Дата зміни інформації:

Семікіна А.І. САМОСТІЙНА РОБОТА УЧНІВ В УМОВАХ ІНФОРМАЦІЙНО-НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА

V курс, факультет педагогічної освіти

Кисельова О.Б., канд. пед. наук

Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія»

Харківської обласної ради, Харків

Різноманітне та складне сучасне життя вимагає значних змін, які пов’язані з необхідністю формування активної та працелюбної людини, яка має великий запас знань та вміє самостійно здобувати та використовувати необхідну інформацію. Актуальність обраної теми обумовлена особливостями здійснення самостійної роботи в сучасних умовах, а саме: інформаційно-навчальне середовище відкриває учням доступ до нетрадиційних джерел інформації, надає цілком нові можливості для творчості, знаходження і закріплення професійних навиків тощо.

Проблемам організації самостійної роботи присвячені дослідження Б. Єсипова, П. Підкасистого, Р. Сроди, А. Усової, Т. Шамової та інших. Умови застосування сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у процесі організації самостійної роботи учнів висвітлено в дослідженнях О. Ващук, С. Коврової, П. Маланюка та інших. Водночас, специфіку організації самостійної роботи учнів у сучасних умовах досліджено недостатньо.

Мета даної роботи полягає у висвітленні організації самостійної роботи учнів в умовах інформаційно-навчального середовища.

Найдоцільніше визначення сутності самостійної роботи подає відомий вітчизняний дослідник Б. Єсипов, який під цим поняттям розуміє таку роботу, яка виконується без безпосередньої участі вчителя, але за його завданням у спеціально наданий для цього час; при цьому учні свідомо прагнуть досягти поставленої в завданні мети і виражають в тій або іншій формі результати своїх розумових або фізичних (або тих і інших разом) дій [1]. Крім того, самостійна робота учнів найчастіше розглядається як один з різновидів навчально-пізнавальної діяльності, що здійснюється учнем індивідуально під загальним керівництвом учителя й спрямована на загальноосвітню та профільну підготовку. На підставі аналізу педагогічних досліджень (Р. Гуревич, Б. Єсипов та інші) з’ясовано, що самостійна робота у школі може бути проведена під час засвоєння нового матеріалу, його закріплення, застосування на практиці, повторення. Вона передбачає такі етапи: підготовчий (постановка мети, підготовка довідкових джерел), сам процес самостійної роботи на уроці (вміння і навички користування довідниками, словниками, прояв уяви, фантазії), підсумково-узагальнюючий (введення самостійної роботи у класі в різноманітні варіанти дослідницької роботи), заключний (вибір учнем різнорівневих завдань).

Слід зазначити, що одним із засобів підтримки самостійної роботи учнів є використання сучасних можливостей інформаційно-навчального середовища, яке визначається як сукупність умов, що сприяють виникненню й розвитку процесів інформаційно-освітньої взаємодії між тими, хто навчається, викладачем і засобами нових інформаційних технологій [2, С. 149]. Так, під час постановки мети самостійної роботи учнів доцільно застосовувати сервіси створення ментальних карт (FreeMind, Bubbl.us, Mindomo тощо), електронні органайзери (Exiland Assistant, Success Pack тощо), для пошуку потрібної інформації – пошукові системи (Google, тощо), електронні бібліотеки (chitalka.net.ua, pidruchniki.ws тощо). Також школярі мають можливість самостійно опановувати електронні курси, зокрема дистанційні, приймати участь у віртуальних спільнотах (http://klasnaocinka.com.ua, http://disted.edu.vn.ua) тощо. Заключний етап, контроль та самоконтроль, підтримується он-лайновими контрольно-діагностичними засобами для оцінювання рівня засвоєння навчальної інформації.

Отже, інформаційно-навчальне середовище має значний педагогічний потенціал, оскільки його використання надає учням широкі можливості при здійсненні самостійної роботи.

Список використаної літератури

  1. Есипов Б.П. Самостоятельная работа учащихся на уроках / Б.П. Есипов. – М. : Учпедгиз, 1961. – 239 с.
  2. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник / С.У. Гончаренко. – Київ : Либідь, 1997. – 367 с.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *