Дата зміни інформації:

Коржевська А.С. ВИКОРИСТАННЯ ІКТ ПРИ ВИВЧЕННІ СИМЕТРІЇ В ШКОЛІ

IV курс, фізико-математичний факультет

Садовий М.І., докт. пед. наук, професор

Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Кіровоград

Метою освіти є всебічний розвиток людини, як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей. Вона передбачає формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору свого місця у житті, збагачення на цій основі інтелектуального, творчого, культурного потенціалу держави, підвищення освітнього рівня народу, забезпечення народного господарства кваліфікованими фахівцями [3]. Психолого-педагогічні дослідження довели, що вказані якості можна успішно формувати, використовуючи компетентнісний підхід у навчанні, в тому числі і фізики.

Інформаційно-комунікативні технології (ІКТ) набувають широкого поширення у житті кожного члена суспільства та підвищують своє значення у використанні їх у навчальному процесі. Саме ІКТ є основою сучасного й майбутнього освітнього розвитку навчання.

Проблему застосування ІКТ при навчанні фізики у школі досліджували Ю.О. Жук [2], Л.Р. Калапуша [4], В.І. Сумський [6] та інші. Високо оцінюючи внесок зазначених методистів в удосконалення методики навчання фізики засобами ІКТ ми пропонуємо розглянути можливості дослідження за допомогою ІКТ одного з наскрізних понять шкільного курсу фізики – симетрії у фізичних системах.

Метою статті є розкриття можливостей використання ІКТ при вивченні симетрії у фізичних системах під час навчання фізики в загальноосвітній школі.

Проблема вивчення симетрії в шкільному курсі фізики є важливою, особливо в аспекті вивчення симетрій у мікросвіті. Це пов’язано з тим, що фізика високих енергій вивчає фундаментальні взаємодії, структуру речовини і полів, взаємоперетворення елементарних частинок тощо. Розуміння природи елементарних частинок, їх взаємодії та взаємоперетворення – необхідна ланка наукового фізичного пізнання. Це відповідає науковому рівню пізнання структури матерії.

Щоб учні могли збагнути зміст цього поняття на рівні мікросвіту, необхідно їх знайомити зі змістом симетрії протягом вивчення усього курсу фізики, показуючи, що вся природа за своєю суттю є симетричною. Засвоєння цього поняття буде більш успішнішим за умови  застосовувати ІКТ. Так за допомогою комп’ютера можна показати і змоделювати симетрію на прикладі листка дерева, сніжинки, метелика, жука та інших природних явищ й систем, що володіють властивістю симетрії.

Залучення учнів до вивчення симетрії у фізиці з використанням ІКТ дозволяє підвищити мотивацію і пізнавальний інтерес до вивчення фізичних явищ та процесів.

В цілому застосування ІКТ у навчальному процесі має ряд переваг перед традиційним, рис. 1 та 2.

45

До потенціальних можливостей використання у навчальному процесі ІКТ та хмарних технологій вчителю фізики варто чітко визначити форми роботи та можливості сучасних технологій навчання у відповідності до поставленої дидактичної мети. Зокрема, ми пропонуємо наступні форми роботи:

–  вивчати новий матеріал з виділенням симетрій у вигляді дискусії при перегляді презентацій з включеними в них відео фрагментів, інтерактивних моделей явищ і пристроїв, завданнями та питаннями, а також самостійна робота з матеріалами сайтів Інтернету;

–  контроль знань здійснювати засобами вирішення завдань з інтерактивним вибором відповіді і аналізом розв’язку, виконання цікавих тестів у картинках;

– запровадити виконання віртуальних інтерактивних лабораторних робіт із застосуванням мультимедіа диска компанії «Физикон» – « Фізика 7-11 класи»;

– підготовка домашнього завдання для учнів забезпечується через пошук додаткового матеріалу до уроку, в тому числі й ілюстративного, з використанням Інтернету.

Крім цього використання хмарних технологій значно розширює можливості як учня, так і самого вчителя з оволодіння інформацією про симетрії. Основними перевагами хмарних технологій у навчанні симетрії у фізиці є необмежений доступ до самої різноманітної інформації, економія коштів на придбання програмного забезпечення, зниження потреби в спеціалізованих приміщеннях, виконання багатьох видів навчальної роботи, контролю і оцінки online.

Таким чином, в умовах становлення відкритого інформаційно-освітнього простору інформаційно-комунікаційні та хмарні технології стають невід’ємною частиною навчального процесу. Вони дають можливість вдосконалювати діяльність вчителя фізики з урахуванням однієї з головних властивостей Природи – наявності симетрії з акцентом на організації особистісно-орієнтованого навчання на більш узагальненому рівні, що дає можливість більш ефективно використовувати часу на пояснення навчального матеріалу, контроль за рівнем знань учнів та ін.

Список використаних джерел

  1. Белкин П.Ю. Основы интернет-технологий для учителя / П.Ю. Белкин, Н.А. Женова. – М.: Федерация Интернет Образования, 2003. – 112 с.
  2. Жук Ю.О. Використання засобів нових інформаційних технологій у навчальній дослідницькій діяльності / Ю.О. Жук // Фізика та астрономія в школі. – 1997. – № 3. – С. 4-7.
  3. Законодавство України про освіту: [зб. законів]. – К.: Парламентське вид-во, 2002. – 159 с. (Бібліотека офіційних видань)
  4. Калапуша Л.Р. Комп’ютерне моделювання фізичних явищ і процесів: [навч. посіб.] / Л.Р. Калапуша, В.П. Муляр, А.А. Федонюк. – Луцьк: Вежа, 2007. – 190 с.
  5. Методические аспекты преподавания физики с использованием компьютерного курса «Открытая физика».   Режим доступу: http://www.physics.ru/
  6. Сумський В.І. Методика і теорія застосування ЕОМ у процесі вивчення фізики у педагогічних закладах: [монографія] / В.І. Сумський. – Вінниця : ВДПУ, 2003. – 380 с.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *