Дата зміни інформації:

Кривко О.І. ОРГАНІЗАЦІЯ КОЛАБОРАТИВНОГО НАВЧАННЯ У ПРОЦЕСІ СТВОРЕННЯ КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕСТІВ

IV курс, факультет педагогічної освіти

Кисельова О. Б., канд. пед. наук,

Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія»Харківської обласної ради, Харків

На сучасному етапі швидкого розвитку новітніх інформаційних технологій та їх упровадження у всі сфери життєдіяльності людини постає проблема пошуку нових форм організації навчання, які будуть враховувати інтереси сучасної науки та ґрунтуватися на застосуванні інтерактивних методів, взаємодії учнів між собою. Останнім часом увагу дослідників все більше привертає навчання у співробітництві (колаборативне навчання) за підтримки комп’ютерних програм та веб-сервісів, використання яких надає можливість оптимально поєднувати найкращі здобутки традиційної освітньої системи та інформаційно-комунікаційні технології.

Теоретичні та практичні засади співробітництва у навчанні розглядаються у роботах Dillenbourg, Smith B., MacGregor T., McManus і Aiken, McGuffin та Olson, Thomas, Funaro, M. Baker A. Blaye та C. O’Malley та інші [4]. Проблемою організації колаборативного навчання займалися такі вчені, як Н. Дементієвська, В. Дьяченко, Х. Лійметс, Н. Морзе, Ж. Піаже, О. Савченко, В. Ягупов, О. Ярошенко та інші. Над дослідженням питань щодо розробки комп’ютерних тестів працювали В. Аванесова, І. Булах, О. Локшина, Г. Міллер, С. Мохов, М. Олійник, В. Фетісов та інші.

На підставі аналізу наукових праць нами з’ясовано, що навчання у співробітництві за підтримки сучасних ІКТ має значний дидактичний потенціал, який можливо успішно реалізувати у загальноосвітніх школах. Особливої актуальності набуває проблема організації колаборативного навчання учнів у процесі створення комп’ютерних тестів, що й становить мету даної роботи.

У наш час серед засобів об’єктивного контролю найбільш науково обґрунтованим є метод тестування із залученням технічних засобів для його проведення та обробки результатів. Комп’ютерні тести розробляються за допомогою різних спеціалізованих програм (MS Word, MS PowerPoint, MS Excel, MyTest X, Test-W2, Test-2002, TurboPascal тощо) та веб-сервісів (НotPotatoes, Google-форма, Moodle, Simpoll тощо). З їх допомогою учні мають можливість створювати комп’ютерні тести як індивідуально, так і спільно, співпрацюючи між собою у групі, що сприятиме більш ефективному навчанню, аніж тривіальна тестова перевірка знань.

Колаборативне навчання має британське походження, спираючись на долідження англійських викладачів (Gilles R.M., Adrian F.) щодо проблем підтримки тих, хто навчається, на шляху набуття досвіду професійно спрямованої взаємодії через підвищення їх активності в навчанні [1]. Стратегія колаборативного навчання (collaborative learning) є поширеною моделлю партнерства в навчанні. Співпраця вимагає розподілу завдань між учасниками робочої групи, де кожен відповідає за окрему частину висвітлення проблеми за подальшого їх результативного поєднання для досягнення поставленої мети. Спостерігається акцентуалізація не на індивідуальному завершенні завдання, а на динаміці розвитку співпраці у рамках колаборативної групи [3].

Розглянемо запропоновані нами варіанти організації колаборативного навчання школярів під час створення комп’ютерних тестів з інформатики. Так, кожна колаборативна група має можливість розробляти тести за певною шкалою оцінювання (5-ти, 10-ти, 12-ти бальними шкалами тощо). Також учні можуть об’єднуватися в малі групи відповідно за типами завдань тесту, їх різновидами, темами, певними програмами, видами завдань в MS PowerPoint, за формами адаптивного тестового контроля в Moodle тощо. Наприклад,  при вивченні теми «Складові комп’ютера» учні організовуються в групи за пристроями комп’ютера (1 група – клавіатура, 2 група – системний блок, 3 група – миша тощо), за певними програмами для розробки тесту (MS PowerPoint, MS Excel,  MyTest X тощо) [1]. Такий підхід не зменшує відповідальності учасників колаборативної групи за виконане завдання.

Крім того, учні можуть об’єднуватися у групи за різновидами адаптивного тестового контроля в Moodle, а саме: перша група працює з пірамідальним тестуванням (при відсутності попередніх оцінок всім випробовуваним надається завдання середньої складності і вже потім, залежно від відповідей, пропонуються завдання відповідного рівня); друга група розробляє тест за допомогою банку завдань, розділених за рівнями складності (при правильній відповіді наступне завдання береться з верхнього рівня, при неправильній відповіді –  з нижнього).

Таким чином, розробка комп’ютерних тестів надає потужний функціонал для реалізації колаборативного навчального процесу та має значні дидактичні можливості. У результаті організації колаборативного навчання у процесі створення тестів в учнів формуються позитивні самоосвітні мотиви, вміння цілепокладання, планування, рефлексії, самоконтролю, комунікативні здібності, здатність до ефективної взаємодії з іншими людьми.

Список використаних джерел

  1. Gilles R.M., Adrian F. Collaborative Learning: The social and intellectual Outcomes of Learning in Groups. London: Farmer Press. – 2003.
  2. Кисельова О.Б. Співпраця учнів при створенні комп’ютерних тестів з інформатики / О.Б.Кисельова, М.В.Золочевська,  О.І.Кривко  // Матер. Всеукраънської науково-практичної Iнтернет-конференції [„Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології у виробництві та освіті: стан, досягнення, перспективи розвитку”], (Черкаси, 16-20 березня 2015 р.). – Режим доступу: http://conference.ikto.net/public/accepted/.
  3. Лещенко М.П. Колаборативний підхід до розвитку ІКТ-компетентностей учителів і учнів загальноосвітніх навчальних закладів / М.П. Лещенко, І.І. Капустян // Інформаційні технології і засоби навчання. –2012. – №5 (31). – Режим доступу: http://www.journal.iitta.gov.ua.
  4. Морзе Н.В. Формування навичок ефективної співпраці студентів під час використання вікі-порталу / Н.В.Морзе, Л.О. Варченко-Троценко // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2014, Том 40, №2. – С.92-106.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Введіть цифри, що зображені у квадратах *