
- згуртованість колективу за рахунок роботи в групах [2].
Дидактичні можливості мультимедійних засобів навчання, які використовують на уроках інформатики можна визначити так:
- Поставлення завдання перед учнями.
- Активізація навчальної діяльності учнів, за рахунок різних форм роботи з використанням презентації.
- Різні форми подання інформації.
- Створюється навчальне середовище, яке забезпечує «занурення» учня в уявний світ [1].
Порівнюючи мультимедійний урок із традиційним, слід визначити такі перваги:
- зміст поданого матеріалу, дозволяє повернутися до тих питань, які вже розглядалися, учні в своїй пам’яті можуть відтворити матеріал;
- презентація це короткий конспект і опора для доповідача (вчителя, учня);
- можливість застосовувати мультимедійні ефекти у презентації, що дозволяє зосередити увагу учня на головному і сприяти кращому запам’ятовуванню інформації;
- швидке створення електронних копій презентації та відправлення електронною поштою.
Отже, з вище поданого матеріалу можна зробити висновок, що у процесі вивчення інформатики, мультимедійний уроку є невід’ємною складовою навчально-виховного процесу, а особливо має велику перевагу над традиційним уроком [3].
Список використаних літературних джерел:
- Кокарєва С.В. Педагогічний дизайн мультимедійного уроку [Текст] / С. В. Кокарєва // Завуч. – 2007. – №17. – С. 22 –25.
- Костікова О.О. Мультимедійні технології на уроках [Текст] / О.О. Костікова // Відкритий урок: розробки, технології, досвід. – 2010. – № 9. – С. 26 – 28.
- Нікул Ю. П. Використання мультимедійних навчальних засобів [Текст] / Ю.П. Нікул // Директор школи Україна. – 2013. – № 4. – С. 48 –51.
- Уварова А.Ю. Педагогический дизайн [Текст] / А.Ю. Уварова // Информатика. – 2003. – №30. – С. 2 – 31.
- Чабанна Н. Г. Мультимедіа на уроці [Текст] / Н.Г. Чабанна // Завуч. – 2008. – №27. – С. 13 – 14.
Використання мультимедійних засобів у навчальному процесі звісно сприяє активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів, сприяє підвищенню інтересу до навчального матеріалу. Хоча дана проблема розглядається в різних сферах освітньої діяльності, але і досі вона є актуальною та залишає багато питань.