VI курс, факультет соціальної та психологічної освіти
Стеценко Н.М., кандидат педагогічних наук, доцент
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Умань
У зв’язку з розвитком сучасних інформаційних технологій навчання засоби, що ґрунтуються на знаннях починають відігравати все більш помітну роль у формуванні середовища освіти. Разом з цим, постають проблеми управління у середовищі, що утворюється із застосуванням конкретного комп’ютерно-орієнтованого засобу навчання або системою засобів. Вказані проблеми стосуються двох рівнів організації середовища: функціонування середовища, що забезпечує здійснення навчальної діяльності в ньому; формування середовища, що забезпечує процеси планування, проектування, постачання ресурсів та засобів, прогнозування тенденцій та напрямів його розвитку.
Для впровадження ІКТ-середовища з метою управління якістю освіти в загальноосвітньому навчальному закладі повинна бути необхідна кількість персональних комп’ютерів, об’єднаних в локальну мережу. Локальна мережа дозволяє пов’язувати робоче місце директора з усіма робочими місцями і скоординувати роботу адміністрації та вчителів.
Необхідною складовою пропонованого ІКТ-середовища є обладнання. Не менш важливою є складова середовища, якою опосередковано зміст навчання і управління процесом навчання, тобто електронні засоби навчального призначення, до яких відносять програмні засоби навчального призначення, електронні бази даних з відповідним наповненням (бібліотеки електронної наочності, електронні довідники та словники тощо).
За формування ІКТ-середовища в навчальних закладах створюються сприятливі умови для організації управління структурними підрозділами: навчально-виховною частиною; науково-методичною частиною (методоб’єднання педагогів); бухгалтерією; господарською частиною; медико-санітарною частиною; харчоблоком.
ІКТ-середовище забезпечує можливість директора навчального закладу:
– орієнтуватися в потоках інформації;
– оперативно приймати управлінське рішення;
– координувати діяльність адміністрації та педагогічного колективу;
– прогнозувати перспективний розвиток навчального закладу.
Неперервне формування інформаційної бази, яка об’єктивно відображає функціонування навчального закладу, є однією із вагомих умов вдосконалення навчально-виховного процесу та управління навчальними закладами та якістю освіти.
Впровадження ІКТ управління якістю освіти навчального закладу суттєво впливає на всі напрями його діяльності:
– навчальну діяльність;
– виховну діяльність;
– формування змісту навчання;
– формування розкладу;
– фінансову діяльність;
– господарську діяльність;
– контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів;
– контроль та оцінювання діяльності вчителів з метою керування та коригування;
– формування психологічного клімату в педагогічному колективі.