V курс, фізико-математичний факультет
Тягай І.М.
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Умань
Освіта ХХІ століття – це освіта для людини, її стрижень – розвиваюча, культуротворча домінанта, виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти й саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння для творчого розв’язання проблем, прагне змінити на краще своє життя і життя своєї країни [1; с. 108].
Зміни в суспільстві ведуть до змін пріоритетних напрямків функціонування загальноосвітніх навчальних закладів на засадах гуманізму, демократії, взаємоповаги, індивідуалізації, створення умов для саморозвитку і самонавчання, осмисленого визначення своїх можливостей і життєвих цілей.
Щоб розвити у школярів здатність працювати з інформацією, навчити їх самостійно мислити, уміти працювати в команді, потрібно використати різні педагогічні технології, в тому числі і проектну. Адже саме під час проектної діяльності учні синтезують отримані в школі знання в конкретному проекті, коригують власну діяльність та отримують додаткові знання, розвивають творчі здібності.
У сучасній педагогіці проектне навчання використовується не замість систематичного предметного навчання, а поряд з ним, як компонент освітніх систем, тому такий вид навчання активно впроваджується у позакласній роботі.
Творчі проекти – є найпоширенішим типом як урочних, так і позаурочних проектів, що сприяють підвищенню творчих здібностей учнів. Такі проекти не мають детально розробленої структури, вона розвивається в процесі роботи відповідно до інтересів та логіки дій учасників [2, с. 20].
Застосування методу проектів в процесі навчання математики в основній школі дає можливість: перетворити абстрактну математику (такою її бачить більшість учнів) на цікаву та особистісно-значущу, що сприяє розвитку творчих здібностей особистості; активізувати навчально-пізнавальну діяльність учнів при вивченні математики; забезпечити зв’язок теоретичного матеріалу з його практичним застосуванням; надати учням більш повної самостійності; формувати ключові життєві компетентності: уміння вчитися, загальнокультурну, громадянську, підприємницьку, соціальну, інформаційно-комунікативну та компетенцію збереження здоров’я; значно підвищити результативність вивчення конкретної теми.
Одним із важливих етапів проектної діяльності є оформлення проектної папки (портфоліо) та підготовка презентації проекту. Звичайно навчальний проект може бути представлений у різному вигляді: наукової доповіді, прес-конференції, ділової гри, тощо. Але ми вважаємо, що із розвитком інформаційно-комунікаційних технологій найактуальніше представити свій проект у вигляді комп’ютерної презентації. Адже за допомогою комп’ютерних технологій можна наочніше представити математичний об’єкт дослідження, його властивості, історію розвитку, тощо.
У сучасних умовах функціонування загальноосвітніх навчальних закладів метод навчальних проектів буде широко впроваджуватись у навчально-виховний процес як метод, що сприяє формуванню ключових компетентностей учнів та є одним із шляхів середньої освіти до їх життя.
Список використаних джерел
- Концепція загальної середньої освіти (12-річна школа). Нормативно-правове забезпечення освіти. У 4 ч. – Харків: Видав. гр. “Основа”, 2004. – Ч. І. – 144 с.
- Проекти у школі : розробка та реалізація / упоряд. Ж. Сташко. – К. : Шкільний світ, 2013. – 128 с.